تحول يا تنوع مدارس؟
مشاركت والدين در ابعاد مختلف به شكل واقعي در قالب هيات امنا و انجمن اوليا و مربيان نهادينه شده است و مشاركت دبيران در قالب شوراي دبيران و عوامل اجرايي تحت عنوان شوراي مدرسه در مسير تعامل و همكاري سازنده قرار گرفتهاند و تمام ظرفيتهاي انساني همسو و مكمل يكديگر موجب كارآمدتر شدن مدرسه شدهاند.
اين يعني در همين نظام آموزشي ناكارآمد ميتوان مدرسه كارآمد داشت كه اين مدارس كارآمد ميتوانند الگويي باشند براي تجديد نظر در ساختار نظام آموزشي و تحقق واقعي مدرسه محوري و معيارها و شاخصهاي يك مدرسه كارآمد ميتواند به پشتوانه اين تجربهها و تجربههاي موفق ساير كشورها احصا شود و تحول واقعي از مدارس آغاز شود. قبل از كاهش تنوع مدارس ضرورت دارد كه تحول در مدارس در دستور كار مجلس و دولت قرار گيرد تا مدارسي داشته باشيم كه شوق به پرورش و آموزش را در دانشآموزان ايجاد كند و والدين را اميدوار سازد و به معلمان و مربيان و عوامل مدرسه انگيزه و انرژي ببخشد.