• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

پيشنهاد شوراي نگهبان براي تغيير انتخابات مجلس:

انتخابات به صورت «تناسبي» برگزار شود

كليات طرح استاني شدن انتخابات دي ماه گذشته با قيد يك فوريت به تصويب نمايندگان مجلس رسيد. در همين راستا اين طرح به كميسيون شوراها ارجاع داده ‌شد تا مورد بررسي مجدد قرار گيرد. پيش از اين نيز طرحي براي تغيير در نظام انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي در ادوار مختلف همچون مجلس پنجم مورد بررسي قرار گرفته، اما ايرادات شوراي نگهبان اجازه نداده است كه اين طرح به قانون تبديل شود. از همين‌رو با تصويب يك فوريت طرح استاني شدن انتخابات و در زماني كه اين طرح در كميسيون مربوطه در حال بررسي است؛ موافقان و مخالفان بار ديگر از آن سخن مي‌گويند و هر يك براي اين موافقت يا مخالفت ادله‌اي دارند.

احمد عليرضابيگي، نماينده عضو كميسيون شوراها ديروز جزييات پيشنهاد شوراي نگهبان براي اصلاح قانون انتخابات مجلس را تشريح كرد. اين نماينده مجلس با انتقاد از طرح استاني شدن انتخابات به مهر گفت: «نماينده شوراي نگهبان ايراداتي را به اين طرح وارد كرد و در جلسه كميسيون شوراها مدل تناسبي را براي برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد داد. شوراي نگهبان بر مدل حداكثري روي برنامه مجلس كار مي‌كند و كميسيون شوراها به دنبال مدل حداكثري با مقياس استاني است.»

عضو كميسيون شوراها و سياست داخلي مجلس با بيان اينكه طرح شوراي نگهبان به عدالت نزديك‌تر است، افزود: «در صورت برگزاري انتخابات به صورت تناسبي اين‌گونه نخواهد بود كه برخي نمايندگان با دو ميليون راي به مجلس وارد شوند و نماينده‌اي كه يك ميليون راي به دست آورده امكان حضور در مجلس نداشته باشد.»

به گفته بيگي طبق طرح شوراي نگهبان، ثبت‌نام نامزدهاي انتخابات به صورت حزبي و ائتلافي صورت مي‌گيرد و متناسب با ائتلافي كه صورت گرفته وزن آنها سنجيده مي‌شود و امكان حضور ائتلاف‌هاي مختلف در انتخابات وجود خواهد داشت. البته پذيرش اين مدل مستلزم استفاده از انتخابات الكترونيكي است و شوراي نگهبان بايد نرم‌افزار وزارت كشور را بپذيرد.

در همين حال محمدرضا بادامچي، نماينده عضو فراكسيون اميد با استقبال از اين طرح گفته كه استاني شدن انتخابات گامي در راستاي دموكراسي است. بادامچي در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داد: « با استاني شدن انتخابات بايد احزاب شناخته شده‌اي شكل بگيرند كه بتوانند افراد را شناسايي كنند و آنها را در بالا و پايين زندگي سياسي بسنجند تا در نهايت افراد شايسته را براي كانديدا شدن و ورود به مجلس آماده كنند.»

اين نماينده مجلس همچنين تاكيد كرد: زماني كه طرح شوراهاي محلي پي‌ريزي شد، قرار بر اين بوده كه شوراهاي محلي نقش سازمان‌هاي منطقه‌اي را ايفا كرده و نقش پارلمان را داشته باشند. بنابراين مي‌توان اين نقش را به شوراهاي شهر سپرد و نقش پارلمان را به سطح قانونگذاري بازگرداند. پيش از اين سيد حسين نقوي‌حسيني، نماينده مردم ورامين نيز در گفت‌وگو با فارس مدعي شده ‌بود كه طرح استاني شدن انتخابات موجب ايجاد تنش مي‌شود. او معتقد است كه تنها مزيت اين طرح تمركز نمايندگان مجلس بر مسائل ملي است اما معايب اين طرح 10 برابر مزاياي آن است.

نقوي‌حسيني همچنين تاكيد كرده ‌بود: «استاني شدن انتخابات مجلس زمين بحران را در كشور ايجاد مي‌كند و تنش‌هايي را در استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف به وجود مي‌آورد كه اين تنش‌ها جز ساختن گروه‌هاي معاند و اقليت ضد نظام نتيجه ديگري ندارد.»

حميدرضا ترقي از اعضاي حزب موتلفه نيز در مخالفت با طرح استاني شدن انتخابات بحث نظارت استصوابي را مطرح كرده و معتقد است: ‌«ما موضع‌مان درباره استاني شدن انتخابات را از سوي احزاب اعلام كرديم. به نظرم اين طرح تنها در ظاهر نشان‌دهنده استاني شدن انتخابات است اما در باطن با تصويب بندها و تبصره‌هايي در تلاش هستند تا نظارت استصوابي را تحت‌الشعاع قرار دهند. در رابطه با التزام عملي به اسلام مسائل به گونه‌اي بيان شده است كه كلا كسي التزام عملي نداشته باشد هم مي‌تواند وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون