پاسخ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم به رحيم پور ازغدي
حسن رحيمپور ازغدي از آن دست سخنراناني است كه پس از هر مراسمي واكنشها به صحبتهايش تا چند روز بعد ادامه دارد. رحيمپور ازغدي به تازگي در چند سخنراني به حوزههاي علميه حمله كرده است.آيتالله محمدجواد فاضللنكراني در مراسم رونمايي ۷۵ عنوان كتاب جديد مركز فقهي ائمه اطهار(ع) از جمله چهرههايي است كه به تازگي نسبت به سخنان ازغدي در مورد سكولار شدن حوزههاي علميه واكنش نشان داده است.آيتالله فاضللنكراني در اين مراسم و در بخشي از سخنراني خود به خدمات حوزهها اشاره كرد و گفت: «امروز ما اگر بخواهيم با نگاه منصفانه در حوزههاي علميه صحبت كنيم، حوزه بسيار خدمات فراواني را در مسائل علمي و پژوهشي به بشريت ارايه كرده است.»او همچنين ادامه داد: «امروز حوزه علميه قم مطالب و تحقيقات زيادي براي ارايه دارد و دست ما خالي نيست و در مسائل پزشكي، رسانهاي، فقههاي مضاف و بسياري مسائل پژوهش داشته است؛ در همين مركز عميقترين مباحث در باب وهابيت و سلفيگري در حوزههاي علميه مطرح شد و ۱۲ جلد در مورد سلفيگري كه به زبان انگليسي هم ترجمه شده است.»اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم به نقدهاي «ناجوانمردانه» اشاره كرد و گفت: «با اين همه خدمات چرا بعضيها چشم خود را ميبندند و ناجوانمردانه به حوزههاي علميه حمله ميكنند، آيا اين دلسوزي براي انقلاب و اسلام است؟ آيا نگاه منصفانه است كه بدون اطلاع از تحقيقات و پژوهشهايي كه در حوزه انجام شده قضاوت كنند؟»او ادامه داد: «آيا اين خدمت به انقلاب است كه چشم خود را ببنديم و بگوييم حوزه در اين ۴۰ سال چه كار مفيدي كرده؟ و آيا اين تدين، عقل و انصاف است؟ بايد به حوزهها بياييد و اين فعاليتهاي آنها را ببينيد بعد داد و فرياد كنيد؛ آن هم از تريبونهايي كه امانت در نزد شما هست.»آيتالله فاضللنكراني با بيان اينكه علما طبق دستور اسلام و ائمه در هر زماني به وظايف خود عمل كردند منتها هر گروهي به اندازه وسع خودش، گفت: «در مورد حوزهها منصفانه قضاوت كنيم؛ البته مشكل حوزه اين است تا حالا نتوانسته اين زحمات و تحقيقات و فعاليتهاي خود را به جامعه ارايه دهد؛ به گونهاي كه از حوزه علميه قم حوزه علميه نجف هم خبر ندارد تا چه برسد به حوزههاي داخل اهل سنت و دانشگاههاي غربي و لذا بايد مسوولان نظام به حوزهها بيايند.»او عنوان كرد: «نميخواهيم ادعا كنيم آنچه بايد بشود شده، امروز محققان برجستهاي داريم كه آثار آنان در آينده منتشر خواهد شد.»رييس مركز فقهي ائمه اطهار با بيان اينكه حوزه ميراث ائمه معصومين است و نبايد حوزهها را تضعيف كرد، گفت: «تخريب حوزهها تخريب اين انقلاب و نظام است، آيا تخريب و تضعيف حوزهها در تريبونهاي عمومي، آن هم به ادعاهاي دروغ تقويت نظام است؟ اين حرفها ضربه به شيعه و اسلام است.»او به توفيقات بسيار زياد حوزهها اشاره كرد و افزود: «اين صداي ما برسد به بيرون از قم و به مراكزي كه دنبال تضعيفند و بدانند كور خواندهاند چرا كه حوزه را نميتوانند خاموش كنند حوزه متقوم به اموري است كه به بركت علم و معنويت، درايت، بصيرت و سياسيت دارد حركت ميكند و اينگونه نيست از حرفهاي عدهاي كار خود را متوقف كنند.» اشاره آيتالله فاضللنكراني بدون اينكه از كسي نام ببرد تلويحا به سخنراني اخير رحيمپور ازغدي است. او كه هفته گذشته سخنران پيش از خطبه نماز جمعه بود در اين سخنراني تاكيد كرد كه بايد از مديريت حوزهها جواب خواست و گفت: «رصد مستمر تحولات در زمينه علمي، فرهنگي و فناوري و حمايت از نظريهپردازي و مناظره در حوزه و دانشگاه بر عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، شما بايد از مديريت حوزهها جواب بخواهيد كه با كرسيهاي مناظره و نظريهپردازي چه كرديد؟ با مواردي كه تصويب شد و اجرايي نشد چه كرديد؟ اكنون دهها هزار طلبه شفاف و خالص در اختيار مديران حوزه علميه است، نبايد ما حرفهاي چهل سال پيش را تحويل مردم بدهيم.»او البته از تريبون نماز جمعه نهتنها براي حمله به حوزههاي علميه استفاده كرد بلكه از فرصت استفاده كرد و به نماز جمعه هم تاخت.او جمعه هفته گذشته در قامت سخنران پيش از خطبه گفت: «نماز جمعهاي كه دهه به دهه مخاطبانش را نتواند تجديد كند، چه كمي و كيفي و با جامعه نتواند جوان شود، آن نماز جمعه نيست، اين نماز جمعه نيست كه در متن مشكلات و مطالبات و بدهيهاي اجتماعي نباشد؛ نماز جمعه نبايد به تريبون تكرار مكررات و كليگوييهاي بيفايده و كمفايده تبديل شود، بعضي از نماز جمعههاي ما اين طور هستند و بعضي نيستند، بين دو قرائت از نماز جمعه مراقب باشيم كه سراغ كدام طرف ميرويم.»
البته اين اولينبار نيست كه رحيمپور ازغدي حوزههاي علميه را نقد ميكند. پيش از اين يكي از سخنرانيهاي او عليه حوزههاي علميه كه با واكنشهاي مختلفي همراه شد «سكولار شدن حوزههاي علميه» بود. در واقع ازغدي اولين كسي بود كه از سكولار شدن حوزهها صحبت كرد و گفت: «ريشه سكولاريسم در داخل حوزههاي علميه است، فقهي كه به نظامسازي نميانديشد و فقط به دنبال عبادات و معاملات شخصي است فقه سكولار و اين فقه بهترين توجيه براي سكولاريسم است.»25 مرداد سال جاري نيز در سخنراني در فيضيه قم گفت: «فقه بيربط با زندگي، زندگي بيربط با فقه، درس خارجهايي كه به جاي تئوريزه حكومت و تمدن ديني، عملا فقه سكولار ميسازند، فقه فردي، عباد سكولاريسم يعني همين است. همه ميگويند سكولاريسم در دانشگاه است، بگذاريد بگويم ريشه سكولاريسم در حوزه است. سكولاريسم يعني تفكيك دين از حكومت، دولت و تمدن. تفكيك نظري وقتي است كه حرفي نداريد. 5 درس خارج از فقه نه، يك درس خارج فقه در قم، مشهد، نجف و اصفهان داريد كه پرسشهايش را از بيرون بگيرد و همين الان در مسائل حكومتي بيايد بر اساس آنها ادله را پيدا كند و بحث كند. يعني از ذهن نيايد به عين، از عين بيايد به ذهن. چندتا هستند؟»او همچنين افزود: «شنيدم 800-700 رساله ميخواهند در قم بدهند، ما اصلا 700 تا مرجع ميخواهيم؟ اينجور كه كارخانه انبوه توليد مرجع تقليد شروع شده كاري نيست. كسي 4 شرح و حاشيه بخواند و همان را بگويد مرجع ميشود؟ حساسيت سر مسائل جزيي درجه 6، عدم حساسيت درباره مسائل درجه يك.»اين سخنراني هم با واكنشهاي زيادي از جمله عكسالعمل دو تن از مراجع تقليد شيعه مواجه شد و آيات عظام ناصر مكارمشيرازي و حسين نوريهمداني از او انتقاد كردند.