• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

عدد و رقم

2.2 ميليون تن

توليد برنج در كشور

دبير انجمن برنج كشور ميزان توليد برنج در سال جاري را حدود ٢ ميليون و ٢٥٠ هزارتن اعلام كرد و گفت: براي تنظيم بازار شب عيد نياز به واردات نداريم و مشكل بازار عدم نظارت است.

جميل عليزاده شايق توليد برنج در سال جاري را حدود ٢ ميليون و ٢٥٠ هزارتن اعلام كرد و گفت: با توجه به توليد خوبي كه داشتيم، واردات چندان پر رونق نبود به‌طوري كه در 6 ماه امسال حدود يك ميليون و ١٠٠ هزارتن برنج وارد شد. وي با بيان اينكه قرار بود دولت به وارد‌كنندگان برنج ارز ٤٢٠٠ توماني براي واردات برنج بدهد، افزود: اما اين اتفاق رخ نداد در نتيجه واردكنندگان نيز اقدام به واردات نكردند چون واردات با ارز آزاد براي آنان به صرفه نيست. دبيرانجمن برنج كشور اضافه كرد: بنابراين
اين مساله نيز به كاهش واردات كمك كرد.

۳۱ درصد

كاهش تخليه و بارگيري كالا در بنادر

بر اساس آمار رسمي، تخليه و بارگيري انواع كالا در بنادر كشور طي آذرماه امسال در مقايسه با آذر سال گذشته ۳۱ درصد كاهش يافته است. مطابق آمار سازمان بنادر و دريانوردي در آذرماه امسال 8 ميليون و 985 هزار و 782 تن انواع كالا در بنادر كشور تخليه و بارگيري شده است. بر اين اساس يك ميليون و 272 هزار و 868 تن كالاي اساسي، 588 هزار و 104 تن كالاي فلزي، 2 ميليون و 366 هزار و 594 تن كالاي ساختماني و معدني، 54 هزار و 719 تن ماشين‌آلات، وسايل نقليه، قطعات يدكي و ابزارآلات، 372 هزار و 310 تن كود و مواد شيميايي و 129 هزار و 617 تن منسوجات چرم، پوشاك، الياف، كاغذ و چوب تخليه و برگيري شده است. همچنين 103 هزار و 952 تن خرده‌بار و متفرقه، 932 هزار و287 تن كالاي كانتينري و 3 ميليون و 165هزار و 331 تن فرآورده‌هاي نفتي تخليه و بارگيري شد. اين در حالي است كه طي آذرماه سال گذشته 12 ميليون و 943 هزار و 153 تن انواع كالا تخليه و بارگيري شده بود كه حكايت از كاهش حدود 31 درصدي دارد.

۸۶.۱ درصد

بدهي منطقه يورو نسبت به توليد ناخالص داخلي

بدهي كشورهاي عضو منطقه يورو، به ۸۶.۱ درصد از توليد ناخالص داخلي آنها كاهش يافت.

به گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا، تا پايان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸، نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي ۱۹ كشور عضو منطقه يورو از ۸۶.۳ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۸۶.۱ درصد در سال ۲۰۱۸، كاهش يافته است. در بين ۲۸ كشور عضو اتحاديه اروپا نيز اين نسبت از ۸۱ درصد به ۸۰.۸ درصد رسيده است. وام‌هاي دريافتي معادل ۱۵.۷ درصد و ۱۳.۸ درصد از بدهي كشورهاي عضو منطقه يورو و اتحاديه اروپا بوده است. بدهي‌هاي ارزي نيز به ترتيب معادل ۳.۱ درصد در منطقه يورو و ۴.۲ درصد در اتحاديه اروپا عنوان شده است. بدهي كشورهاي منطقه يورو در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ معادل ۹ تريليون و ۸۹۸ ميليارد و ۲۶۴ هزار يورو و براي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا معادل
۱۲ تريليون و ۷۳۵ ميليارد و ۱۷۱ هزار يورو بوده است. در بين كشورهاي عضو، بيشترين نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي مربوط به يونان با ۱۸۲.۲ درصد بوده است و پس از اين كشور، ايتاليا با ۱۳۳ درصد، پرتغال با ۱۲۵ درصد، قبرس با ۱۱۰.۹ درصد و بلژيك با ۱۰۵.۴ درصد قرار دارند. ازسوي ديگر كمترين نسبت بدهي نيز متعلق به استوني با ۸ درصد است و پس از اين كشور، لوكزامبورگ با ۲۱.۷ درصد و بلغارستان با
۲۳.۱ درصد قرار دارند.

150 هزار تن

واردات گوشت قرمز

معاون وزير جهاد كشاورزي، با بيان اينكه سرانه مصرف پروتئين حيواني هر ايراني ۳۶ گرم است، گفت: پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري، حدود ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز وارد كشور شود.

مرتضي رضايي در جريان بازديد از مراكز اصلاح نژاد دام‌هاي كوچك اظهار داشت: ميزان توليد شير در كشور بر اساس آمار فائو در سال ۵۷، دو ميليون و ۶۲۰ هزار تن بوده كه اين عدد در سال ۹۷ به بيش از ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار تن رسيده و به عبارتي ۴.۱ برابر شده است؛ همچنين توليد گوشت مرغ از ۱۶۰هزار تن در سال ۵۷ به حدود دو ميليون و ۴۰۰ هزار تن رسيده است.

95 درصد

واردات كود توسط شركت‌هاي دولتي

عضو هيات‌مديره انجمن وارد‌كنندگان كود و سم گفت: : در اين چند ماه كه از 21 فروردين مقررات تغيير كرده است واردكنندگان هنوز نمي‌دانند گروه كالايي آنها در گروه يك قرار دارد يا گروه دو، يعني يا با ارز 4200 توماني بايد وارد كنند يا با ارز نيمايي اجازه واردات دارند. مخبري با انتقاد از شعار خصوصي‌سازي در كشور خاطرنشان كرد: كودهاي وارداتي ما نيترات كلسيم، سولفات پتاسيوم، آمونيوم فسفات است و كودهاي پايه را شركت خدمات حمايتي وارد مي‌كند. اين شركت دولتي خلاف قانون واگذاري به بخش خصوصي عمل مي‌كند و به راحتي با دريافت ارز 4200 توماني واردات انجام مي‌دهد در حالي كه كار را بايد به بخش خصوصي واگذار كند. بخش‌هاي خصوصي تنها چند اسم هستند و 95 درصد از واردات رابخش‌هاي دولتي انجام مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون