• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4429 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ مرداد

ارزيابي توان دفاعي ايران در برابر تهديدهاي ايالات متحده

ماني محرابي

كاخ سفيد بارها اعلام كرده با هدف تغيير رژيم در ايران همه گزينه‌ها از جمله گزينه نظامي روي ميز هستند. اما آيا اين كشور توانايي چنين اقدامي را دارد؟ ايالات متحده نمي‌تواند مانند آنچه در ليبي 2011 و در صربستان 1999 شاهد بوديم يا آنچه در جنگ عراق و افغانستان پيش آمد به نبرد با ايران بپردازد زيرا ايران با كشورهاي فوق داراي تفاوت‌هاي زيادي است كه شامل وسعت سرزميني، جمعيت بالا، تعداد نظاميان بالا، تعداد بسيار بالاي نيروهاي شبه‌نظامي، تجهيزات نظامي پيشرفته‌تر، نگاه منفي مردم ايران به آمريكا و وجود هويت قدرتمند ايراني مي‌شود.اين مسائل، جنگ با ايران را بسيار سخت خواهند كرد. به همين دليل ممكن است كاخ سفيد استراتژي جنگ محدود كه توسط هنري كسينجر طراحي شده را در دستور كار قرار دهد كه شامل حمله به مناطق حساس كشورها با هدف تغيير در سياست آنها در قبال غرب مي‌شود.

اين نقاط حساس عبارتند از: تاسيسات هسته‌اي، كه با توجه به شفاف سازي ايران در مورد تاسيسات هسته‌اي خود امريكا هيچ نگراني‌‌اي بابت تاسيسات هسته‌اي ايران ندارد. به همين دليل حمله به اين تاسيسات بعيد است. مراكز پتروشيمي و پالايشگاه‌هاي نفتي؛ ايران پنجمين توليدكننده نفت و سومين توليدكننده گاز طبيعي جهان است. به همين دليل هر گونه حمله نظامي به اين مراكز، سبب ايجاد اخلال در بازارهاي جهاني خواهد شد و به دليل استفاده ايران از دلار در معاملات نفتي و گازي، دلار امريكايي نيز با تهديد مواجه خواهد شد. شبكه سراسري برق؛ در سال‌هاي گذشته، اين قسمت به دليل مديريت از طريق اينترنت مهم‌ترين ضعف ايران بوده زيرا شبكه اينترنت مي‌تواند با استفاده از ويروس‌ها و پهپادهاي ارسال نويز با تداخل مواجه شود اما بعد از حمله ويروس استاكس نت توسط رژيم صهيونيستي و آمريكا به تاسيسات هسته‌اي ايران در سال 2010، ايران سيستم برق رساني خود را تكميل كرد تا در مقابل حمله‌هاي مشابه آسيب‌پذير نباشد.

مراكز نظامي داخل خاك ايران؛ در حمله نظامي صدام‌حسين به ايران، اين مراكز از اهداف اصلي حمله هواپيماهاي عراقي بودند اما با وجود سامانه موشكي تدافعي ايران باور 373كه طرح تكميل شده‌اي از سامانه تدافعي اس-300 روسيه است، حمله به مناطق نظامي ايران غيرممكن است. برد سامانه موشكي باور 373 نسبت به اس-300، 50 درصد بيشتر است و ايران مدعي است اين سامانه موشكي جزو چهار سامانه تدافعي برتر جهان است. به اين ترتيب تئوري كسينجر در مورد ايران كاملا مردود است.

نبرد زميني، هوايي يا دريايي؟

ايران سرزمين كوه‌ها و كويرهاست. كوهستان‌ها به شكل يك ديوار مناطق شمالي و غربي را پوشش داده‌اند و كوير نيز مناطق شرقي و مركزي را غيرقابل نفوذ كرده است. در جنوب نيز دريا وجود دارد. اين عوامل طبيعي، ورود نيروهاي نظامي ساير كشورها به داخل ايران را به صورت زميني با مشكل شديد مواجه خواهند ساخت و به دليل كند شدن حركت نيروهاي دشمن، ايران به راحتي قادر خواهد بود تا با آنها مقابله كند. در جنگ دريايي نيز به دليل كنترل كامل ايران بر تنگه هرمز، نبرد دريايي با نيروهاي ايران بسيار مشكل خواهد بود. ضمن آنكه استراتژي نبرد دريايي به پشتيباني بسيار قدرتمند نياز دارد كه نيروي دريايي امريكا در منطقه درياي عمان در جنوب ايران فاقد اين پشتيباني است. سامانه دفاعي باور 373 اجازه نخواهد داد نيروي هوايي امريكا جنگ گسترده و بلندمدت را انجام دهد و امريكا فقط مي‌تواند به صورت محدود از نيروي هوايي خود عليه ايران استفاده كند.بر اين اساس عملا سه نيروي زميني، هوايي و دريايي ايالات متحده قادر به نبرد در خاك ايران نخواهند بود.

پاسخ ايران چه خواهد بود؟

در بخش هوايي ايران داراي جنگنده‌هاي بومي است كه نمونه‌هاي ارتقا يافته جنگنده‌هاي خارجي هستند، مانند كوثر، صائقه، آذرخش و جنگنده‌هاي ديگر.ايران جزو اندك كشورهايي است كه پهپاد مي‌سازند. پهپادهايي با نام‌هاي صادق، حازم، قدس، مهاجر و ابابيل. تعدادي از اين پهپادها در جنگ عليه رژيم صهيونيستي توسط لبنان و سوريه استفاده شده‌اند. سرعت اين پهپادها 300 كيلومتر در ساعت است و توانايي حمل 40 كيلوگرم بار را دارند.ايران داراي شناورهاي دريايي بسيار زيادي است كه از نظر تعداد چهارمين كشور برتر جهان در اين زمينه است. ايران 5 ناوچه، 3 ناوچه سبك، 33 زيردريايي، 10 كشتي مين روب و 230 قايق تندرو مجهز به جنگ افزارهاي هجومي در اختيار دارد.شناورهاي ايران مي‌توانند تنگه هرمز را مسدود كرده و از صادرات 20 درصد نفت جهان جلوگيري كنند. ايران بارها بستن تنگه هرمز را در مانورهاي نظامي خود تمرين كرده است.اما مهم‌ترين شاخصه قدرت نظامي ايران، موشك‌هاي اين كشور است. موشك‌هاي مدل شهاب ايران شهرت جهاني دارند. ايران از موشك شهاب 3 با برد 1930 كيلومتر و سرعت 5500 كيلومتر بر ساعت، در حمله به داعش در سوريه در سال‌هاي 2017 و 2018 استفاده كرده است. آخرين موشك شهاب ايران كه شهاب 6 نام دارد داراي برد 11000 كيلومتر است كه البته به‌طور رسمي از سوي مسوولين نظامي ايران تاييد نشده است.فاتح 100 با برد 300 كيلومتر، فاتح 313با برد 500 كيلومتر و فجر3 با برد 2500 كيلومتر از ديگر موشك‌هاي ساخت ايران هستند و سرعت آنها بيش از 4 هزار كيلومتر بر ساعت است.ايران كه روي بدنه موشك‌هاي خود شعار «مرگ بر امريكا» را مي‌نويسد به راحتي مي‌تواند رژيم صهيونيستي و منافع امريكا در خاورميانه را از طريق موشك‌هاي خود مورد هدف قرار داده و هزينه جنگ را براي آمريكا بالا ببرد.ايران در جنگ با داعش در سوريه اثبات كرد كه در جنگ‌هاي زميني تبحر دارد، اما ايران در اين جنگ تنها از 10 درصد توان نظامي خود بهره گرفت و از هيچ كدام از سلاح‌هايي كه در بالا نام برده شد (به جز دو حمله موشكي) استفاده نكرد. اين مساله به خوبي مي‌تواند توان نيروهاي نظامي ايران به عنوان يك قدرت اسلامي در جنگ احتمالي با نيروهاي نظامي امريكا را نشان دهد.

منبع: مركز تحليلي يونايتد ورلد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون