• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4499 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

ايلام، پيشاني كار و تلاش در كشور

آيت قيصربيگي

۱- مراسم بزرگ اربعين ۹۸ باشكوه هر چه تمام‌تر برگزار شد. كوچك‌ترين استان كشور از بعد جمعيتي بالاترين ميزان تردد زوار (قريب ۶۰ درصد كل زائران) در اربعين امسال را پوشش داد. در حالي كه در اربعين پارسال قريب ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از مرز بين‌المللي مهران تردد داشتند، امسال اين ميزان به حدود ۴ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر رسيد. مديريت و ساماندهي چنين جمعيتي (كه بيش از ۷ برابر جمعيت استان و بيش از ۲۷۳ برابر جمعيت شهر ۱۵ هزار نفره مهران) اگر نگوييم، معجزه است يك كار خارق‌العاده است كه امروز در كمال آرامش و اقتدار به انجام رسيده است»

۲- در تازه‌ترين گزارش مركز آمار كشور استان ايلام با نرخ بيكاري ۸.۷ درصد در تابستان امسال جزو ۷ استان برتر كشور در زمينه مبارزه با بيكاري قرار گرفته است. اين در حالي است كه نرخ بيكاري استان در تابستان سال گذشته ۱۱.۹ درصد بوده و كاهش ۳.۲ درصدي را تجربه كرده است. استاني كه در سال‌هاي ۹۱ و ۹۲ با نرخ آمار بيكاري ۲۱ و ۱۷ در رتبه اول و صدر بيكاري كشور قرار گرفته بود، امسال در آخرين گزارش مركز آمار كشور با نرخ بيكاري ۸.۷ درصد در رتبه ۲۵ بيكاري كشور و جزو ۶ استان برتر كشور در وضعيت بيكاري قرار گرفته است. روند بهبودي وضعيت بيكاري استان ايلام در دولت تدبير و اميد به ويژه در دو سال اخير شتاب مطلوبي گرفته است، به‌طوري كه نرخ بيكاري استان در سال ۹۶ عدد ۱۱.۷ را نشان مي‌دهد، در سال ۹۷ به 11.2 مي‌رسد، در بهار ۹۸ به 9.3 و در تازه‌ترين برآورد يعني تابستان امسال به ۸.۷ درصد مي‌رسد.

۳- رشد ۲۰۰ درصدي سرمايه‌گذاري در استان ايلام در چهار ماه نخست امسال اين استان را در صدر بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري در كشور قرار داده است. بر اساس گزارش تجارت‌نيوز از تحليل داده‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمايه‌گذاري در ۱۹ استان كشور در چهارماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل سير افزايشي داشته است كه در اين ميان استان ايلام با رشدي بيش از ۲۰۰ درصد به همراه استان‌هاي تهران، همدان، اردبيل، كرمان، خراسان شمالي و آذربايجان غربي از استان‌هاي پيشتاز در امر سرمايه‌گذاري در كشور قرار گرفته است. در اين راستا سرمايه‌گذاري بيش از ۱۵ هزار ميليارد توماني وزارت نفت در حوزه‌هاي مختلف استان تنها نمونه‌اي از حجم سرمايه‌گذاري‌ها در استان ايلام ظرف يك‌سال گذشته است. كارگاه راه‌سازي كشور در استان ايلام داير شده است. قبل از دولت تدبير و اميد زير ۲۰ كيلومتر در استان ايلام بزرگراه وجود داشته اما امروز قريب ۱۶۰ كيلومتر بزرگراه در استان ايجاد شده است كه از اين ميزان، ۱۴۰ كيلومتر (يعني ۷ برابر ۳۵ سال قبل از دولت يازدهم در استان بزرگراه ايجاد شده است) متعلق به دولت تدبير و اميد است.

با اين حال ظرف دوسال گذشته مقدمات ايجاد دو آزادراه بزرگ كرمانشاه، ايلام، مهران، كربلا و آزادراه خرم‌آباد، پل زال، چيلات، نجف اشرف فراهم شده است تا استان ايلام علاوه بر اينكه به شبكه آزادراهي كشور متصل شود به مسير حمل‌و نقل كشور عراق نيز اتصال يابد و البته قرار است در سفر رييس‌جمهور به استان ايلام كه به زودي انجام مي‌شود براي اولين‌بار در طول تاريخ استان آرزوي ديرينه ايلاميان تحقق يابد و اين استان نيز با كلنگ‌زني فاز اول راه‌آهن اسلام‌آباد به ايلام به خط ريلي كشور متصل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون