• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4475 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۷ مهر

دغدغه عكاسان جنگ در مراسم تقدير از آنها

اي تاريخ ما را به ياد داشته باش

گروه هنر و ادبيات

 

 

در مراسمي كه صبح ديروز به همت معاونت مطبوعاتي ارشاد در موسسه نشرآوران برگزار شد، چند نفر از عكاسان جنگ مورد تقدير قرار گرفتند. در اين آيين نكوداشت، علاوه بر عكاساني كه مورد تقدير قرار گرفتند، مقاماتي هم از دولت و مجلس از جمله معاون مطبوعاتي ارشاد و روساي كميسيون‌هاي اقتصادي و فرهنگي مجلس نيز سخنراني كردند.

از بخش‌هاي تاثيرگذار اين مراسم سخنان خود عكاسان بود كه از بي‌مهري‌ها نسبت به خود گفتند.

مرتضي خاكي، يكي از عكاسان مورد تقدير واقع شده در مراسم، از مورد فراموشي قرار گرفتن خود و معدود همكاران زمان جنگش گله كرد. گلايه او از اين قرار بود كه دولت‌هاي بعد از جنگ به مناسبت‌هاي مختلف عكس‌هاي عكاسان جنگ را چاپ كرده‌اند بي‌آنكه يادي از آنها بكنند. او گفت: بسياري از عكاسان جنگ از دنيا رفته‌اند و از آنها تني چند به تعداد انگشتان دست باقي مانده‌اند: «برخي از ما شهيد شدند، برخي مجروح هستند يا ناتوان. ما زندگي خود را داديم و فداكاري كرديم ولي در طول سال سراغي از ما نمي‌گيرند. حداقل از ما چند نفر كه مانديم، يادي كنيد.»عربعلي هاشمي، ديگر عكاس مورد تقدير قرار گرفته در مراسم موسسه نشرآوران، به شرح يكي از عكس‌هاي خود پرداخت. او يادآور شد كه عكس را زماني در منطقه سر پل ذهاب برداشته كه خانه‌هاي مردم بر اثر بمباران رو به ويراني گذاشته بود و اهالي خانه‌ها اعم از زنان و فرزندان و... آواره شده بودند: «با اين حال از خانه‌هاي خود دل نمي‌كندند و بيرون نمي‌آمدند. رزمندگان با اصرار آنها را منتقل مي‌كردند، وضعيتي بود كه نه غذا داشتند و نه آب. هر جا هم كه مستقر مي‌شدند امكانات مي‌خواستند ولي رزمندگان ما داوطلبانه به آنها كمك كردند. ما در آن زمان آمادگي جنگ را نداشتيم و نمي‌دانستيم كه بايد چه كنيم.»

رييس كميسيون اقتصادي مجلس هم در اين مراسم عنوان كرد كه عكاسان و نويسندگان شهادت‌ها و روايت‌ها را به ملت ما و مردم دنيا منتقل كردند تا دنيا بداند با چه ملتي طرف است. الياس حضرتي كه خود از فرماندهان دوران جنگ است، همچنين خاطرنشان كرد كه «مردم ايران خالصانه و بدون هيچ انتظاري جنگيدند و به دنيا نشان دادند كه چه مي‌خواهند.» او تصريح كرد: تركيب اسلام و فرهنگ ايراني و برخورداري از يك حكومت خوب، آرزوي مردم ايران بود: «انقلاب فضايي به وجود آورد تا جوانان بتوانند عقب‌ماندگي تاريخي را جبران كنند. با دست خالي و امكانات اندك ولي قوي وارد جبهه شدند. عكس‌هاي جنگ به يك روايت بزرگ از جنگ تبديل شده است كه آنچه گذشته را براي ما به تصوير مي‌كشد.»

محمد خدادي، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد هم عكاسان دفاع مقدس را افرادي دانست كه ظرفيت ديده شدن حماسه بي‌نظير هشت ساله را فراهم كردند. رييس كميسيون فرهنگي مجلس هم اعلام كرد كه كميسيون فرهنگي مجلس براي حمايت از عكاسان جنگ، آمادگي دارد و ابراز اميدواري كرد كه در بودجه سال آينده اين حمايت ديده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون