• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4429 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ مرداد

ادامه از صفحه اول

تشكيل استان مُكران

اين منطقه پر از استعداد براي ايجاد مقاصد و جاذبه‌هاي گردشگري باشد. از نظر تنوع سواحل و متفاوت بودن سرزمين از هرمزگان تا پاكستان، قابليت سرمايه‌‌‎گذاري‌هاي متعدد در اين منطقه وجود دارد و اگر از آب‌هاي ساحلي استفاده شود، امكان توسعه و پيشرفت سريع ميسر است.

تراكم جمعيت در منطقه مكران 22 نفر در هر كيلومتر است. در حالي‌كه اين تراكم در استان‌هاي مركزي 800 نفر و در تهران 1800 نفر در كيلومتر است. ‎در شورايي كه قرار است براي توسعه سواحل مكران تشكيل شود، نكته اساسي و ضروري بايد توجه به ارتقاي مديريت سياسي، اجتماعي و فرهنگي منطقه مكران باشد. اكنون مكران منطقه‌اي‌ ‎حاشيه‌اي در استان سيستان و بلوچستان به حساب مي‌آيد و با وجود تلاش‌‎هاي فراواني كه به ويژه مديريت اخير استان انجام داده، باز ظرفيت لازمي كه بايد از نظر سياسي و اجتماعي در منطقه لحاظ شود، وجود ندارد. ساختار سياسي و مديريتي در مكران بايد متفاوت شود تا تحولي معنادار و موثر تحقق يابد. پيشنهادي كه مي‌توان در اين ارتباط مطرح كرد، ارتقاي مديريت سياسي و اجتماعي منطقه با تشكيل استانداري مكران است. ‎براي تحقق اهداف مشخص و كلان توسعه ملي در اين منطقه، ارتقاي سطح مديريت در منطقه ضرورت دارد. خوشبختانه اين موضوع الان حساسيت لازم را پيدا كرده است اما نبايد از ياد برد كه منطقه مكران هميشه با يك رويكرد نظامي- امنيتي از حضور نيروي دريايي و ارتش همراه بوده و براي مقاصد اقتصادي لازم است بيشتر به تثبيت موقعيت ژئواكونوميك آن پرداخته شود.‎ بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران كه اخيرا سرمايه‌‎گذاري خوبي در آن انجام شده، الان دارد آماده بارگيري مي‌‎‌شود و ارتقاي تشكيلاتي و ساختاري، اقتضاي آن است. ‎با تشكيل استان مكران و تاسيس استانداري مستقل با ارتقاي مديريت سياسي و اجتماعي، سطح سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي تعالي مي‌يابد. امور اقتصادي و اجتماعي منطقه در سطوح محلي، منطقه‌اي و ملي تعريف و پيگيري شود. در هيات دولت گفتمان توسعه استان مكران بيشتر جريان مي‌يابد. از سوي ديگر در ارتباط با نهادهاي مسلط در منطقه از جمله سپاه، ارتش و نيروهاي امنيتي و نيز در خصوص ارتباط با كشورهاي ديگر در سطوح بين‌المللي، يك استاندار مستقل مي‌تواند راهگشا باشد. ارتباط با هند، افغانستان و كشورهاي عربي و همه كساني كه به نوعي مي‌توانند از اين بندر استفاده كنند و در تعامل اقتصادي اجتماعي با اين بندر باشند از اموري است كه در صورت تشكيل استان مُكران بهتر و بيشتر محقق خواهد شد. ‎از كارهاي زيرساختي كه لازم است براي مكران انجام شود‎، اتصال راه‌آهن به زاهدان است. ‎اين پروژه سال‌هاي سال است كه معطل مانده. اگر بتوانيم ارتباط چابهار به زاهدان را به صورت ريلي برقرار كنيم، ارتباط ساير نقاط كشور هم با اين منطقه بيشتر و نيز كمبود ظرفيت در سيستم هواپيمايي و هوانوردي از طريق ر‎شد ‌خطوط ريلي جبران خواهد شد. ايجاد بزرگراه‌ها و جادهاي چند بانده ‎براي حمل بار به شكل گسترده نيز ضرورت ديگري است كه بايد بين چابهار، زاهدان و كرمان اتفاق بيفتد و بتوانيم در آينده منطقه مكران را تبديل به يك قطب صنعتي، جمعيتي و آباد كنيم. مقايسه بين مكران در سواحل شمالي خليج فارس و كشورهاي عربي نشان مي‌دهد كه ‎اين منطقه تا به حال در سطح كلان ملي از فقر نظري و ضعف تحليل براي توسعه رنج برده است. تشكيل شوراي توسعه مُكران مي‌تواند سرعت و دقت مبتني بر كارشناسي را افزايش دهد و سطح توسعه و رفاه منطقه را بالا ببرد. در صورت تشكيل استان مكران و انجام اين پيش‌نيازها و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم، مُكران تبديل به يكي از مناطق ژئواكونوميك فعال ايران، منطقه و غرب آسيا خواهد شد.

آهي و رنج‌هايش

علت را جويا شده و باز هم متوجه شدم يك‌بار ديگر كتاب‌هايي را كه از جان بيشتر دوست‌شان مي‌داشت، براي خرج‌ سرسام‌آور معالجه فروخته است. چند هفته ‌پيش هم در خلال يادداشتي كه برايم فرستاده بود، اين جمله تلخ‌ به چشم‌ مي‌خورد: «... نمي‌داني خريد يك آمپول به مبلغ 7ميليون‌ تومان چقدر سخت ‌است...» مرحوم آهي به دليل اوج‌گيري بيماري‌اش تقريبا طي چند سال گذشته با همه قطع ‌ارتباط كرده ‌بود اما بنا به همان لطف هميشگي به بنده اجازه مي‌داد گاهي به ديدارش بروم. شرافت كاري و علاقه ‌ذاتي او به ادبيات باعث شده ‌بود كه حس پژوهشي‌اش حتي براي خواندن يك بيت از يك شاعر در راديو هم خالي از اظهارنظر ديگران نباشد. چند ماه‌ پيش ايشان قصد داشت شعري را به لهجه اصفهاني در راديو بخواند و بنا به حساسيت ‌هميشگي‌اش به بنده زنگ زد و آن شعر را برايم خواند و مشكلاتش را رفع كرد. اين را هم بگويم كه كندوكاو او در اشعار حافظ هم يكي از بهترين كارهايي است كه تاكنون انجام شده كه اگر بخواهد منتشر شود، قريب چند جلد كتاب قطور خواهد شد. علاوه بر محاسن فراواني كه در وجود مرحوم آهي نهادينه شده‌ بود بايد حسن كتابشناسي ‌برجسته را هم اضافه كرد. محال بود كه درباره كتابي پرسشي داشته ‌باشيد و به او مراجعه كنيد و دست ‌خالي برگرديد. به هر شكل گمان مي‌كنم درگذشت حسين‌ آهي يك خلأ بزرگ در روند كارهاي پژوهشي در ادبيات فارسي به وجود خواهد آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون