• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

زير ذره بين اقتصاد

هيچ‌ توليدكننده‌اي يارانه نگرفت| عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه اميدواريم در بودجه سال ۹۴ سهم توليد به نحو مناسبي پرداخت شود، افزود: به اعتقاد بنده در سال ۹۳ هيچ رقمي از منابع قانون هدفمندي به بخش توليد اختصاص پيدا نكرد. سيد‌محمد‌بياتيان، با اشاره به اينكه نمايندگان مجلس از وزير صنعت انتظار داشتند تا موضوع يارانه توليد را بيشتر پيگيري مي‌كرد، گفت: در بودجه سال 93 فقط حرف اختصاص 5 هزار‌ميليارد تومان به بخش توليد شد و در عمل اتفاق خاصي در اين حوزه نيفتاد. وي افزود: آقاي نوبخت در ماه‌هاي پاياني سال گذشته صحبت‌هاي مختلفي از اختصاص يارانه به بخش توليد كرد، اما به اعتقاد بنده هيچ رقمي از منابع قانون هدفمندي به بخش توليد اختصاص پيدا نكرده است.

راه‏‌اندازي خط كشتيراني مستقيم بين ايران و عمان| همزمان با ورود هيات اقتصادي عمان به تهران، خط كشتيراني مستقيم بين جمهوري اسلامي ايران و عمان راه‌اندازي مي‌شود. بزرگ‌ترين هيات تجاري عمان 4 و 5 ارديبهشت ماه در تهران خواهند بود. هيات مذكور شامل 60 شركت و گروه بزرگ اقتصادي عمان به رهبري الكيومي (رييس اتاق بازرگاني و صنايع عمان) هستند كه در زمينه‌هاي مالي و بانكي، بازرگاني، نفت و گاز، حمل‌و‌نقل و صنعت و معدن فعاليت دارند.

سود بانكي بالاتر از ۱۵ درصد عقلاني نيست| رييس اتاق بازرگاني تهران گفت: اكنون كه تورم به حدود ۱۵ درصد رسيده عقلاني نيست كه سود بانكي بيشتر از آن باشد. يحيي آل‌اسحاق در پاسخ به پرسشي درباره كاهش نرخ سود سپرده و تسهيلات بانكي افزود: ميان قيمت تمام شده محصولات و هزينه‌هاي مالي و بانكي رابطه نزديك وجود دارد و در كشور ما نيز مسائل مالي و بانكي هزينه زيادي را به واحدهاي توليدي ما تحميل كرده است. مشكل اين است كه برخي بانك‌ها براي سپرده‌هاي بلندمدت قرارداد 5 ساله با حدود 27 درصد منعقد كردند كه اگر روزي بخواهند كاهش دهند ضربه بزرگي به منابع مالي آنها وارد مي‌شود.

درخواست براي سرمايه‌گذاري در پايانه‌هاي نفتي ايران|مديرعامل شركت پايانه‌هاي نفتي ايران از درخواست برخي شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي عملياتي پايانه‌هاي نفتي كشور خبر داد. سيد پيروز موسوي گفت: هم اكنون درخواست‌هايي از برخي شركت‌هاي خارجي براي فعاليت در زمينه خدمات مربوط به مخازن ذخيره‌سازي نفت خام ارايه شده و پيشنهادهاي آنها در حال بررسي است. وي با اشاره به ظرفيت‌هاي استان مازندران گفت: استان مازندران با برخورداري از موقعيت جغرافيايي راهبردي مناسب و مجاورت و همسايگي كه با كشورهاي آسياي ميانه دارد مي‌تواند در بخش انرژي گام‌هاي اساسي بردارد.

صادرات گاز ايران به اروپا به مرحله مذاكره رسيد | سفير ايران در تركيه با اشاره به تمايل كشورش براي صادرات گاز به اروپا گفت: زمينه انتقال گاز ايران (به اروپا) از طريق تركيه ايجاد شده و جزييات همچنان موضوع مذاكره است. در صورت لغو تحريم‌هاي غرب، ايران مي‌تواند فرصت سرمايه‌گذاري به‌ارزش 30ميليارد دلار در بخش انرژي خود ايجاد كند. عليرضا بيگدلي افزود: بخش انرژي ايران به‌دليل تحريم‌هاي بين‌المللي، سرمايه‌گذاري‌هاي لازم را جذب نكرده است. سفير ايران همچنين گفت: ما مي‌خواهيم يك خط ترانزيت گاز تركمنستان به تركيه باشيم.  

افزايش حقوق بازنشسته‌ها از فردا| مديرعامل سازمان تامين اجتماعي گفت: حقوق مستمري بگيران امسال نسبت به مدت مشابه قبل، بين ۱۵ تا ۱۷ درصد افزايش يافته كه از يكشنبه آينده پرداخت مي‌شود. سيدتقي نوربخش گفت: حقوق مستمري بگيران اين سازمان امسال نسبت به مدت مشابه قبل، 15 تا 17 درصد افزايش يافته است. بيش‌از نيمي از جمعيت كشور تحت پوشش اين سازمان هستند و 5 ميليون نفر نيز از اين سازمان مستمري دريافت مي‌كنند.

آمادگي ايران براي صادرات گاز به چين | سفير ايران در چين گفت: كشورش به دنبال توسعه شبكه انتقال انرژي خود به چين بر اساس طرح عظيم موسوم به «يك كمربند، يك جاده» است. علي‌اصغر خاجي افزود: ايران بر اساس يك طرح توسعه پنج ساله بخش‌هاي ريلي، جاده‌اي، بندري و مخابراتي خود را توسعه خواهد داد. فكر نمي‌كنم تا كشيده شدن اين خط لوله به چين از طريق خاك پاكستان راه خيلي درازي در پيش باشد. اين خط لوله به سود هر سه كشور ايران، چين و پاكستان خواهد بود

چيني‌ها بايد كاهش قيمت بدهند|ساسان قرباني، عضو هيات مديره انجمن قطعه‌سازان ايران گفت: پس از توافق هسته‌اي و ورود خودروسازان جهاني، بقاي خودروسازان چيني در بازار ايران منوط به كاهش قيمت ميانگين 20 درصدي محصولات آنها خواهد بود. وي با بيان اينكه البته خودروهاي چيني از ظاهر به‌روزتري نسبت به برخي از خودروهاي داخلي برخوردار هستند، اضافه كرد: همين موضوع باعث اقبال برخي از مصرف‌كنندگان ايراني به اين محصولات در چند سال اخير شده است. با اين حال اگر خودروسازان جهاني به ايران آمده و در صنعت خودرو سرمايه‌گذاري كنند، به سرعت شاهد توليد خودروهاي روز جهان با قيمت مناسب در ايران خواهيم بود. در آن صورت خودروسازان چيني حاضر در ايران مزيت رقابتي ظاهر به‌روزتر نسبت به خودروهاي داخلي را از دست خواهند داد و بايد براي جبران اين اتفاق در جهت كاهش قيمت ميانگين 20 درصدي محصولاتشان حركت كنند.

دولت 90 ميليارد تومان به رجاء مي‌دهد |مديرعامل شركت حمل‌ و نقل ريلي رجاء با اشاره به موافقت سازمان مديريت براي پرداخت يارانه به رجاء بابت نرخ و مسير‌هاي تكليفي، گفت: دولت بابت سال‌هاي 93 و 94 بايد 90 ميليارد تومان به رجاء پرداخت كند. سيد حسن موسوي‌نژاد ‌‌با بيان اينكه‌ نوروز امسال سهم مسافرت در سبد خانوار كاهش يافت، گفت: البته سهم اين كاهش در بخش حمل و نقل ريلي از بقيه مدل‌هاي حمل و نقلي كمتر بوده است. وي با اشاره به ضريب اشغال صندلي ناوگان رجاء گفت: اگر قطارهاي محلي را از قطارهاي بين‌شهري تفكيك كنيم، ميانگين ضريب اشغال صندلي قطارهاي بين شهري رجاء 75 درصد است كه اين در مورد قطارهاي 4 تخته و با نرخ بليت بيشتر، حدود 93 درصد است.

كاهش نرخ سودتسهيلات صندوق توسعه ملي | معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور گفت: نرخ سود تسهيلات صندوق توسعه ملي در ۱۰ استان كشور در بخش صنعت ۱۲ و در بخش كشاورزي ۱۰درصد خواهد شد. محمدباقر نوبخت افزود: امسال نرخ سود تسهيلات صندوق توسعه ملي در بخش صنعت ۱۰ استان كشور از جمله كهگيلويه وبويراحمد ۱۲درصد خواهد بود. وي اين ميزان در سال گذشته را ۲۱درصد عنوان كرد و بيان داشت: نرخ سود تسهيلات صندوق توسعه ملي در ساير استان‌ها۱۶ درصد خواهد بود. نرخ سود تسهيلات صندوق توسعه ملي نيز در بخش كشاورزي در سال ۹۴ براي ۱۰ استان كشور نيز ۱۰ درصد و ساير استان‌ها نيز تا ۱۴ درصد خواهد بود.

پا در مياني تعزيرات حكومتي براي پرداخت پول سوخت هواپيما| عدم پرداخت بدهي سوخت توسط ايرلاين‌ها موجب شد تا پاي تعزيرات حكومتي به دعواي ميان شركت ملي پخش و ايرلاين‌ها كشيده شود. با گذشت يك ماه از سال جاري و بنابر قول‌هايي كه شركت‌هاي هواپيمايي براي بازپرداخت بدهي خود بابت مصرف سوخت به شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي داده بودند اما هنوز مشكلاتي بين ايرلاين‌ها و شركت ملي پالايش و پخش وجود دارد. براساس آخرين اظهارات دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي، بدهي ايرلاين‌ها به شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي بابت خريد سوخت و همچنين به شركت فرودگاه‌هاي كشور بابت عوارض فرودگاهي تقسيط شده و به تدريج در حال پرداخت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون