ادامه از صفحه اول
تركيه و روسيه
تركيه اردوغان همانند اسلاف خود از پانتركيسم براي گسترش قدرت استفاده ميكند. اردوغان با مهارت توانسته بين پانتركيسم و انديشه اخوانالمسلمين پيوندي برقرار كند و دهها هزار مسلمان ايغوري چيني، تاجيك، قرقيز، قزاق و چچني را در برنامههاي توسعهطلبانهاي نظير سوريه به كار گيرد. آرزوي اردوغان براي تصرف حلب در سالهاي گذشته به بار ننشست ولي او براي حداقل ايجاد منطقه حايل در شمال سوريه و دفع خطر خودمختاري كردهاي سوريه تلاش كرد تا اين مناطق حايل را ضميمه خاك تركيه كند. از سوي ديگر دهها هزار نيروي مورد حمايت تركيه در ادلب و حماه به دنبال راهي براي بيرون رفتن از بحران ميگردند، بحراني كه راهي جز تسليم، خروج نيروها يا نابودي آنها ندارد. تركيه در پي حملات روسيه بخشي از اين نيروها را به ليبي و براي دفاع از حكومت تريپولي اعزام كرده است. در مقابل اين سياستها روسيه نگران نفوذ پانتركيسم و اخوانيسم در آسياي مركزي و قفقاز و برخي جمهوريهاي خودمختار روسي است. روسها در جريان ليبي بهطور غير مستقيم از ژنرال حفتر حمايت ميكنند. ولي آنچه شايد در اين روزها بايد مورد تامل قرار گيرد، خريد سيستم دفاعي اس-400 است كه از نظر برد و توانايي از سيستم موشكي پاتريوت امريكايي بهتر و كاراتر است. اردوغان صحبت از توليد مشترك اس -500 با همكاري تركيه و روسيه كرده است. روسها به سختي به فروش اس-400 به كشورهاي ديگر ميپردازند ولي آنها حتما تحليل متفاوتي از تركيه دارند. با وجود عضويت تركيه در ناتو و احتمال زياد انتقال فناوري ساخت موشكهاي اس-400 به امريكا چه چيز ديگري ميتواند پوتين را اينچنين مصمم به فروش اس-400 به تركيه بكند؟ آيا روسها متوجه خطر پانتركيسم و اخوانيسم در آسياي ميانه و قفقاز و مناطقي چون چچن و داغستان در روسيه و بهكارگيري نيروهاي «جهادي» تركيه در سوريه و ليبي نيستند؟ آيا امكان چرخش دوباره اردوغان در سياست خارجي و اينبار به سمت امريكا وجود ندارد؟ در هر صورت تركيه چيزهاي زيادي براي معامله با غرب براي بهبود وضعيت اقتصادي و نفوذ در منطقه دارد اما...
تعرفه واردات و قيمت كالا
همچنين وزارتخانههاي صمت و بهداشت ميتوانند با توجه به نياز توليدكنندگان به مواد اوليه، بررسي توان توليد داخل در زمينه تامين مواد اوليه و با توجه به كيفيت و استانداردهاي لازم، به خصوص سلامتمحور بودن محصولات نهايي نسبت به تخصيص سهميههاي لازم و كاهش تعرفه واردات مواد مورد نياز، اقدام و گام موثري در افزايش توليد، كاهش هزينهها و در نتيجه كاهش قيمت نهايي محصولات در بازار داخلي بردارند.