• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4429 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ مرداد

همزمان با افزايش قيمت خودرو در بازار اعلام شد

تكذيب افزايش بهاي محصولات ايران‌خودرو

مردم انتظار داشتند با كاهش قيمت دلار، دومينووار، باقي بازارها هم با كاهش قيمت مواجه شوند. تا چند هفته پيش كه قيمت خودرو رو به كاهش گذاشته بود، اين سناريو در حال تحقق بود، اما بعد از اينكه در روزهاي گذشته، يك‌باره اعلام شد ايران‌خودرو قيمت محصولاتش را افزايش داده، اين معادله به هم ريخت. ايران‌خودرو در ايميلي كه دو روز پيش براي مردم ارسال كرد، افزايشي بين ۵ تا ۱۰ ميليون تومان در انواع محصولاتش داشت كه كارشناسان خودرو آن را استفاده از موقعيت با بازگشت قيمت‌ها به سايت‌هاي اينترنتي مي‌دانند؛ هر چند كه انتشار اين افزايش قيمت‌ها در سايت‌هاي خبري باعث واكنش سريع ايران‌خودرو شد. ايران‌خودرو در ساعات پاياني سه‌شنبه در بيانيه‌اي كوتاه توضيح داد: «با توجه به مكانيزه بودن صدور دعوتنامه در ايران‌خودرو، به علت به وجود آمدن ايراد نرم‌افزاري، تعداد اندكي از دعوتنامه‌هاي ارسال‌شده با بهايي مغاير با قيمت مصوب شركت صادر شده كه اين تعداد دعوتنامه نيز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد». اما در پشت پرده بازار خودرو چه خبر است كه اين اخبار آن را متلاطم مي‌كند؟

اما رصد چند روزه بازار نشان مي‌دهد كه روند كاهش قيمت متوقف شده و در مقابل قيمت بعضي خودروها رشد كرده است. رييس اتحاديه فروشندگان خودرو بخشي از اين تقصيرات را بر گردن خودروسازان مي‌اندازد. سعيد موتمني به فارس گفت: «اقدام خودروسازان براي افزايش قيمت برخي محصولات‌شان سبب شد روند كاهشي قيمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزايش قيمت‌ها در بازار باشيم. كاهش قيمت ارز و پايين آمدن تقاضاي خريد خودرو سبب شده بود تا بازار در روزهاي گذشته آرام باشد و قيمت‌ها هم روندي كاهشي را طي كند؛ در اين شرايط اقدام خودروسازان براي افزايش قيمت برخي محصولات باعث شد تا بازار خودرو دوباره روندي افزايشي به خود بگيرد. اگر خودروسازان قيمت محصولات‌شان را افزايش نمي‌دادند، روند كاهشي قيمت‌ها در بازار ادامه مي‌يافت.»

هادي حق‌شناس، تحليلگر اقتصادي درباره افزايش قيمت خودرو از سوي خودروسازي‌هاي بزرگ مي‌گويد: «افزايش قيمت خودرو با توجه به شرايط اقتصادي مردم و تجربه تورم دورقمي در اقتصاد كشور يك فشار مضاعف است و ترديدي در اين قضيه نيست. از سوي ديگر خودروسازان در تامين قطعه دچار مشكلات جدي شده‌اند. دو بنگاه بزرگ خودروسازي كشورمان نمي‌توانند به دليل كسري قطعه محصولات خود را روانه بازار كنند. ديگر نكته اينكه قيمت ارز، مزيد بر علت شده تا هزينه توليد در خودروسازي‌ها بيشتر شود. درواقع در دو طرف بازار، يعني طرف عرضه و تقاضا مشكلاتي هست. قدرت خريد مردم كم و از سوي ديگر، هزينه‌هاي توليد براي قطعه‌ساز هم بيشتر شده است.»

به گفته اين تحليلگر اقتصادي، شرايط كنوني براي دو طرف دايمي نيست و مردم و خودروسازان از آن عبور مي‌كنند؛ بااين‌حال بهتر است خودروسازان رعايت حال مردم را بكنند و اين به نفع صنعت خواهد بود. اما همچنان سوال اصلي اين است كه بازگشت درج قيمت‌ها به آگهي‌هاي اينترنتي فروش چقدر روي بازار اثر گذاشته است؟ اين تحليلگر اقتصادي در اين باره مي‌گويد: «امروز نه‌تنها قيمت خودرو و مسكن بلكه قيمت بسياري از كالاها ازجمله گوشي موبايل در فضاي مجازي كشف مي‌شود. دسترسي آسان به فضاي مجازي براي خريداران و فروشندگان امكان كشف قيمت را در اين فضا فراهم كرده است. هرچند ممكن است بعضي كانال‌هاي خاص با اهداف خاص، اخلالي در روند كشف قيمت ايجاد كنند اما نمي‌توان واقعيت حضور فضاي مجازي و البته سايت‌هاي قانوني و مشخص را در كشف قيمت ناديده گرفت». به‌زعم اين تحليلگر اقتصادي نوعي كج‌انديشي درباره ايفاي نقش سايت‌هاي اينترنتي در تعيين قيمت وجود دارد. هرچند بعضي تصور مي‌كنند اين سايت‌ها مي‌توانند بازار را به هم بزنند اما درواقع حضور آنها پيامدهاي ديگري را در پي دارد كه همان واقعي‌تر شدن قيمت‌هاست. حق‌شناس مي‌گويد: «فضاي مجازي به واقعي‌تر شدن قيمت‌ها كمك مي‌كند اما زماني كه انحصار در توليد وجود دارد، امكان تباني و انحصار چندجانبه ايجاد مي‌شود اما اگر توليدكننده‌ها بيشتر شوند، طبيعي است كه فضاي مجازي به كاهش قيمت و واقعي‌تر شدن كمك مي‌كند. نمي‌توان اين فضا را ناديده گرفت و حذف كرد اما مي‌توان تا زماني كه انحصار در بازار محصولاتي وجود دارد، نظارت‌ها را در اين فضا بيشتر كرد تا قيمت‌ها به‌طور تصنعي افزايش پيدا نكند».

اكنون‌كه پس از دو ماه توقف درج قيمت، اين امكان دوباره به سايت‌هاي خريدوفروش بازگشته بايد به اين سوال مهم جواب داد كه چه عاملي قيمت خودرو را افزايش مي‌دهد؟ آيا كار سايت‌هاي اينترنتي كه درج قيمت در آنها ممكن است، چيزي بيش از كشف قيمت است؟ آيا زماني كه دماسنج دماي بالا يك فضا را نشان مي‌دهد، مي‌توان با شكستن آن، هوا را خنك كرد؟


ايران‌خودرو در اطلاعيه‌اي هرگونه افزايش بهاي محصولات خود را تكذيب كرد. به گزارش ايكوپرس، پيرو اخبار منتشرشده مبني بر افزايش بهاي محصولات شركت ايران‌خودرو در سال ۹۸، به اطلاع هموطنان گرامي مي‌رساند، اين شركت هيچ‌گونه اعلام افزايش قيمتي طي روز‌هاي اخير نداشته است. در اين اطلاعيه تصريح شده، با توجه به مكانيزه بودن صدور دعوتنامه در ايران‌خودرو، به علت به وجود آمدن ايراد نرم‌افزاري، تعداد اندكي از دعوتنامه‌هاي ارسال‌شده با بهايي مغاير با قيمت مصوب شركت صادر شده كه اين تعداد دعوتنامه نيز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون