• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

رونمايي از موشك كروز برد‌بلند ايران خبرساز شد

«هويزه» در تيررس رسانه‌هاي غربي

گروه ديپلماسي

 

 

«موشك كروز برد بلند زميني «هويزه» ساخته متخصصان و دانشمندان عرصه دفاعي سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با آزمايش پروازي موفق رونمايي و آماده تحويل به هوافضاي سپاه شد.» روز گذشته انتشار اين خبر در رسانه‌هاي داخلي بازتاب قابل توجهي در رسانه‌هاي بين‌المللي پيدا كرد. رونمايي از هويزه درست در روزهايي صورت گرفت كه مساله توانمندي موشكي ايران- به‌خصوص در حوزه بالستيك- در محافل اروپايي و امريكايي بسيار داغ است و گفته مي‌شود كه بخش‌هايي از بيانيه جمع‌بندي اتحاديه اروپا كه قرار است روز دوشنبه يا سه‌شنبه جاري منتشر شود نيز به اين مساله و محكوميت آن پرداخته است.

بي‌بي‌سي در گزارشي از رونمايي هويزه در ايران و همزمان با ايام چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي نوشت: وزارت دفاع ايران از يك موشك برد بلند به نام هويزه رونمايي كرد. براساس گزارش‌هاي رسيده برد پروازي اين موشك بيش از ۱۳۵۰ كيلومتر و كاربرد اين موشك عليه اهداف زميني ثابت است. فناوري موشك‌هاي كروز كه ايران مي‌گويد نوعي از آن را روز گذشته رونمايي كرده متفاوت از موشك‌هاي بالستيك است. برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران با انتقاد و نگراني ايالات متحده امريكا و چند كشور اروپايي همچون فرانسه رو‌به‌رو است.

بي‌بي‌سي در ادامه به مساله اختلاف‌هاي موشكي ايران با غرب پرداخته و مي‌نويسد: ايران مي‌گويد برد فعلي موشك‌هايش ۲ هزار كيلومتر است و هرچند توانايي افزايش برد موشك‌هايش به بيشتر از اين ميزان را دارد اما در حال حاضر تمايلي به اين كار ندارد. برخي مقام‌هاي نظامي ايران پيش از اين اعلام كرده‌ بودند كه ميزان برد موشك‌هاي اين كشور كه به روي ۲ هزار كيلومتر نگه داشته شده است، تصميم رهبري ايران است.

ديلي‌استار در خبري كوتاه به انعكاس رونمايي ايران از هويزه پرداخته و مي‌نويسد: هويزه از نسل موشك‌هاي گروه سومار است كه براي نخستين‌بار در سال 2015 توسط ايران رونمايي شد و در آن مقطع گفته شد كه برد آنها 700 كيلومتر است. هرچند كه مساله موشكي ايران محل مناقشه ايران و غرب است اما تهران مي‌گويد داوطلبانه برد موشك‌هاي خود را 2000 كيلومتر نگاه داشته و البته به گفته كارشناسان اين برد براي رسيدن به اسراييل و پايگاه‌هاي نظامي غربي در منطقه خاورميانه كفايت مي‌كند. البته واشنگتن و برخي از متحدان امريكا در اروپا تهران را به تلاش براي دستيابي به موشك‌هايي كه برد آنها مي‌تواند خاك اروپا را تهديد كند، متهم مي‌كنند. در ميانه تلاش‌‌هاي امريكا براي جلب نظر مساعد اروپا به منظور تحت فشار قرار دادن ايران به دليل برنامه موشكي، علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران هفته گذشته در يك سخنراني اعلام كرد كه تهران اراده‌اي براي افزايش برد موشك‌هاي خود ندارد اما توانايي انجام اين كار را دارد.

رويترز در گزارشي در اين باره نوشت: ايران در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، از موشك جديدي رونمايي كرد كه 1300 كيلومتر برد دارد. اين خبر در حالي منتشر شده كه برخي از كارشناسان غربي ادعا مي‌كنند كه ايران واقعيت‌ها را درباره برد موشك‌هايش نمي‌گويد و درباره برخي از آنها بزرگنمايي مي‌كند. با وجود اين گفته كارشناسان غربي، كشورهاي اروپايي در كنار امريكا همواره درباره موشك‌هاي بالستيك ايران ابراز نگراني كرده‌اند. واشنگتن با استناد به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل مي‌گويد كه آزمايش‌هاي موشكي ايران نقض قطعنامه است. اين در حالي است كه قطعنامه 2231 از ايران خواسته از كار روي موشك‌هايي كه براي حمل كلاهك هسته‌اي طراحي شده‌اند به مدت 8 سال از زمان شروع اجراي قطعنامه حذر كند. تهران مي‌گويد ادبيات قطعنامه دستوري نيست و ضمنا هيچ‌كدام از موشك‌هاي ايران براي حمل كلاهك هسته‌اي طراحي نشده‌اند. دولت دونالد ترامپ در ماه مه سال گذشته ميلادي به بهانه عدم پوشش مسائل موشكي ايران در برجام از اين توافق خارج شد و همچنان اصرار دارد كه تهران بايد پاي ميز مذاكره‌اي بنشيند كه تمام حوزه‌هاي اختلافي ميان ايران و غرب را حل و فصل كند و به توافقي فراگير ميان ايران و امريكا تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون