• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

اشرف غني از امريكا چه مي‌خواهد؟

زماني كه در اواخر سال ۲۰۱۴ ميلادي دولت وحدت ملي در افغانستان شكل گرفت، اعلام شد به زودي رييس‌جمهوري افغانستان و رييس اجرايي اين كشور راهي واشنگتن خواهند شد. بر اساس گزارش‌ها اكنون موعد اين سفر رسيده است. با آغاز سال خورشيدي جديد، دومين رييس‌جمهور همسايه فارسي زبان ايران يعني افغانستان راهي امريكا خواهد شد تا گام‌هاي اساسي براي گسترش روابط دو طرف برداشته شود. درباره اهداف و برنامه رييس‌جمهور افغانستان از سفر به امريكا مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: 
تغيير برنامه خروج امريكا و استحكام رابطه  نظامي
هرچند در طول دو سال گذشته در مورد ظرفيت و توان رزمي نيروهاي افغان تبليغات فراوان صورت گرفته و خارجي‌ها نيز در اين مورد ابراز اطمينان كرده‌اند، اما حقايق در ميدان جنگ نمايانگر مشكلاتي است كه اين نيروها با آن مواجهند. ظاهرا رييس‌جمهور افغانستان بر اين باور است كه ادامه حضور حتي غيررزمي نيروهاي خارجي هم مي‌تواند نيروهاي افغان را تقويت كند. به همين سبب اشرف غني فرداي روزي كه به رياست‌جمهوري رسيد، قرارداد امنيتي با امريكا را امضا كرد و به اين ترتيب در آغاز كار خويش به عنوان رييس‌جمهور افغانستان، تلاش كرد تا اعتماد امريكا را به خود جلب كند. در همين باره گفته مي‌شود رييس‌جمهور افغانستان در سفر به امريكا تلاش مي‌كند تا موافقت كاخ سفيد براي تغيير تاريخ و نحوه خروج نيروهاي امريكايي از اين كشور را جلب كند. از سوي ديگر با توجه به آغاز فعاليت گروه داعش در افغانستان، اشرف غني از امريكا خواهد خواست تا در جهت آموزش و تجهيز نيروهاي افغان با جديت بيشتر عمل كند. به خصوص نيروي هوايي اردوي افغانستان را با جنگنده‌هاي مدرن مجهز سازد. اگرچه رييس‌جمهور افغانستان در طرف مقابل با واكنش احتمالي طالبان روبه‌رو است. 
تقاضاي كمك اقتصادي 
اقتصاد افغانستان در طول 13 سال گذشته به كمك خارجي وابستگي زيادي يافته است. فقر و بيكاري بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان افزايش يافته و درآمد دولت همچنان محدود است. 
برخي منابع افغان مدعي شده‌اند ممكن است در چند ماه آينده، دولت افغانستان توان پرداخت حقوق كارمندان خود را نداشته باشد. اين چالش بزرگي فرا روي دولت وحدت ملي است. اين در حالي است كه اگرچه امريكا يكي از حاميان كمك‌هاي بين‌المللي به افغانستان در ١٣ سال گذشته بوده اما هيچگاه در اين سال‌ها حاضر به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي زيربنايي اين كشور نشده است بنابراين اگر اشرف غني بتواند مقامات واشنگتن را به سرمايه‌گذاري در افغانستان يا كمك به تكميل پروژه‌ها وادارد، كار بزرگي انجام داده است. 
برنامه  صلح
موضوع مهم ديگري كه در دستور كار هيات افغانستاني در واشنگتن قرار دارد، موضوع برنامه صلح است. اشرف غني بارها گفته است كه افغانستان بدون رسيدن به صلح به جايي نخواهد رسيد. هرچند پاكستان به اشرف غني وعده داده است كه طالبان را به پشت ميز مذاكرات صلح خواهد آورد و عبدالله عبدالله، رييس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان از آغاز مذاكرات خبر داده اما هنوز كابل براي انجام اين مذاكرات با چالش بزرگي روبه‌رو است. بر اساس گزارش‌ها، مذاكرات صلح كنون به ابتكار چين و حمايت پاكستان انجام مي‌شود اما شواهد تاريخي نشان مي‌دهد بدون مذاكره و تفاهم امريكا و طالبان، صلح كابل و طالبان امكان‌پذير نيست. اگر تا قبل از سفر، اشرف غني حمايت كاخ سفيد از اين مذاكرات را كسب كند، البته نه‌تنها حمايت لفظي بلكه حمايت عملي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون