• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

شكست نظرسنجي‌ها در انتخابات اسراييل

موضع تشكيلات خودگردان / صائب عريقات، مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين در امور صلح نيز اعلام كرد كه فلسطيني‌ها با اعلام نتايج انتخابات اسراييل و مشخص شدن پيروزي نتانياهو اقدامات سياسي خود در دادگاه كيفري بين‌المللي را شدت مي‌بخشند. عريقات خاطرنشان كرد: كاملا واضح است كه نتانياهو كابينه اسراييل را تشكيل خواهد داد براي همين تشكيلات خودگردان فلسطين تلاش‌هاي خود را براي رفتن به دادگاه كيفري بين‌المللي سرعت مي‌بخشند. وي افزود: اظهارات نتانياهو كه در آن تاكيد كرد اجازه تشكيل كشور مستقل فلسطين را نمي‌دهد نشان مي‌دهد كه جامعه جهاني بايد هرچه سريعتر به داد فلسطين برسد. عريقات تهديدات نتانياهو مبني بر ناكام گذاشتن گزينه تشكيل دو كشور را جنايت‌ جنگي خواند. واكنش حماس جنبش حماس نيز اعلام كرد كه اين جنبش هيچ تفاوتي ميان احزاب رژيم صهيونيستي قايل نمي‌شود چرا كه اين احزاب حقوق مردم فلسطين را ناديده مي‌گيرند.

ماراتن انتخابات در سرزمين‌هاي اشغالي به پايان رسيد و نتيجه آن برخلاف تمام نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات بود. شايد تا يك روز پيش از برگزاري انتخابات حتي خود نتانياهو نيز تصور نمي‌كرد كه بتواند با كسب 30 كرسي از كنست پيروز انتخابات شود. اما نتانياهو پيش از پايان انتخابات به ناگاه اعلام كرد پيروز انتخابات است و اين‌گونه نيز شد. نتايج به حدي شوك‌آور بود كه با هيچ يك از نظر سنجي‌هاي روزهاي منتهي به انتخابات همخواني نداشت. آخرين نظرسنجي‌ها حاكي از آن بود كه حزب اتحاد صهيونيستي بين 24تا 26 كرسي از كنست را به دست خواهد آورد و پيروز انتخابات مي‌شود و اين اتفاق نيز افتاد. حزب اتحاد صهيونيستي 24 كرسي را به دست آورد اما در اين بين حزب ليكود به رهبري نتانياهو با كسب 30 كرسي تبديل به پديده انتخابات شد. زيرا در اغلب نظر سنجي‌ها حزب ليكود بين 21تا 23 كرسي را در اختيار داشت اما در نتيجه نهايي انتخابات اين حزب توانست حدود 7 كرسي بيشتر از همه پيش‌بيني‌ها كسب كند. اسحاق هرتزوگ در آخرين اظهاراتش قبل از اعلام نتيجه نهايي گفت: بايد بگويم كه بدون شجاعت و اتحاد بين من و تزيپي ليوني نمي‌توانستيم به اين نتيجه برسيم. نتيجه اعلام شده به ما اجازه مي‌دهد كه به قدرت بازگرديم. با اين حال منتظر نتيجه نهايي هستيم. اما پس از اعلام نتيجه نهايي انتخابات، هرتزوگ با قبول شكست در انتخابات گفت كه با نتانياهو تماس گرفته و پيروزي‌اش در انتخابات را به وي تبريك گفته است اما همچنان به فعاليت‌هاي خود به عنوان حزب مخالف ادامه خواهد داد. 
مسوولان رژيم اسراييل نيز پس از انتخابات اعلام كردند كه مشاركت در انتخابات 8/71 بوده است. 
اما ساير نتايج نيز حاكي از آن است كه ليست احزاب عربي توانسته است 14، ياش آتيد 11، خانه يهود8، كولانو10، ساش7، مرتز4، اتحاد يهودي6 و بيت نو6 كرسي را به دست آورند. با اين وجود به نظر مي‌رسد احزاب ديني يهودي و جناح‌هاي راست افراطي و حتي ميانه اسراييل كه بين 66 تا 70 كرسي پارلمان را در اختيار گرفته‌اند ، شركاي سنتي نتانياهو در ادوار مختلف پارلمان محسوب مي‌شوند و گمان مي‌رود وي با احتساب اين كرسي‌ها با مشكل خاصي براي تشكيل كابينه مواجه نباشد، به ويژه آنكه فاصله حزب ليكود با اين احزاب كوچك كه در دولت ائتلافي نتانياهو حضور خواهند داشت، بسيار زياد است و مي‌شود گفت در صورت تشكيل اين دولت، نتانياهو از جايگاه قدرتمندتري نسبت به گذشته برخوردار خواهد بود. در همين حال ايمن عوده، رييس ائتلاف مشترك عربي كه احزاب حاضر در آن براي اولين بار با يك فهرست مشترك در انتخابات حاضر شدند، با اشاره به پيروزي ائتلاف خود تاكيد كرد كه ائتلاف مذكور با تمام قوا براي جلوگيري از روي كار آمدن يك دولت راستگراي تندرو تلاش خواهد كرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون