• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4499 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

مديريت بحران استان تهران بروز سيل را بررسي كرد

مسوولان اداره پايتخت درباره آبگرفتگي‌هاي تهران چه گفتند

گروه اجتماعي| پنجمين جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان تهران ديروز در حالي برگزار شد كه به سبب بارش‌هاي قابل توجه يك هفته گذشته و آب گرفتگي‌ها و حتي بروز سيل در برخي نقاط كشور، شايعاتي در مورد بروز سيل در فضاي مجازي منتشر مي‌شود. استاندار تهران در اين جلسه با اشاره به آبگرفتگي برخي منازل در شهر قدس و بهارستان در سيلاب اخير در استان تهران گفت: جزيره‌اي فكر كردن و بخشي عمل كردن مشكلات مردم را بيشتر مي‌كند.

انوشيروان محسني‌بندپي در پنجمين جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران و نخستين جلسه ستاد پيشگيري و هماهنگي و فرماندهي استان تهران كه صبح ديروز در استانداري تهران برگزار شد، گفت: ما با پديده تغيير اقليم مواجه هستيم و براساس اين تغيير اقليم شرايطي ايجاد مي‌شود كه هم شدت و مدت زمان بارندگي در دست ما نيست و هم علم هواشناسي از پيش‌بيني شدت و مدت زمان بارش ناتوان است.

او با اشاره به ميزان باران‌هاي يك هفته گذشته گفت: از ۱ آبان ماه تا ۸ آبان ماه ۷۰ ميليمتر بارندگي در طول يك هفته داشتيم كه حدود 30 درصد از كل بارش‌هاي سالانه كشور است. بنابراين با توجه به اين حجم از بارش‌ها بايد امكانات و اطلاعات و اقدامات پيشگيرانه در اين زمينه داشته باشيم چراكه اقدامات پيشگيرانه مي‌تواند در كاهش آسيب و خسارات موثر باشد.

استاندار تهران از تجاوز به حريم رودخانه ساخت و ساز غيرمجاز در حريم رودخانه، كمبود‍‌ ‌‌امكانات و تجهيزات و واقعيت اقليمي شهر تهران و ۷ رود دره در شهر تهران به عنوان عوامل تسريع‌كننده در بروز سيل احتمالي ياد كرده و گفت: اينها همه زنگ خطري براي تهران است و براي همين بايد به فكر باشيم و اقدامات پيشگيرانه‌اي را انجام دهيم. بندپي با بيان اينكه ۶۷ نقطه بحراني در تهران و ۵۲۰ نقطه بحراني در استان تهران وجود دارد، تصريح كرد: در سيل اخير در مناطقي چون فتح، آزادگان، جاده مخصوص، بلوار امام علي(ع) با آبگرفتگي مواجه شديم البته ۱۲نقطه ويژه در تهران داريم كه در سيل فروردين امكانات شهرداري مستقر بود.

او ادامه داد: خوشبختانه اقدامات پيشگيرانه شرايطي فراهم كرد كه آسيب چنداني نبينيم البته در سال ۹۸ بايد آمادگي بيشتر داشته باشيم. ما در شروع سال آبي بارش‌هاي بيشتري داشتيم بنابراين همه اعضاي ستاد مديريت بحران بايد اقدامات گروهي داشته باشند و وظايف محوله قانوني را به خوبي انجام دهند و هم‌افزايي داشته باشند اگرچه فرودگاه بين‌المللي جايگاه ويژه دارد اما آبگرفتگي خانه مردم نيز براي ما اهميت دارد.

او با اشاره به مصوبه وزير كشور درخصوص تشكيل كارگروه ويژه سيل گفت: كارگروهي براي پهنه‌بندي خطرپذيري سيلاب توسط وزير كشور پيش‌بيني شده كه بايد شكل بگيرد و هر رودخانه‌اي كه نيازمند لايروبي است از طريق آب منطقه‌اي اعلام و از طريق مناقصه انجام شود.

بندپي با اشاره به آبگرفتگي در شهرهاي اطراف تهران گفت: شهرهاي پيراموني ما نيز از اين سيلاب تاثير مي‌گيرند در قدس و بهارستان آبگرفتگي منازل داشتيم و بايد شن چاله‌ها در اين مناطق شناسايي شود و با رعايت ايمني اين شن چاله‌ها برطرف شود و كانال‌هايي طراحي شود كه آب‌ها از منازل مردم منحرف شده و به دشت‌هاي فرونشست شده برود. ما به طور ميانگين يك ميلي‌متر فرونشست در روز داريم و مي‌توانيم از اين طريق، مشكلات اين دشت‌ها را برطرف كنيم و آبخيزداري نيز بايد از طرف منابع طبيعي انجام شود.

اما به غير از تهران وضعيت آمادگي شهرهاي اقماري پايتخت در مواجهه با بارش‌هاي شديد و سيل چگونه است؟ سوالي كه ‌بندپي در پاسخ به آن از لفظ آسيب‌پذير استفاده كرده و گفت: شهرهاي پيراموني به‌ شدت آسيب‌پذير هستند. آب از تهران به‌ طور سطحي عبور مي‌كند و در قدس و بهارستان و... انباشت مي‌شود بايد طرحي داشته باشيم كه اين آب از شهرها عبور كند ضمن آنكه بايد يك طرح بلندمدت نيز در اين خصوص براي تزريق آب‌هاي زيرزميني داشته باشيم. اين كار نيازمند تعامل بين همه دستگاه‌هاست و همه بايد كمك كنند. او از جزيره‌اي فكر كردن به عنوان يكي از آفت‌هاي مديريت بحران ياد و تاكيد كرد: جزيره‌اي فكر كردن و بخشي عمل كردن مشكلات مردم را بيشتر مي‌كند. تقسيم وظايف مشخص شده در درون شهر شهرداري، در بالادست آب منطقه‌اي و منابع طبيعي اقدامات لازم را بايد انجام دهند.

 

پيامدهاي يك عذرخواهي

آبگرفتگي برخي معابر در تهران باعث شد تا شهردار تهران در توييتي از شهروندان عذرخواهي كند اما همين عذرخواهي دستاويزي شد براي مديرعامل آب منطقه‌اي تهران تا از عملكرد شهرداري در برخورد با مقوله بحران انتقاد كند. در اين جلسه سيدحسن رضوي، مديرعامل آب منطقه‌اي تهران ضمن ارايه گزارشي از آخرين وضعيت موجود در نقدهايي به شهرداري تهران گفت: آقاي شهردار به جاي عذرخواهي از مردم مشكلات آنها را رفع كنيد. اگر ليست نقاط حادثه‌خيز از نظر سيلاب در شهر تهران را بررسي و آن را رفع مي‌كرديم، مشكلات فعلي را نداشتيم و بهتر است شهردار تهران حضورا در جلسات شركت كند؛ چراكه هيچ‌كدام از مديران استاني تاكنون با شهردار تهران جلسه‌اي نداشته‌اند.

اما همان طور كه پيش‌بيني مي‌شد اين انتقادها با واكنش نماينده شهردار در اين جلسه مواجه شد. مجتبي يزداني، معاون خدمات شهري شهرداري تهران در پاسخ به اين كنايه و انتقادها گفت: اميدواريم آقاي رضوي صحبت‌هايش انتخاباتي نباشد! شهرداري تهران نيز تاكنون به وظايفش عمل كرده است. آيا اشكالي دارد كه يك مقام مسوول بابت مشكلاتي كه براي شهروندان پيش آمده، عذرخواهي كند؟! بنده مطمئنم كه آقاي رضوي حتي شماره من را ندارد ولي من با تمام معاونين آب منطقه‌اي جلساتي را داشته‌ام.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون