• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4475 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۷ مهر

در پايان مسابقات وزنه‌برداري زنان و مردان

چين قهرمان جهان شد

سامان سعادت

 

 

مسابقات قهرماني وزنه‌برداري جهان روز جمعه با قهرماني چين در هر دو بخش زنان و مردان به پايان رسيد. در اين رقابت‌ها كه چهارشنبه دو هفته قبل به ميزباني پاتايا در كشور تايلند با حضور 588 ورزشكار از 97 كشور آغاز به كار كرده بود، زنان و مردان چيني با كسب 700 امتياز در بخش مردان و 786 امتياز در بخش زنان توانستند بالا‌تر از كشورهايي نظير بلاروس، كره شمالي، كره جنوبي و امريكا به مقام قهرماني دست پيدا كنند. تيم ايران نيز كه براي نخستين‌بار در قالب دو تيم مردان و زنان به مسابقات اعزام شده بود، با كسب رتبه چهارمي در قسمت مردان به كارش پايان داد.

رقابت‌هاي جهاني در حالي پيگيري شد كه در بسياري از وزن‌ها اين ورزشكاران شرق آسيا بودند كه مدال‌هاي زرين طلا را از آن خود كردند. در دسته 55 كيلوگرم مردان، ‌ام يون چول از كره شمالي موفق شد با مهار وزنه 128 كيلوگرمي در يك ضرب، 166 كيلوگرم در دو ضرب و 194 كيلوگرم در مجموع سه مدال طلا به دست آورد. چول در دوضرب و مجموع موفق به جابه‌جايي ركورد المپيك شد. اما آنچه در اين وزن براي وزنه‌برداري ايران مهم بود، درخشش حافظ قشقايي وزنه‌بردار جوان كشورمان بود كه موفق شد در دسته سبك وزن كه ما هيچ‌گاه مدعي‌اي براي كسب مدال نداشتيم، يك مدال نقره با ارزش در حركت دوضرب به دست آورد. قشقايي در پاتايا با مهار وزنه 149 كيلوگرمي توانست بعد از حريف كره‌اي و بالاتر از حريف عربستاني به مدال نقره دست پيدا كند.

در دسته 61 كيلوگرم مردان اين ورزشكار چيني بود كه موفق شد هر سه مدال يك‌ضرب، دوضرب و مجموع را تصاحب كند. لي فابين در تايلند با مهار وزنه‌هاي 145 و 173‌ در يك‌ضرب و دوضرب و 318 در مجموع سه نشان طلا به دست آورد. او همچنين در يك ضرب و مجموع ركورد المپيك را جابه‌جا كرد. ايران در اين دسته نماينده‌اي را به مسابقات اعزام نكرده بود.

در دسته 67 كيلوگرم مردان رقابت سختي ميان ورزشكاران چين و كره‌شمالي شكل گرفت. در اين دسته فنگ ليودونگ وزنه 153 كيلوگرمي را بالاي سر برد و مدال طلاي يك‌ضرب را تصاحب كرد. پاك جونگ جو از كره شمالي وزنه 188 كيلوگرمي را در حركت دوضرب مهار كرد و ضمن ارتقاي ركورد المپيك به مدال طلا دست يافت. اما در مجموع اين چن ليجون بود كه با 337 كيلوگرم طلايي شد. ليجون در يك ضرب سوم و در دوضرب دوم شده بود. تيم ايران در اين وزن هم بي‌نماينده بود.

در دسته 73 كيلوگرم مردان، شي ژيونگ از چين مدال‌هاي طلاي يك ضرب و دوضرب و مجموع با مهار وزنه‌هاي 166 و 197 به دست آورد. فاصله ژيونگ با ساير رقبايش آنقدر زياد بود كه او حتي به خودش زحمت حركت سوم را نداد و با انتخاب دو وزنه در دوضرب اول شد. از تيم ايران در اين وزن كسي در مسابقات حاضر نبود.

در دسته 81 كيلوگرم مردان باز هم يك ورزشكار چيني در هر سه بخش طلا را تصاحب كرد. لو ژيائوجون با مهار وزنه‌هاي 171 در يك‌ضرب، 207 در دوضرب و 378 در مجموع سه طلاي ديگر به حساب مدال‌هاي طلاي كشورش افزود. جالب است كه هموطنش لي دايين نيز هر سه نقره وزن 81 كيلوگرم را به دست آورد. اين در حالي بود كه ما در اين وزن هم نماينده‌اي نداشتيم.

در وزن 89 كيلوگرم مردان اما ديگر خبري از چيني‌ها نبود. در اين وزن كه ايران هم صاحب نماينده بود، ورزشكار گرجي رواز داويتادزه با مهار 172 كيلوگرم در يك ضرب طلا گرفت. در دو ضرب توشيكي ياماموتو با 208 كيلوگرم به مدال طلا رسيد و علي ميري، وزنه‌بردار كشورمان با 207 كيلوگرم به مدال برنز رسيد. ميري در دوضرب نيز با مجموع 374 كيلوگرم و تنها يك كيلو كمتر از حريف ارمني به مدال نقره دست يافت.

در 96 كيلوگرم مردان، ايران باز هم صاحب مدال شد. ايوب موسوي در اين وزن با مهار وزنه 214 كيلوگرمي در حركت دو ضرب به مدال برنز دست يافت. آنتون پلايسنوئي از گرجستان در يك ضرب با 181 كيلوگرم طلا گرفت. اما تيان تائو از چين در دوضرب و مجموع با 230 و 410 كيلوگرم به مدال طلا دست يافت. در اين دسته كيانوش رستمي از ايران كه به عنوان قهرمان المپيك راهي مسابقات شده بود با سه خطا در وزنه 180 كيلوگرمي در حركت يك‌ضرب با مسابقات خداحافظي كرد.

در 102 كيلوگرم مردان بالاخره انتظار براي طلايي شدن كاروان ايران به پايان رسيد. رضا دهدار در اين دسته با مهار 219 كيلوگرم در دو‌ضرب به نشان طلا دست يافت. اما در يك‌ضرب جين يون سئونگ از كره‌جنوبي با 181 كيلوگرم اول شد. در مجموع نيز ورزشكاري از بلاروس با 398 كيلوگرم اول شد و رضا دهدار با 394 كيلوگرم يك مدال برنز ديگر براي كشورمان به ارمغان آورد.

در 109 كيلوگرم مردان سيمون مارتيروسيان از ارمنستان هر سه طلا را به دست آورد. او در يك‌ضرب 199 و در دوضرب 230 را مهار كرد و با مجموع 429 بهترين عملكرد را به ثبت رساند. در اين وزن از كشورمان علي هاشمي راهي مسابقات شده بود كه به عنواني بهتر از هفتمي دست پيدا نكرد.

اما در آخرين وزن يعني 109+ لاشا تالاخادزه پديده چند سال اخير سنگين‌وزن وزنه‌برداري جهان توانست هر 3 طلاي ممكن را دشت كند. او با 220 در يك‌ضرب، 264 در دوضرب و 484 در مجموع تمام ركوردهاي پيش از خودش را جابه‌جا كرد و اول شد. علي داوودي و محسن دادرس از كشورمان در اين وزن حاضر بودند كه داوودي دهم و دادرس از جدول حذف شد.

در قسمت زنان و در وزن 45 كيلوگرم ورزشكاري از تركيه به نام‌ سازيه اردوگان به طلاي يك ضرب و مجموع رسيد و ليزا ستياواتي از اندونزي طلاي دوضرب را گرفت. در 49 كيلوگرم زنان، هو ژيهويي از چين در يك‌ضرب طلا گرفت و ‌هموطنش جيانگ هويهوا در دوضرب و مجموع به نشان طلا دست يافت. در 55 كيلوگرم زنان ژانگ وانكيونگ از چين در يك‌ضرب طلا گرفت و ديگر هموطنش ليائو كيويون در دوضرب و مجموع نشان‌هاي طلا را دشت كرد. از ايران در اين وزن پوپك باسمي براي نخستين‌بار به عنوان زن وزنه‌بردار ايراني در مسابقات حاضر بود. باسمي با مهار 72 كيلوگرم در يك‌ضرب و 86 كيلوگرم در دوضرب و مجموع 158 كيلوگرم به مقام سي‌وهفتم جهان رسيد.

در 59 كيلوگرم زنان، چوئه هيو سيم از كره‌شمالي در يك‌ضرب اول شد. كو هسينگ چون نيز از تايپه در دوضرب و مجموع به نشان طلا دست يافت. در 64 كيلوگرم زنان دنگ وي هر سه طلاي يك‌ضرب و دوضرب و مجموع را درو كرد. در 71 كيلوگرم زنان بالاخره كشور امريكا نيز در رقابت‌هاي جهاني امسال صاحب مدال طلا شد. كاترين نيه در هر سه بخش يك‌ضرب و دوضرب و مجموع طلايي شد. در اين وزن ديگر امريكايي حاضر در مسابقات يعني ماتيه راجرز دو نقره و يك برنز به دست آورد. ابريشم ارجمندخواه و سيدالهام حسيني دومين و سومين بانوي ايراني بودند كه در اين وزن روي سكو رفتند. حسيني با 83 كيلوگرم در يك‌ضرب و 108 در دوضرب و همچنين ارجمندخواه با مهار 77 كيلوگرم در يك‌ضرب و 93 كيلوگرم در دوضرب به كار خود پايان دادند.

در 76 كيلوگرم زنان، ريم جونگ سيم از كره‌شمالي در يك‌ضرب و مجموع اول شد و ژانگ وانگلي از چين در دوضرب به نشان طلا دست يافت. در 81 كيلوگرم زنان لي جي ايون از كره‌جنوبي در يك‌ضرب طلا گرفت. ليدي سوليس از ارمنستان نيز در دوضرب و مجموع دو طلا براي كشورش تصاحب كرد. در 87 كيلوگرم زنان وانگ ژويو از چين هر سه طلاي ممكن را به دست آورد. در اين وزن پريسا جهانفكريان چهارمين ورزشكار زن ايراني بود كه وزنه زد. جهانفكريان با 87 در يك‌ضرب و 111 در دوضرب به كار خود پايان داد و در نهايت در 87+ كيلوگرم زنان لي ون‌ون از چين در حركات يك‌ضرب و دو ضرب و مجموع صاحب مدال طلا شد.

به اين ترتيب و در پايان مسابقات چيني‌ها با مجموع 29 طلا، 14 نقره و 10 برنز و كسب 53 مدال رنگارنگ در جدول مدالي در رتبه نخست قرار گرفتند. همچنين آنها از نظر امتيازي نيز در رتبه نخست قرار گرفتند. اين براي دومين دوره پياپي است كه چيني‌ها مقام قهرماني بخش زنان و مردان را به دست مي‌آورند. نكته جالب در مورد آنها اين است كه در دو دوره قبل كه در كشور امريكا برگزار شد چيني‌ها نه در بخش مردان و نه در بخش زنان در بين 6 تيم برتر مسابقات قرار نگرفته بودند.

اما تيم ايران نيز در پايان مسابقات جهاني 2019 با يك طلا، دو نقره، سه برنز و مجموع 6 مدال در رده يازدهم مدالي قرار گرفت. همچنين چين با 10 طلاي مجموع (طلايي كه در مسابقات المپيك داده مي‌شود) بالاتر از ساير كشورها قرار گرفت. در اين جدول كره شمالي و ارمنستان در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند. دوره بعدي مسابقات قهرماني وزنه‌برداري جهان سال 2021 در ليما پايتخت كشور پرو برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون