نظرخواهي
شرط دستيابي به مجلس اصلاحطلب چيست ؟ تفاوت مجلس دهم با مجلس اصلاحطلب ششم چه خواهد بود ؟
پيروزي در صورت رقابت برابر و عادلانه
داريوش قنبري ٭/در مجموع برداشت من اين است در شرايطي كه انتخابات عادلانه و برابري برگزار شود و اصلاحطلبان فرصت رقابت جدي با رقيب اصولگراي خود را داشته باشند در اين ترديد ندارم كه ميتوانند اكثريت كرسيهاي مجلس را از آن خود كنند. قطعا اصلاحطلبان تجارب بهتري نسبت به گذشته دارند و با شرايط بهتري وارد عمل خواهند شد. فضا به سمت اعتدال گرايش دارد و در مجموع اصلاحطلبان در شرايط فعلي كساني هستند كه به نوعي روشهاي مبتني بر اعتدال را در دستور قرار خواهند داد. البته اصلاحطلبي اساسا منش و روشش معتدل است اما در مجموع با توجه به اينكه رقباي جدي هم داريم از طرف رقيب عنوان تندرو به برخي اصلاحطلبان داده شده است. شايد در مقاطعي اصلاحطلبي از تاكتيكهاي اصلي خودش فاصله گرفته باشد اما اصل و اساس اصلاحطلبي بر اعتدال استوار است. مجلسي كه در آينده از اصلاحطلبان تشكيل ميشود بر مدار اعتدال حركت خواهد. قطعا مجلس اصلاحطلب دهم معتدلتر از مجلس اصلاحطلب ششم خواهد بود. اصلاحطلبان در مجلس آينده بايد چند اولويت مهم را براي خود تعريف كنند. اوضاع اقتصادي كشور به گونهاي است كه بايد به دولت كمك كرد تا فضا را به مسير درست خودش برگردانند. در اين مدت دولت دستاوردهاي مهمي در حوزه اقتصاد به دست آمده از جمله انضباط مالي كه در دولت آقاي روحاني به معني واقعي كلمه ايجاد شده است. در هشت سال دولت آقاي احمدينژاد مشخصه دولت او بيانضباطي مالي بود. الان از آن وضعيت خارج شدهايم و اين انضباط مالي تا حدود زيادي به حركت كشور براي رسيدن به ثبات اقتصادي كمك كرده است. تورم تا حدود قابل توجهي كاهش پيدا كرده و حركت كشور براي خروج از ركود اقتصادي كاملا مشهود است. با برداشته شدن تحريمها رونق بيشتري هم ايجاد خواهد شد. چناچه مجلسي شكل گيرد كه در اين راه با دولت همسو باشد قطعا سرعت توسعه و رشد اقتصادي كشور بيشتر ميشود. اولويت بعدي تلاش در جهت توسعه حقوق و آزاديهاي مدني است. منشور حقوق شهروندي توسط دولت تدوين شده و مجلس آينده چنانچه از اصلاحطلبان تشكيل شود ميتواند با توجه به تجربيات گذشته به دولت در اين زمينه كمك كند تا آزاديهاي مدني و حقوق شهروندان به درستي استيفا شود. اين ميتواند در مردم نيز اميدواري بيشتري ايجاد كند. تفكر اصلاحطلبي مشخص است و مردم آن را ميشناسند. همان روندي كه در سال 92 آغاز شد بايد تداوم پيدا كند و استمرار آن روند موفقيت را براي اصلاحطلبان به دنبال خواهد داشت. شرايط جامعه هم زمينه بهتري براي ورود اصلاحطلبان به مجلس ايجاد كرده است. با توجه به ناتواني تفكر رقيب در اداره كشور چه در مقام اجرا و چه در مقام قانونگذاري اصلاحطلبان شانس بهتري براي كسب اكثريت مجلس دارند. ٭ فعال سياسي اصلاحطلب و نماينده اسبق مجلس
مساله مهم تاييد صلاحيت
حسين انصاريراد٭ / يكي از محورهاي مهم و مسائل بسيار حساس نقش شوراي نگهبان در انتخابات است كه اين شورا چه تصميمي بگيرد و چطور عمل كند و تا چه حدودي بتواند آنچه در قانون آمده را عمل كند يا آنچه خودش مصلحت ميداند را عملياتي كند. اگر كار شوراي نگهبان مثل مجلس هفتم و هشتم باشد يك مساله است و اينكه واقعا به پيام رهبري توجه كند و حق الناس و اعتبار راي مردم را نصبالعين قرار دهد و قانون انتخابات را مورد عمل قرار دهد مطلب ديگري است. قانون انتخابات رد صلاحيت را بر اساس احراز يا عدم احراز صلاحيت كانديداها قانوني نميداند. مساله احراز كه از سوي شوراي نگهبان مورد اجرا قرار گرفته قابل تصديق و رسيدگي و داوري نيست در صورتي كه قانون انتخابات ميگويد تاييد و رد صلاحيتها بايد بر اساس دلايل و مدارك مراكز قانوني باشد و بايد كتبا به اطلاع داوطلب برسد تا او بتواند از آن مدارك شكايت كند و مراكز داوري به شكايت او رسيدگي كنند. اين مساله كه در قانون انتخابات آمده به هيچوجه با احراز كه قابل داوري نيست خوانايي ندارد. بنابراين مساله بسيار مهم اين است كه شوراي نگهبان قانون انتخابات را اجرا كند. با اين حال گاهي اوقات ميبينيم كه اعضاي شوراي نگهبان در سخنان و مواضع خود بيانات ديگري دارند. برخي اعضاي شوراي نگهبان ميگويند اگر بوي انحراف استشمام كنيم رد صلاحيت ميكنيم. در اين شرايط نميتوان بر اساس شامه اعضاي محترم شورا كانديداها را انتخاب كرد. شخص ديگري گفته است شوراي نگهبان بايد به باطن داوطلبان برسد و ايمان و اعتقادشان را از باطن افراد به دست بياورد تا آن را ملاك داوري در مورد صلاحيت آنان قرار دهد.مگر ميشود به باطن افراد دست يافت؟ اگر قرار بر اجراي قانون باشد تصور من اين است كه اصلاحطلبان پيروز ميدان خواهند بود اگر هم شوراي نگهبان بر اساس احراز عمل كند كار اصلاحطلبان بر مدار شيوههايي ميگذرد كه از شخصيتهاي غيرشاخص استفاده كنند و نيروهاي تراز اول خود را وارد كارزار انتخابات نكنند. در اين صورت امكان توفيق وجود دارد. در هر حال به دست آمدن وضعيتي مانند مجلس ششم بعيد به نظر ميرسد. مهمترين خاصيت و شاخص اصلاحطلبي عمل به قانون و كارشناسي است. در مجلس ششم آنچه ملاك بود و نمايندگان و اكثريت اصلاحطلب دنبال آن بودند مساله قانون و مصالح ملي و حقوق شهروندان بر اساس قانون و علم و كارشناسي بود. اگر مجلس دهم هم اصلاحطلب باشد قطعا بايد در چارچوب مصالح ملي، قانون مورد عمل قرار گيرد. تجربه اصلاحطلبان در انتخابات سال 84 و بعد از آن نشان داد قطعا اگر قرار به توفيق است بايد متحد باشند و اين مساله را در انتخابات سال 92 نشان دادند و همين اتفاق بود كه توانست كابينهاي به نسبت اصلاحطلب و معتدل روي كار بياورد. ٭ رييس كميسيون اصل 90 مجلس ششم
انسجام، مقدمه پيروزي
رسول منتجبنيا٭ /بدون ترديد پيروزي اصلاحطلبان در انتخابات آتي مجلس منوط به حفظ و ارتقاي وحدت و انسجام فعلي آنهاست. اگر همه اصلاحطلبان متحد باشند و با آهنگ واحد وارد صحنه انتخابات شوند در اين صورت شانس موفقيت آنها بسيار بالا خواهد بود چون زمينه اجتماعي اصلاحطلبان به مراتب از اصولگرايان در وضعيت فعلي فراهمتر است. اما يكي از مقدمات موفقيت در انتخابات حضور در آن است. پس از وحدت و انسجام دروني، مسوولان اجرايي و نظارتي در بررسي صلاحيتها هم بايد قانوني عمل كنند و خداي ناخواسته انگيزههاي سياسي و باندي در تصميمات مهمي كه اتخاذ ميكنند، دخالت نكند. در مساله تعيين صلاحيتها افراد را بدون دليل رد صلاحيت نكنند و ديگر اينكه مجريان انتخابات بايد كاملا مراقب باشند كه انتخابات سالمي برگزار شود و رقابت صحيح و درستي به وجود بيايد. نيروهاي انتظامي بايد به خوبي با عوامل تخريبي و گروههاي فشار برخورد كنند تا فضا را براي احزاب و فعالان سياسي تنگ نكنند و در مجموع همانطور كه رهبري فرمودند از حقالناس حفاظت و حراست شود. در اين صورت پيروز ميدان اصلاحطلبان خواهند بود. نكته بعدي عملكرد هواداران دولت است. اگر آنها نيز مانند انتخابات سال 92 هماهنگ باشند و جدا عمل نكنند اين اتحاد مبارك ميان اصلاحطلبان و هواداران دولت كه البته اكثرا يكي هستند ميتواند در راه نيل به موفقيت تاثير بسزايي داشته باشد. اگر دولت هم در مساله هستهاي موفقيت نهايي را به دست آورد به هر حال روحيه اميدواري در مردم تقويت ميشود و آنها به استمرار تفكري كه دولت را روي كار آورد راي خواهند داد. همه اينها شرايطي است كه ميتواند موفقيت اصلاحطلبان را تضمين كند. اصلاحطلبان نيز از تجربههاي تلخ گذشته بهره گرفتهاند و همين كه پافشاري روي اتحاد و انسجام دارند به خاطر استفاده از گذشته است. در مجلس دهم اگر اكثريت به دست اصلاحطلبان بيفتد قطعا عقلانيت و تدبير حاكم خواهد شد و نمايندگان اجازه نميدهند افرادي تندرو داشته باشند يا دست به اقداماتي بزنند كه بهانه به دست رقبا داده بشود. الان فضاي اعتدال و عقلانيت بر جامعه و جريان اصلاحات حاكم شده و به هيچوجه گرايش به افراطيگري وجود نخواهد داشت. نخستين كار مجلس بعدي اين است كه مجلس و نمايندگي را به جايگاه رفيع خودش بازگرداند. امام عزيز فرمودند مجلس در راس امور است پس بايد شأنيت آن را بالا برد. بعد از آن نمايندگان بايد بپردازند به رفع مشكلات جامعه و مسائل ملت را دستهبندي كنند و مشكلات اقتصادي كه مردم از آن رنج ميبرند و امالفساد است را رفع كنند. در صورت پيروزي اصلاحطلبان قطعا هماهنگي و تعامل معقولتري بين دو قوه مقننه و مجريه به وجود خواهد آمد. آن وقت ميتوانند با آرامش به حل مشكلات بپردازند. ٭ قائممقام حزب اعتماد ملي
كم حرف و پر كار
احمد حكيميپور٭ /شرط اول براي دستيابي به مجلس اصلاحطلب وحدت و انسجام است. آنچه امروز در جريان اصلاحات مشاهده ميكنيم همين وحدت و انسجامي است كه با ابزارها و تاكتيكهاي مختلف در حفظ و تقويت آن كوشش ميشود. در واقع ما ميخواهيم از جريان اصلاحات يك صداي واحد به بيرون بيايد تا مردم و ناظران سياسي بدانند جريان اصلاحات يك كليت واحد است. در عين اختلاف سليقههايي كه در هر فعاليت سياسي امكان بروز و ظهور دارد اما يك صدا بيشتر از اين جريان شنيده نميشود. اين نخستين پيش شرط براي ورود به انتخابات مجلس است كه ميتواند گام اصلي ما براي پيروزي در انتخابات اسفندماه سال جاري لقب گيرد. مساله بعدي كه از عهده فعالان سياسي خارج است به مسوولان و دستاندركاران انتخابات مربوط ميشود. به هر حال هميشه خواسته جريان اصلاحات از برگزاركنندگان و ناظران انتخابات فراهم شدن شرايط سياسي عادلانه براي همه تفكرات موجود در نظام است. اگر شرايط رقابت عادلانه و منصفانه باشد و فرصت برابري براي همه گروهها ايجاد شود تا آنها بتوانند خود را به راي مردم بگذارند طبيعتا شاهد برگزاري انتخاباتي رقابتي و سالم خواهيم بود. در صورتي كه اين دو شرط در انتخابات مجلس هم رعايت شود ميتوانيم شاهد پيروزي اصلاحطلبان و شكلگيري مجلسي اصلاحطلب باشيم. اصلاحطلبان توانايي دارند در رقابت قانوني اكثر كرسيها را در اختيار بگيرند. اصلاحطلبان از همگرايي با جريان اعتدال استقبال ميكنند و معتقدند با توجه به مباني مشترك امكان تعامل گسترده در انتخابات مجلس نيز وجود دارد. در نتيجه ميتوانيم با آنها همسو باشيم. ميان مجلس دهم اصلاحطلب و مجلس ششم اصلاح طلب حتما تفاوتهايي خواهد بود كه به نظر من بيشتر در شيوه عمل در مجلس خود را نشان ميدهد. شرايط امروز كشور با شرايط سال 79 تفاوت دارد و طبعا به همين دليل اولويتهايي كه اصلاحطلبان ميخواهند دنبال كنند نيز با اولويتهاي مجلس ششم متفاوت است. تصور من اين است كه در مجلس دهم شرايط به گونهاي پيش خواهد رفت كه مجلس كم تنشتري خواهيم داشت. مجلس دهم اگر از آن اصلاحطلبان باشد پركار و كم حرف خواهد بود. ٭ دبيركل حزب اراده ملت