• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4469 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۱ شهريور

چاره‌انديشي نتفليكس براي رويارويي با رقبا

مخاطبان گسترده‌تر، پاداش بيشتر

بهار سرلك

 

 

در سال‌هايي كه نت‌فليكس با هر ترفندي فيلمسازها، بازيگران و تهيه‌كننده‌ها را به سمت خود كشانده است توقع دريافت دستمزدي بالا را براي آنها ايجاد كرده است. اما حالا اين غول رسانه‌ جاري پاداش‌هاي بيشتري را براي آثاري كه جوايزي به اسم خود ثبت كنند يا مخاطبان گسترده‌تري داشته باشند در نظر گرفته است تا پروژه‌هاي خوب را از چنگ رقبايش بقاپد. جزييات اين طرح را كه هفته گذشته بلومبرگ گزارش كرد، رويكرد جديدي است به قراردادهاي سنتي كه استوديوها در اختيار فيلمسازان و بازيگران قرار مي‌دهند كه براساس آن زماني كه فيلم به سطح معيني از سود مي‌رسد، بخشي از مجموع فروش فيلم در گيشه به اين بازيگران و فيلمسازان تعلق مي‌گيرد.

اما سودآوري سرمايه در نت‌فليكس از فروش بليت به دست نمي‌آيد. براي اين رسانه جاري بهترين سرمايه‌گذاري‌ها روي فيلم‌هاي اورجينال آنهايي هستند كه جايزه‌اي به دست بياورند يا مخاطب گسترده‌تري را به جمع مشتركانش بيفزايد؛ مشتركاني كه ماهانه مبلغي را مي‌پردازند. ايده طرح جديد نتفليكس براي پاداش به بااستعدادهاي سينما به جاي پرداخت سود گيشه به آنها در نظر گرفته شده است. اين طرح در جلسه ارايه گزارش مالي سه‌ماهه دوم سال كمپاني مطرح شد. تد ساراندوز، مدير توليد محتواي نتفليكس مي‌گويد: «بايد مدلي را براي زمان موفقيت سينماگرها تنظيم كنيم كه براساس آن بدانيم چقدر بايد به آنها پاداش بدهيم؟ موضوع تضمين‌شده اين است كه مقداري كاهش در رقم هم وجود دارد و در اين رابطه اگر در زمان كوتاه‌تري پرداخت شود، مبلغ كمتري به شخص تعلق مي‌گيرد. اما نهايتا اقتصادي را مي‌خواهيم كه كاملا خنثي باشد يا دست‌كم شبيه به روي پرده بردن يك فيلم پرمخاطب باشد.» بلومبرگ از افرادي كه با اين استراتژي آشنايي دارند، نام برده است و گزارش كرده كه پاداش‌ها به پروژه بستگي دارد و اسكات استوبر، مدير بخش فيلم اورجينال نتفليكس، هنوز در مورد جزييات اين طرح تصميم نهايي را نگرفته است. نتفليكس كه پيش از اين رهبر بي‌چون و چراي محتواي اورجينال در پخش آنلاين شناخته مي‌شد در ماه‌هاي آينده با رقباي تازه‌نفسي روبرو خواهد شد. اپل، ديزني، ان‌بي‌سي يونيورسال و وارنر مديا آماده راه‌اندازي خدمات آنلاين‌شان مي‌شوند. اين كمپاني‌ها با مبلغي گزاف آرشيوي از آثار سينمايي و تلويزيوني را به علاوه فيلم‌ها و سريال‌هاي انحصاري در اختيار مشتركان‌شان قرار مي‌دهند. ريد هستينگز، مديرعامل نتفليكس روز جمعه در مصاحبه با ورايتي گفت: «طي دهه گذشته با بسياري رقابت كرديم اما نوامبر امسال دنياي جديدي آغاز خواهد شد... با راه‌اندازي اپل و ديزني و البته گسترده شدن خدمات آمازون رقابتي تنگاتنگ خواهد بود. رابطه‌اي بي‌واسطه با مصرف‌كننده (مشتري) انتخا‌ب‌هاي زيادي دارد.» نت‌فليكس چنين رقابتي را در پيش دارد و حالا با هزينه‌هاي توليد كه گران‌تر از قبل شده‌اند دست‌وپنجه نرم مي‌كند. هستينگز پيش از اين گفته بود سريال «تاج» كه با سرمايه 130 ميليون دلاري گران‌ترين برنامه اين كمپاني بوده است، «انگار يك معامله بود.» اواخر امسال اپل سريال «برنامه صبحگاهي» را با بازي جنيفر انيستون و استيو كرل منتشر مي‌كند كه گفته مي‌شود دو فصل آن با سرمايه 300 ميليون دلاري ساخته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون