• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

خبرخوان

تشكيل وزارت بازرگاني با توجه به جنگ تجاري ضروري است

وزير اسبق بازرگاني و رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق گفت: تشكيل وزارت بازرگاني در كشور با توجه به جنگ تجاري در دنيا همچنين نقش‌آفريني بالا در اقتصاد ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.

يحيي آل‌اسحاق گفت: وزارت بازرگاني جزو ضرورت‌هاي اقتصاد كشور به خصوص در شرايط غيرمعمول است. اين وزارتخانه در رابطه با توليد، تامين، ذخيره، قيمت‌گذاري، توزيع، نظارت، اصناف، صادرات، مديريت واردات همه و همه
نقش‌آفرين است.

وي همچنين اظهار كرد: وزارت بازرگاني در يك كلام برآيند همه تلاش‌هاي اقتصادي است.

وزير اسبق بازرگاني و رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق گفت: بخش بازرگاني به دليل اهميت و دامنه مسائل مختلف نيازمند يك وزارتخانه مستقل است.وي در ادامه افزود: بخش بازرگاني كشور امروز داراي يك نهاد مستقل نيست و امر تجارت در بين وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف تقسيم شده است.

آل‌اسحاق تصريح كرد: براي انسجام در ساختار تجارت بايد يك نهاد مستقل شكل گيرد.

وي اظهار كرد: تشكيل وزارت بازرگاني در كشور با توجه به جنگ تجاري در دنيا همچنين نقش‌آفريني بالا در اقتصاد ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.

وزير اسبق بازرگاني و رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق يادآور شد: وزارت بازرگاني امروز در بسياري از كشورهاي دنيا همچون امريكا، روسيه، چين و... وجود داشته و ايفاي نقش مي‌كند. تسنيم

 

سامانه نيما براي مديريت تقاضاي ارز ضروري است

در روز‌هاي اخير سامانه نيما مورد انتقاد برخي فعالان اقتصادي قرار گرفت. عمده‌ اين انتقادات از سوي اعضاي اتاق‌هاي بازرگاني به نحوه سازوكار‌ها و نحوه قيمت‌گذاري ارز در اين سامانه مطرح شده بود. فرهاد دژپسند روز گذشته با قبول برخي مشكلات سامانه نيما، وجود نيما در شرايط فعلي اقتصاد ايران را يك ضرورت خواند. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به برخي انتقادها درباره سامانه ارزي نيما، گفت: ممكن است برخي مشكلات در اين باره وجود داشته باشد اما در شرايطي كه كشور با تنگناهايي در خصوص ورود ارز به كشور مواجه است، اتخاذ تدابيري براي مديريت تقاضاي ارز، ضروري است.فرهاد دژپسند در نشست با اساتيد دانشگاه و دانشجويان رشته اقتصاد و مديريت مالي و حسابداري استان هرمزگان، اظهار كرد: انتظار من از جامعه دانشگاهي و صاحبنظران حيطه اقتصاد، اين است كه به دور از حاشيه‌ها، پيشنهادات و انتقادات خود به وضع موجود را مطرح كنند.

وي با بيان اينكه خودسانسوري به اندازه خودتحريمي، كاري اشتباه است، تاكيد كرد: شما براي اداي دين به جامعه، تمام حرف‌هاي خود را مطرح كنيد و مطمئن باشيد من همه آنها را به رييس‌جمهور منتقل مي‌كنم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سوالي درباره تاثير نرخ ارز پيش‌بيني شده در بودجه سال آتي بر قيمت‌ها تصريح كرد: نرخ ارز درج شده در بودجه را نبايد به عنوان نماگر قيمت ارز در اقتصاد در نظر گرفت، بلكه تنها معياري براي محاسبه نرخ ريال محسوب مي‌شود. به عنوان مثال، زماني كه نرخ ارز در بازار معادل ۳۵۰۰ تومان بود، در قانون بودجه، نرخ ارز را ۳۳۰۰ تومان نوشتيم؛ در حالي كه با نگاه بدبينانه برخي صاحبنظران به دولت، دست كم بايد همان نرخ بازار را در قانون مذكور مي‌گنجانديم. وزير اقتصاد در ادامه با دعوت مجدد از اساتيد دانشگاه براي انتقال نظرات خود به وزارت اقتصاد، از ايجاد يك كانال دو سويه به همين منظور در آينده نزديك خبر داد.وزير اقتصاد با اشاره به راه‌اندازي ۱۰ هسته انديشه‌ورزي در وزارت اقتصاد با موضوعات مختلف كه اساتيد دانشگاه نيز در اين هسته‌ها نقش پررنگي دارند، تشكيل اين هسته‌ها را مصداق عملي تقيد خود به بهره‌مندي از نظرات دانشگاهيان در سياست‌سازي‌هاي اقتصادي عنوان كرد.دژپسند با تاكيد بر اينكه اقتضائات اقتصادي و سياسي دنيا حاكي از اين است اگر عقل جمعي و شبكه انديشه‌اي شكل نگيرد، نمي‌توان موفق شد، خاطرنشان كرد: تكرار يك مفهوم از زواياي گوناگون و از ابعاد متفاوت به فهم آن موضوع و ملكه شدن در ذهن انسان كمك مي‌كند.وزير اقتصاد با اشاره به تلاش جدي وزارت متبوع براي ساماندهي شبكه علمي كشور به‌منظور استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي موجود، گفت: من تمايل دارم از شما نخبگان اقتصادي ايده بگيرم و پاي اين ايده بايستم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون