عدد و رقم
6653 خودروي وارداتي
ترخيص بر اساس مصوبه دولت
معاون امور گمركي گمرك از ترخيص 6653 خودروي وارداتي براساس مصوبه هيات وزيران خبر داد و گفت: تاكنون براي 340 دستگاه از خودروهاي اظهار شده صدور پروانه انجام نشده است. مهرداد جمال ارونقي با اشاره به آخرين آمار ترخيص خودرو از گمرك اظهار داشت: بر اساس مصوبه هيات وزيران مبني بر ورود خودروي خارجي از تاريخ 16/10/1397 تا تاريخ 16/04/98 در اين مدت 6653 دستگاه خودروي وارداتي از گمرك ترخيص شده است. معاون امور گمركي گمرك افزود: تاكنون 340 دستگاه از خودروهاي اظهار شده منجر به صدور پروانه نشده و به دلايلي نتوانستهاند مجوزهاي لازم را براي ترخيص اخذ كنند. او به يكي از دلايل عدم ترخيص خودروها اشاره كرد و گفت: علاوه بر آمار فوق بالغ بر 1048 دستگاه خودرو نيز با وجود آنكه اظهارشده و پروانه گمركي دريافت كردهاند امكان خروج آنها فراهم نيست؛ به دليل آنكه در مهلت ياد شده نتوانستند از گمرك خارج شوند. ارونقي ادامه داد: براي اين خودروها قرار شد پيشنويسي از سوي دستگاههاي مربوطه مبني بر تمديد مهلت زماني تهيه و به تصويب هيات وزيران برسد تا اين مانع برطرف شود.
300 شركت
خروج از اولويت خصوصيسازي
رييس سازمان خصوصيسازي گفت: هيات واگذاري براساس درخواست دستگاه اجرايي حدود 300 طرح را از اولويت سال جاري خارج كرد و حدود 300 شركت ديگر در اولويت امسال باقي ماند. علي اشرف عبدالله پوريحسيني، درباره آخرين وضعيت واگذاري بنگاههاي دولتي گفت: آنچه سازمان خصوصيسازي براي واگذاري بنگاههاي دولتي اعلام كرده 610 شركت بود كه هيات واگذاري بر اساس درخواست دستگاه اجرايي و مسائلي كه وجود داشت حدود 300 طرح را از اولويت سال جاري خارج كرد و حدود 300 شركت ديگر در اولويت امسال باقي ماند. رييس سازمان خصوصيسازي با بيان اينكه هيات واگذاري بنگاههاي دولتي به واگذاري سهام بورسي توجه خاصي داشت، افزود: حدود 18 شركت بورسي در بين اين 300 شركت وجود داشت كه هيات واگذاري آنها را در اولويت قرار داد و قيمتهاي پايه را تصويب كرد كه در هفته گذشته روزهاي مزايده برخي از اين شركتها در بورس فرا رسيد و بيمه البرز و شركت پالايش و پخش شيراز به مزايده گذاشته شدند، اما با استقبال روبه رو نشدند. او ادامه داد: دو هفته ديگر پالايشگاههاي ديگر و اواخر مرداد سه بانكي كه دولت در آن سهام دارد شامل تجارت، صادرات و ملت در بورس ارايه ميشوند كه مشخص نيست چه ميزان از آنها استقبال شود.معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه تنها 18 شركت از 300 شركت اصلي ما بورسي هستند، تاكيد كرد: هيات واگذاري تاكنون درباره نحوه واگذاري مابقي شركتهاي غيربورسي فعال نشده و تصميم نگرفته است كه اميدواريم در جلسات بعد در اين باره تصميمگيري شود. او افزود: تا زماني كه درباره نحوه واگذاري شركتهاي غيربورسي هيات واگذاري تصميمگيري صريح و شفاف اتخاذ نكرده، نميتوان زمان دقيقي براي خصوصيسازي آنها تعيين كرد.
8.5 ميليارد دلار
خسارت سالانه تخريب محيطزيست
گزارش تازه مركز پژوهشهاي مجلس نشان ميدهد، بيتوجهي به «اقتصاد محيطزيست» در ايران باعث خسارتهاي 8.5 ميليارد دلاري سالانه به اقتصاد كشور و ايجاد سرطان و بيماريهاي پوستي و تنفسي براي مردم بوده است. هر چند برآورد صورت گرفته نزديك به 17 سال پيش است اما رقم اعلامي در اين گزارش عمق فاجعه در حوزه بيتوجهي به محيط زيست را به نمايش ميگذارد. برآوردها نشان ميدهد سال 2002، 8 ميليارد و 430 ميليون دلار، ميزان كل خسارت وارد بر محيط زيست ايران است. با اين حال در سال 2013، تنها خسارت وارد بر تالاب بختگان كشور حدود 503 ميليون دلار بوده است. از طرف ديگر، شيوع سرطان به خاطر آلودگيهاي محيط زيستي در منطقه عسلويه، تنها يكي از هزينههاي اجتماعي ناشي از توسعه صنعتي بدون توجه به اقتصاد محيطزيست بوده است.
۱۰ هزار ميليارد تومان
جذب سرمايه بخش خصوصي
در بنادر
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ۱۰ هزار ميليارد تومان سرمايه بخش خصوصي در بنادر كشور جذب شده است. راستاد با بيان اينكه بخش عمدهاي از سرمايهگذاريها و اپراتوريهاي بنادر مهم كشور توسط بخش خصوصي انجام ميشود، گفت: سازمان بنادر سعي ميكند از تمامي ظرفيتهاي بخش خصوصي در جهت توسعه بنادر و سواحل كشور استفاده كند. او با اشاره به اينكه تا امروز بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد تومان سرمايهگذاري توسط بخش خصوصي در بنادر كشور صورت گرفته است، گفت: مهمترين برنامههاي سازمان بنادر توسعه پس كرانهها براي فعاليتهاي توليدي، توسعهاي و لجستيكي است. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: سازمان بنادر اراضي پشتيباني خود از جمله بندر شهيد رجايي، بندر اميرآباد، بندر بوشهر و بندر چابهار را براي توسعه فعاليتهاي توليدي در نظر گرفته است. بنا بر اعلام پايگاه اطلاعرساني سازمان بنادر او تاكيد كرد: سياستهاي تعرفهاي براي كشتيها و ورود كالا است و سرمايهگذاريها در اين بخش توسط اپراتوريهاي بخش خصوصي انجام ميشود و مدلهاي مالي در اين حوزه به گونهاي است كه سرمايهها به صورت ثابت مانده و براي سرمايهگذاران توجيه اقتصادي داشته باشد. راستاد درباره توسعه فعاليتهاي گردشگري دريايي تصريح كرد: اسكلههاي شناوري براي فعاليتهاي گردشگري دريايي آماده شده و از سويي در بندر انزلي اين اسكلهها هماكنون آماده بهرهبرداري جهت استفاده گردشگران است.