• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3207 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ اسفند

واردات روغن 28 درصد كاهش يافت

احتمال افزايش قيمت روغن در سال 94

بيش از يك سال پيش بود كه بازار روغن با تلاطم قيمتي زياد و افزايش قيمت چندباره مواجه شد. عدم توفيق دولت در مهار تورم اين بازار سبب شد بخش خصوصي به ميدان بيايد. اگرچه نقدهايي بر عملكرد يك سال گذشته بخش خصوصي وجود دارد و وزير جهاد كشاورزي بر ضرورت كاهش قيمت اين محصول در سال 93 با توجه به افت قيمت‌هاي جهاني تاكيد داشت اما نشانه‌هايي هم از كنترل بازار به چشم مي‌خورد. با وجود كاهش 28 درصدي واردات روغن خام اما نه كمبودي در بازار ديده شد و نه افزايش قيمتي. اما دليل عدم كاهش قيمت روغن نيز از سوي قبله رييس انجمن صنفي روغن نباتي حذف ارز مرجع عنوان شد. محمد قبله تاكيد كرد: با وجود آنكه قيمت جهاني روغن كاهش يافته است اما واردكنندگان ناگزير شدند روغن را با ارز مبادله‌اي نه ارز مرجع وارد كنند. بر اين اساس سال بعد نيز با توجه به افزايش نرخ ارز، احتمال افزايش روغن نيز وجود دارد. از ارديبهشت‌ماه سال ۹۳ تاكنون قيمت ثابت بوده و تا ارديبهشت ماه سال ۹۴ هم تغيير قيمت وجود نخواهد داشت اما به دليل تغيير برخي شرايط از جمله دستمزد، خريدهاي خارجي و احتمال تغيير در نرخ ارز، قيمت افزايش مي‌يابد. به عقيده دبير انجمن روغن نباتي تغيير پايه ارزي واردات روغن نباتي و افزايش نرخ اين ارز باعث شد تا قيمت تمام‌شده توليد، روند كاهشي نداشته باشد.

تخفيف روغني براي حمايت از مصرف‌كننده

قبله گفت: سال ۹۳ شرايط خوبي به لحاظ قيمت داشتيم؛ حداكثر توليد يك ميليون و ۴۱۰ هزار تن بوده است كه در سال ۹۴ مطلوب‌تر خواهد شد، اين در حالي است كه برندهاي مختلف تخفيف‌هايي را در سال جاري ارايه كردند كه بيشتر هدف آن، حمايت از مصرف كننده بود چراكه توزيع روغن‌هاي داراي تخفيف، در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي صورت گرفت و به همين دليل تخفيف مستقيم به جيب مصرف كننده مي‌رفت.

گزينه‌اي بهتر از پالم نداريم

امروز گزينه‌اي بهتر از پالم براي روغن نداريم، دليل اين گفته قبله آن است كه پايداري اين روغن در دماي بالا بسيار زياد است و ضرر هم ندارد، ولي استفاده از پالم در محصولات لبني، مورد تاييد نيست، اما بايد توجه داشت كه ۵۰ درصد تجارت روغن در دنيا مربوط به پالم است. واردات روغن آفتابگردان در اين مدت 182 درصد افزايش داشت و اين نوع روغن جايگزين روغن پالم شد و در عين حال، سهم روغن پالم از روغن وارداتي نيز طبق مصوبه دولت كمتر از 30 درصد بوده است.
رييس انجمن صنفي روغن نباتي مطرح كرد: براي سال آينده نيز موضوع واگذاري تنظيم بازار روغن نباتي به اين صنعت مطرح شده و در حال مذاكره براي خريد دانه‌هاي روغني داخلي به نرخ تضميني در جهت حمايت از توليد داخل و جبران خسارت كشاورزان از محل واردات دانه هستيم. در حال حاضر حداكثر توليد دانه كلزا در كشور 110 هزار تن، دانه سويا 150 هزار تن و دانه آفتابگردان 30 تا 40 هزار تن است كه جمع اين ارقام به 300هزار تن مي‌رسد و حدود 100 هزار تن روغن از آن به دست مي‌آيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون