رونق توليد، «قفل»
توسعه را ميگشايد
افشار فتح الهي
براي آنكه توليد و اشتغال رونق بگيرد بايد تحولي در حوزه صنعت، اقتصاد و بازار كار ايجاد شود. متاسفانه برخي قوانين مانع شتاب توليد است و عوامل متعددي از جمله ماليات بر ارزش افزوده، عوارض گمركي و نرخ سود تسهيلات بانكي نيز توليدكنندگان را تا حدي دچار مشكل كرده كه بايد از ميان برداشته شود. اگر در صدد ايجاد اشتغال و تمركز بر بنگاههاي كوچك و متوسط هستيم امسال بايد بهطور جدي به تعاونيها توجه و از آنها به شكل ويژهاي حمايت شود.
اهميت توجه به توليد داخلي و ايجاد اشتغال در راستاي رونقبخشي و تعميق آن بدون ترديد از اصليترين دغدغههاي دولت و حاكميت است، اما طبعا ايجاد اشتغال از عهده يك وزارتخانه خارج است و همه دستگاهها و مجموعهها بايد براي اشتغالزايي همت كنند. متاسفانه عوامل متعددي نظير ركود و تحريم خارجي باعث شده تا دولت نتواند نتيجه لازم را از برنامههايي كه براي اشتغال پيشبيني كرده بگيرد؛ از سوي ديگر عمده طرحهايي كه در اين خصوص نوشته شده يا به مرحله عملياتي نرسيده يا بهرهبرداري شده و مشاهده خروجي آن نيازمند گذشت زمان است. اهميت توليدات نوآورانه در توسعه بازار كالاي داخلي يكي ديگر از موارد بسيار مهم در رونق و توسعه توليدات داخلي است كه ميتواند به تعميق توليد داخلي بينجامد. هرچند نوآوري در فرآيند طراحي و ساخت محصولات و كالاهاي داخلي با ايدههاي نوآورانه مزاياي رقابتي را افزايش ميدهد، اما لازمه حمايت از كالاها و محصولات توليد داخل، حمايت از مصرفكننده، توجه و تامين رضايت مصرفكنندگان است. در واقع آنچه موجب رونق و تعميق بازار توليدات و صنايع داخلي ميشود پاسخگويي و احترام به نيازها و حقوق مشتري است و همچنين رعايت اصول مشتريمداري كه ميتواند با ايجاد فضاي رقابتي، سبب انتخاب محصولات و كالاهاي توليد داخل از سوي مشتريان شود؛ لذا توجه به اين نكته كه كيفيتمداري مقدمه مشتريمداري است، از مهمترين عوامل توسعه توليد، ارتقاي كيفيت توليدات، توسعه بازار و پويايي كسب و كار خواهد شد. در عصري كه همه چيز در حال تغيير و تحول است و رقبا همواره در پي توسعه سهم بازار خود از طريق كسب مزيت رقابتي هستند، توجه به نوآوري به عنوان يكي از راهكارهاي افزايش مزيت رقابتي در محيط كسب و كار امري اجتنابناپذير است. در اين دوره براي بقا و پيشرفت بايد جريان نوآوري را تداوم بخشيد تا ركود و نابودي اتفاق نيفتد. نوآوري نوعي تغيير است اما هر تغييري نوآوري نيست. نوآوري عبارت است از بهرهبرداري از ايدههاي جديد به نحوي كه ارزش افزوده و مزيت رقابتي ايجاد كند. امروزه توليدكنندگاني كه در فرآيند طراحي و خلق محصول از نوآوري و ايدههاي نوآورانه بهره گرفتهاند به مزاياي رقابتي دست يافتهاند. نوآوري يك موضوع اساسي در رشد اقتصادي است و در كشورهاي صنعتي موجب توسعه اقتصادي و اجتماعي بلندمدت ميشود؛ به عبارتي نوآوري صنعتي به عنوان نيروي اصلي پيشبرنده رقابت و توفيقات اقتصادي و اجتماعي تنها از طريق سرمايهگذاري در بخش مولد اقتصادي رشد ميكند. البته لازم است كه فرآيندها در جاي خود قرار گيرند تا بتوانند يك تعامل صنعتي و علمي ميان بازار، سرمايه انساني و بنگاههاي توليدي و اقتصادي برقرار كنند. آنچه امروز درحوزه توليد داخلي به عنوان يك ضعف تلقي ميشود خلأ نوآوري و ابداعات در توليدات داخلي است كه در كنار عدم كيفيت باعث افت و ركود استقبال از توليدات داخل ميشود. براي توسعه بازار به دنبال توسعه توليدات داخل حتما نيازمند يك مانيفست توليد هستيم تا ضمن افزايش كيفيت بتوانيم با برنامهريزي و استراتژي توسعه بازار، زمينه را براي رشد اقتصادي و عدم رشد تورم فراهم كنيم. بايد توجه داشت حل موضوع اقتصاد ايران، توسعه توليد داخلي است كه در ميانمدت قفلهاي زيادي را باز خواهد كرد بنابراين تعميق توليد داخل و نهادينه كردن آن به عنوان يك الزام در توسعه اقتصاد پايدار در پيشران اقتصاد واقعيتي است كه از آن گريزي نيست و بايد زمينه اقدامات عملي آن سريعتر از هر زمان ديگري به وقوع بپيوندد.
كارشناس ارشد صنعت