• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3208 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۷ اسفند

بازگشايي نمادهاي پالايشي رقم زد

سقوط بي‌سابقه بورس تهران

     شاهين ياسمي/ ديروز در واپسين روزهاي سال 93 تاريخي‌ترين سقوط روزانه بورس تهران رقم خورد. روز گذشته با باز شدن نمادهاي پالايشي بورس تهران با ركوردي بي‌سابقه 5/5 درصد سقوط كرد و عقربه شاخص كل تا 61 هزار و 532 واحد پايين آمد. بدين‌ترتيب يك روز مانده به پايان معاملات در سال 93، شاخص بازار سهام 3589 واحد افت كرد كه پالايش نفت اصفهان با 1447 واحد و پالايش نفت بندر عباس با 1353 واحد بيشترين تاثير منفي را بر شاخص‌ها داشتند. نمادهاي پالايشگاهي بعد از چند ماه توقف با صورت‌هاي مالي شفاف شده ديروز باز شدند. كاهش قيمت جهاني نفت و تغيير نرخ خوراك پالايشگاه‌ها و صنايع پتروشيمي مهم‌ترين پارامترهاي تاثيرگذار بر تعديل منفي گروه پالايشي به شمار مي‌روند.

سقوط تاريخي بورس تهران

 بر اساس آمار معاملات روز گذشته پالايش نفت بندر عباس با 50 درصد افت روي 4500 ريال باز شد. پالايش نفت تهران كه افت قيمت شديدي پيدا كرده بر اساس اطلاعات تابلوي معاملات 51 درصد ريزش قيمت را از سر گذرانده و با قيمت 5590 ريال باز شد. پالايش نفت لاوان ديگر نماد پالايشي بود كه ديروز بعد از چند ماه با افت 56 درصدي و قيمت 7990 ريال باز شد. پالايش نفت اصفهان يكي از تاثيرگذار‌ترين نمادهاي پالايشي است كه با 66 درصد افت بيشترين افت قيمت را نسبت به ديگر نمادهاي هم‌گروه خود به ثبت رساند و با قيمت 3291 ريال باز شد. پالايش نفت شيراز و پالايش نفت تبريز نيز به ترتيب با 47 درصد و 40 درصد افت قيمت ديروز 6370 ريال و 8858 ريال قيمت خوردند. در بازار ديروز محصولات غذايي، دارويي‌ها، صنايع شيميايي، سيماني‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري چندرشته‌اي روندي متعادل همراه با عرضه و تقاضا را پشت سر گذاشتند. اين در حالي بود كه در ساير گروه‌ها مانند گروه پالايشي بازار راكد بود و با افزايش عرضه‌ها و نبود تقاضا قيمت در سرپاييني سقوط قرار گرفت. ديروز بعد از نمادهاي پالايشي، تاپيكو، شفن، وبملت و پارسان بيشترين تاثير منفي را بر شاخص گذاشتند. برخي كارشناسان بازار با وجود مخالفت با توقف بلندمدت نمادهاي پالايشي معتقدند زمان بازگشايي اين نمادها با توجه به مصادف شدن با تعطيلات نوروزي و قوت گرفتن احتمال توافق هسته‌اي در آيند نزديك مناسب در نظر گرفته شده است. اين كارشناسان بر اين باورند كه اين نمادها مي‌توانند منجر به سقوط شاخص در كوتاه‌مدت شوند ولي عادي شدن روند معاملات، بازگشت رونق به معاملات و توافق هسته‌اي و باز شدن مسير صادرات و واردات شاخص‌‌ها و قيمت‌ها قابليت رشد انفجاري و پايدار را دارند. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد با محقق شدن چنين اميدهايي، نمادهاي نفتي، پالايشي و پتروشيمي سردمدار و ليدر بازار در مسير صعود خواهند بود.

پس‌لرزه‌هاي حافظ، فردوسي را لرزاند

دو قدم مانده به تعطيلات نوروزي، بازگشايي نمادهاي پالايشي تالار حافظ را به لرزه درآورد. اما پس‌لرزه‌هاي اين سقوط را مي‌شد چند خيابان آن طرف‌تر مشاهد كرد. به طوري كه قيمت انواع ارزهاي خارجي كه در چند روز ابتدايي هفته در آستانه سقوط قرار گرفته بود و بازار سهام را در خلاف مسير ديروز در جهت مثبت هدايت مي‌كرد، ديروز بار ديگر برخلاف جريان بازار سهام حركت كرد و با افزايش قيمت مواجه شد. اين در حالي است كه همه ساله با نزديك شدن به تعطيلات نوروزي قيمت انواع ارزهاي خارجي به ويژه لير تركيه و درهم امارات با افزايش تقاضا و قيمت مواجه مي‌شود.

تغيير روند مثبت در بازار دلار

در بازار آزاد تهران ديروز هر دلار امريكا 3319 تومان، هر يورو 3655 تومان، هر پوند انگليس 5117 تومان، درهم امارات 913 تومان و لير تركيه 1350 تومان قيمت خوردند. اين در حالي بود كه با تثبيت قيمت اونس جهاني طلا روي 1154 دلار، هر گرم طلاي 18 عيار 90 هزار و 860 تومان و هر مثقال مظنه 393 هزار و 600 تومان قيمت خورد. اما همگام با بازار جهاني طلا و برخلاف روند صعودي دلار، قيمت انواع سكه طلا ديروز در بازار طلافروشان پايتخت بدون تغيير باقي ماند. هر سكه تمام طرح قديم 895 هزار تومان و هر سكه تمام طرح جديد 900 هزار تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه نيم سكه و ربع سكه به ترتيب 503 هزار تومان و 273 هزار تومان قيمت خورد. سكه يك گرمي اما ديروز روي 181 هزار تومان ايستاد. هر بشكه نفت خام برنت هم ديروز با تغيير روند مثبت به 53 دلار رسيد. اما نفت خام امريكا با اندكي نزول به 42 دلار سقوط كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون