دانشآموزانِ قرباني قُلدري دچار آسيبهاي جدي شدهاند
رضوان حكيمزاده، معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش در خصوص تاثير خشونتهاي غيرفيزيكي در مدارس گفت: پژوهشها نشان داده كه خشونتهاي غيرفيزيكي تاثيرات ماندگارتري بر روح و روان دانشآموز ميگذارد.معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش در گفتوگو با ايلنا، در خصوص طرح «خشونتزدايي همهجانبه» گفت: چارچوب طرح «خشونتزدايي همهجانبه» را با بررسيها و جلسات تخصصي تهيه كرديم، همچنين در اين طرح نظر جمعي از معلمان و مديران را دريافت كرده و براي پژوهشگاه آموزش و پرورش ارسال كرديم تا بتوانيم جلسات تخصصي بيشتري در اين زمينه با همكارانمان داشته باشيم و بازخوردهاي آنها را دريافت كنيم.حكيمزاده با اشاره به هدف اصلي اين طرح گفت: هدف از اين طرح توانمندي شبكه ارتباطي مدارس شامل مديران، مربيان، آموزگاران و دانشآموزان است كه نسبت به شناسايي انواع خشونت آگاه شوند و بدانند چطور بايد در محيط مدرسه خشونتزدايي كنند. او تصريح كرد: در طرح «خشونتزاديي همهجانبه» هر چند كه خشونتهاي فيزيكي و غيرفيزيكي مدنظر است، اما عمده تمركز ما بر اشكالي از خشونت است كه تحت عنوان خشونتهاي غيرفيزيكي از آنها ياد ميشود، اما در گذشته كمتر در كانون توجه قرار داشته است. خشونتهاي كلامي، رفتاري، برچسب زدنها، ناديده گرفتنها و تحقير كردنها مواردي هستند كه شايد به نظر نيايد، چه آسيب جدي بر روح و روان دانشآموزان وارد ميكند.معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش يادآور شد: كارهاي مقدماتي اين طرح را انجام دادهايم و اگر جلسات تخصصي را هم برگزار كنيم، در سال تحصيلي ۹9- ۹8 طرح خشونتزدايي همهجانبه را اجرايي خواهيم كرد. اين طرح را همهجانبه در نظر گرفتيم؛ يعني همه اشكال و انواع خشونتهايي كه ممكن است از گروههاي مختلف سني در مدارس سر بزند را بررسي ميكنيم. ما يك نوع خشونت داريم كه تحت عنوان خشونت قلدري از آن ياد ميشود و برخي از دانشآموزان عليه دانشآموزان ضعيفتر آن را اعمال ميكنند. اين خشونتها بسيار تاثير منفي بر روحيه كودكان ضعيفتر ميگذارد و آنها قرباني ميشوند.