بيش از ۹۹ درصد تبليغات حوزه پزشكي و دارويي غيرقانوني و فاقد مجوزند
ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت گفت: تمام داروهايي كه از طريق شبكههاي ماهوارهاي تبليغ ميشوند، تقلبي است و از شبكههاي غيررسمي و قاچاق وارد شدهاند.
به گزارش ايسنا، حريرچي در خصوص نحوه نظارت بر تبليغات پزشكي در رسانهها و فضاي مجازي با اشاره به اينكه قريب به اتفاق تبليغات پزشكي و دارويي كذب يا غيرقانوني هستند، گفت: تبليغ داروها و ذكر خواص درماني در تبليغات هر نوع مواد و محصول در رسانههاي عمومي كه مخاطب آنهـا عمـوم مـردم هستند، طبق قانون ممنوع است. او در ادامه افزود: بيش از ۹۹ درصد تبليغات در حوزه پزشكي و دارويي فاقد مجوز هستند؛ در حالي كه طبق آييننامه بند ب ماده 3 سازمان نظام پزشكي همه اين تبليغات بايد شماره اخذ مجوز داشته باشند.
معاون كل وزارت بهداشت تصريح كرد: منظور از تبليغات پزشكي و دارويي هر گونه پيام يا اطلاعرساني اسـت كـه منجر به ترغيب دريافت يا مصرف خدمات و محصولات ميشود؛ چرا كه مشتري كافي ندارد يا تبليغات برخي پزشكان كه اكثرا هم پزشكان مطرح و برجستهاي نيستند به اشكال مكتوب، شنيداري، گزارش و ... صرفا براي جلب مشتري صورت ميگيرد. حريرچي با تاكيد بر اينكه تمامي تبليغات فضاي مجازي و شبكههاي ماهوارهاي كذب هستند، گفت: تخلفات مذكور در رسانههاي رسمي هم به ميزان قابل توجهي وجود دارند، ولي در فضاي غيررسمي خصوصا شبكههاي ماهوارهاي و فضاي مجازي شدت بسيار زيادي دارند.
او خاطرنشان كرد: تمام داروهايي كه از طريق شبكههاي ماهوارهاي تبليغ ميشوند تقلبي است و از شبكههاي غيررسمي و قاچاق وارد شده كه اصلا معلوم نيست در چه شرايطي نگهداري شدهاند و مصرف آنها ممنوع است. بنابر اعلام وبدا، به گفته حريرچي اكثريت جامعه پزشكي به طور سالم خدمات خود را ارايه ميدهند و در شرايط فعلي كه كمبود متخصص داريم، وجود صف انتظار براي ويزيت متخصصان، انجام تبليغات گرانقيمت توسط تعداد اندكي از پزشكان ميتواند نشانه كمبود مشتري آنها و احتمالا كيفيت عملكرد ايشان باشد. معاون كل وزارت بهداشت در پايان گفت: سازمان نظام پزشكي كه مسووليت قانوني نظارت بر تبليغات پزشكي را بر عهده دارد، اخيرا اقدامات خوبي در اين زمينه انجام دادهاند. حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشكي در مورد تبليغات غيراخلاقي است.