نابترين تجربه بداههنوازي
آترين شكوري
متس آيلرتسن آهنگساز و نوازنده كنترباس چهل و سه ساله نروژي يكي از منحصربهفردترين اجراهاي دومين دوره فستيوال Show of hands را رقم زد. او در دپارتمان موسيقي جز كنسرواتوار تروندهايم تحصيل كرده و علاوه بر آهنگسازي و نوازندگيهاي شخصياش فعاليتهاي گستردهاي به عنوان نوازنده كنترباس با هنرمندان مطرح اروپايي داشته است.
در شبِ اجراي او نوازنده شهير و چيرهدست كنترباس رنو گارسيا فونس نيز روي صحنه رفت و اجراي متس آيلرتسن بعد از او تبديل به اتفاقي دو چندان درخشان شد. ميتوان گفت كه اجراي اين دو نوازنده از دو جهان و نگاه مختلف بيرون ميآمد و كنار هم قرار گرفتن اين دو نگاه باعث ميشد تا كاري كه متس با كنترباس ميكرد، دقيقتر قابل بررسي باشد. او در پي كشف صداها در طول اجراي خود، بداههاي را از هيچ خلق كرد و به تدريج فضا و اتمسفري يكدست را براي مخاطبانش ساخت. شايد بتوان گفت يكي از نابترين بداههنوازيهاي اين فستيوال توسط متس آيلرتسن اجرا شد. او در اجرايش با فاصله گرفتن از ساخت ملودي و هارمونيهاي گوش نواز به سمت كشف صداهايي ناشناخته در لحظه رفت و اين درحالي بود كه گارسيا فونس پيش از او با اجرايي فراتكنيكي قطعاتي كاملا از پيش تعيين شده را اجرا كرد. متس حتي در بعضي لحظات، اشتباهاتي را كه لاجرم در اجراي بداههاش رخ ميداد، دستاويزي ميكرد براي خلق ايدهاي تازه؛ ايدهاي كه با بسط و گسترش ريتميك و افزودن صداها و فرمهاي تازه، تبديل به روايتي نو ميشد. او مثل زمان در ارايه موسيقي، روان و جاري بود و بيآنكه تلاشي مضاعف براي نشان دادن توانايياش انجام دهد، پيدا بود كه از اجرا روي صحنه لذت ميبرد. آنچه به راحتي ميشد فهميد، اين بود كه متس آيلرتسن يكي از نوازندههاي نشر «ايسيام» است و نگاه او به بداههنوازي كاملا متفاوت از نوازنده مشهور و توانمند (گارسيا فونس) است. هر دو با يك ساز مشترك استادانه مينواختند بيآنكه كوچكترين شباهتي به يكديگر داشته باشند و اين درست همان چيزي است كه اين فستيوال را از سايرين متمايز ميكند.