• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4346 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين

روياي امريكايي

سعيد عابدپور

چند سال بعد از انقلاب، خانم معلمي آشنا از تهران به امريكا مهاجرت كرد تا روياي خود را مانند هزاران ايراني تحقق ببخشد. در تهران، او كار و زندگي متوسط، فرصت تشكيل خانواده و مسافرت داشت. در امريكا اين خانم معلم ايراني سه شيفت كار مي‌كرد. روزها از صبح تا شب در دو مدرسه حق‌التدريسي درس مي‌داد و شب‌ها در رستوراني تا دير وقت كار مي‌كرد. ولي او با اين همه فشار كاري خود را آزاد مي‌دانست. او نه فرصت فكر كردن، نه فرصت تشكيل خانواده و نه فرصت مسافرت به نقاط ديگر امريكا را در ده سال اول اقامت كسب نكرد. اكنون همان خانم معلم بعد از سي و چند سال به ايران بازگشته تا دوستان، محله قديمي، بوي يأس طعم زندگي، صميميت و معنويت را بيابد. روياي امريكا چيست كه اين همه انسان را به سوي خود مي‌كشد؟

هيچ مخدري در جهان به اندازه روياي امريكايي قوي و جذب نيست. اين مخدر قوي‌تر از هرويين و كوكايين و مواد مخدر صنعتي است. روياي امريكايي از سويي ‌زاده صنعت عظيم فيلمسازي هاليوود، دره سيليكون ولي، دانشگاه‌هاي اين كشور، آزادي‌هاي فردي و ثروت عظيم در اين كشور است و از سوي ديگر حاصل جنگ‌ها، سلطه نظامي، سياسي، غارت منابع و تصاحب بازارهاي جهان. روياي امريكا، روياي انسان‌هاي وامانده جهان سوم غارت شده و روياي آرزوهاي برباد‌رفته است. روياي صدها هزار انسان فقير امريكاي لاتين و مركزي است كه در سلطه 50 سال اخير امريكا با رژيم‌هاي ديكتاتوري نظامي، كودتا، ترور، تحريم و قحطي و فقر را چشيده‌اند. روياي امريكايي رسيدن به آن 5 درصد خيلي ثروتمند جهان، صاحبان گوگل، ياهو، آمازون، مال، هاروارد، استانفورد، موسسات مالي و غيره است. رسيدن به رويايي كه از جاده خونين فقيران عالم گلگون است. روياي امريكا عمري به قدمت تاريخ اين كشور و ريشه در بيانيه استقلال اين كشور دارد. در بيانيه استقلال آمده كه ...

همه انسان‌ها برابر آفريده شده‌اند و همه حق زندگي، آزادي و جست‌وجو براي شادي را دارند. امريكا در جست‌وجوي شادي، رفاه و آزادي؛ سرخ‌پوستان را از حق داشتن شادي، رفاه و آزادي منع كرد و با بقيه جهان، سرخ‌پوستان دنياي مدرن چنين كاري مي‌كند. روياي امريكا همان روياي ترامپ است كه در سخنراني خود در سال گذشته از لحظه ناب براي تحقق روياي امريكا سخن گفت. امريكا براي تحقق اين روياي خود به گفته جيمي كارتر، در تاريخ 246 ساله خود فقط 16 سال از صلح برخوردار بوده است. امريكا جنگ دوست‌ترين كشور جهان است كه براي تحميل خود به ديگران با همه جنگيده است. ميليون‌ها نفر انسان در تجاوز امريكا به ويتنام، كره، امريكاي لاتين و خاورميانه كشته شده‌اند. بيش از 625 هزار نفر در عراق به دست نيروهاي امريكايي و داعش و القاعده كشته شده‌اند. آيا مي‌توان در خيابان‌هاي نيويورك و لس‌آنجلس قدم زد و به اين همه انسان كشته ‌شده، فكر نكرد؟ روياي امريكا به قول نوام چامسكي، روياي سركوب دموكراسي، ايجاد ايدئولوژي‌ها براي حاكميت ابدي سرمايه‌داري نئوليبرال، گذاشتن سنگيني بار اقتصاد بر دوش فقرا و طبقه متوسط، حمله به كرامت و همبستگي انساني، انتخابات مهندسي شده، ايجاد ترس و دلهره از ديگران و ده‌ها شيوه مختلفي است كه در امريكا و جهان اعمال مي‌شود. روياي امريكا يعني نزديك به 43 ميليون امريكايي در فقر زندگي مي‌كنند و سيستم آموزشي در اين كشور عقب‌افتاده‌تر از كره جنوبي و هنگ‌كنگ است. روياي امريكا يعني داشتن انواع آزادي مشروع و غيرمشروع. به قول چامسكي، روياي امريكا يعني درآمدهاي راكد، شرايط رو به وخامت زندگي، بدهي‌هاي سرسام‌آور دانشجويان و سخت و سخت‌تر شدن يافتن مشاغل با درآمد مناسب و حسي از نااميدي در ميان بسياري از امريكايي‌ها. رويايي كه هيچ‌گاه براي 70-60 درصد جامعه امريكا محقق نمي‌شود. روياي امريكا؛ روياي ثروتمندان، جنگ‌افروزان، مديران مالي و سياستمداران اين كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون