• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۵ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

عضو هيات‌مديره انجمن صنعت موتوسيكلت ايران:

مقصر افزايش «ازن» ما نيستيم

در پي اعلام رييس گروه سلامت وزارت بهداشت مبني بر افزايش شاخص ازن ناشي از آلاينده‌هاي موتوسيكلت‌ها و خودروها، عضو هيات مديره انجمن صنعت موتوسيكلت ايران گفت: موضوع آلايندگي در رابطه با موتوسيكلت‌هاي فرسوده است كه بايد منابع آن توسط دولت ايجاد شود.

به گزارش ايسنا، چندي پيش عباس شاهسوني، رييس گروه سلامت وزارت بهداشت، در سي و هشتمين جلسه كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا اعلام كرد كه شاخص آلاينده ازن به‌دليل افزايش ناكس كه از احتراق خودروها و موتوسيكلت‌ها ناشي مي‌شود، افزايش يافته و باتوجه به اينكه تابش نور خورشيد ثابت است؛ لذا مشكل اصلي در افزايش آلاينده ازن مربوط به اين است كه كاتاليست موتوسيكلت‌ها و خودروها به درستي كار نمي‌كند.

در اين رابطه ابوالفضل حجازي، عضو هيات‌مديره انجمن صنعت موتوسيكلت ايران، اظهار كرد: صنعت موتوسيكلت از سال ۹۵ تا سال ۹۸ به‌طور كل تنها با ۲۰درصد ظرفيت خود توليد داشته كه همگي آنها نيز انژكتوري هستند. اين تعداد توليد شده هم در كارخانه‌ها يا در فروشگاه‌ها هستند و به قاطعيت مي‌توان گفت كه موتوري به بازار عرضه نشده است. از ۱۰ فروشگاه بازار تهران، پنج فروشگاه تعطيل شده و باقي هم فروش ندارند. قدرت خريدي ديگر وجود ندارد.

عضو هيات‌مديره انجمن صنعت موتوسيكلت ايران اظهار كرد: موضوع آلايندگي در رابطه با موتوسيكلت‌هاي فرسوده است كه بايد منابع آن توسط دولت ايجاد شود تا مردم بتوانند موتوسيكلت فرسوده خود را به موتورهاي
نو شماره، تبديل كنند. مانند اين است زماني كه «يك منزل مسكوني 30 سال ساخت وجود دارد، اعلام مي‌شود باتوجه به شرايط زلزله بايد اين منزل نو شود»، اما مشكل اينجاست كه سرمايه‌اي براي نوسازي وجود ندارد.

حجازي با بيان اينكه زماني كه دولت طرحي مي‌دهد، بايد منابع مالي آن را تامين كند، اظهار كرد: زماني كه به مردم گفته مي‌شود موتوسيكلت‌هاي فرسوده خود را تحويل داده و نوشماره تحويل بگيريد، ابتدا بايد ببينيم در شرايط فعلي موتوري وجود دارد كه بتوان تحويل داد؟ دوم اينكه منابع آن از كجا قرار است تامين شود؟ و درنهايت آيا خريداران قدرت پرداخت اقساط را دارند؟

عضو هيات مديره انجمن صنعت موتوسيكلت ايران اظهار كرد: صنعت موتوسيكلت از سال ۹۵ افت توليد ۸۰درصدي داشته است. امروزه در مشكل آلايندگي‌ها، بخش عمده واقعيت‌هاي آن اعلام نمي‌شود. چرا بررسي نمي‌شود كه در تهران به چه ميزان خودروي فرسوده وجود دارد يا كارخانه‌هايي كه به‌دليل نبود بودجه به سبب افزايش قيمت ارز نمي‌توانند فيلترهاي محيط‌زيستي را تامين كنند؟ چرا موضوع از اين جهت پيگيري نمي‌شود؟ حجازي همچنين ادامه داد: محيط‌زيست بايد واقعيت‌ها را باتوجه به شرايط درنظر گرفته و رونق توليد را مدنظر داشته باشد. طبق صحبت‌هاي رييس مجلس در روز صنعت و معدن، آيا امروز زمان آن است كه واحدهاي توليدي تعطيل شوند يا زنجير به دست و پاي آنها ببندند؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون