• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

سلامت

بيماران نيازمند خون را فراموش نكنيد

سخنگوي سازمان انتقال خون ايران، از مردم نوعدوست و ايثارگر كشور دعوت كرد تا در روزهاي پيش‌رو اهداي خون را در برنامه خود قرار دهند.

به گزارش مهر، همه ساله با آغاز فصل سرما و آغاز بارش‌هاي فصلي ميزان مراجعه مردم به مراكز انتقال خون جهت اهداي خون كم مي‌شود و در حال حاضر نيز با توجه به ورود موج سرما و بارش‌هاي برف و باران مراكز انتقال خون در سراسر كشور با كاهش ذخاير خون و فرآورده‌هاي آن روبه‌رو شده‌اند.

بشير حاجي‌بيگي گفت: «نياز به خون و فرآورده‌هاي آن مختص زمان خاصي نيست و اين نياز هميشگي و به صورت روزانه است. با توجه به فعاليت‌هاي شبكه خون‌رساني كشور و كمك استان‌هاي معين به استان‌هايي كه مصرف خون و فرآورده‌هاي خوني به علت مصرف خون بالا و وجود عزيزان تالاسمي و بيماران خاص و افزايش ميزان جراحي‌هاي قلب باز در آنها بيشتر است، از مردم سراسر كشور دعوت مي‌كنيم جهت اهداي خون به مراكز انتقال خون مراجعه كنند. در حال حاضر به تمامي گروه‌هاي خوني نياز داريم اما عزيزاني كه داراي گروه خوني منفي هستند توجه بيشتري به اهداي خون داشته باشند. »

داروي توليد داخل مثل داروي خارجي تابع استاندارد است

كارشناسان دارويي، متفق‌القول بر اين عقيده‌اند كه داروي توليد داخل هيچ تفاوتي به لحاظ كيفي با مشابه خارجي ندارد. محمدرضا شانه‌ساز، رييس سازمان غذا و دارو به مهر گفت: «هيچ تفاوتي بين داروي ايراني و خارجي نيست، زيرا داروهاي توليد داخل نيز همانند داروهاي وارداتي بايد بر اساس استانداردهاي بين‌المللي توليد شوند. در زمينه دارو استاندارد ملي وجود ندارد و ملاك سنجش تمام داروها بر اساس استاندارد بين‌المللي است. ما از داروسازان در داروخانه‌ها خواهش مي‌كنيم كه به مردم در مورد كيفيت بالاي داروهاي ايراني اطلاع‌رساني كنند. متاسفانه برخي داروخانه‌ها به دليل عدم اطلاع كافي در مورد فرآيندهاي داروي توليد داخل، داروهاي خارجي را توصيه مي‌كنند اما در شرايط كنوني كشور اينكه بخواهيم به سمت داروهاي خارجي و تبليغ آن برويم، اقدام درستي نيست و اميدواريم داروسازان كمال همكاري را داشته باشند.»

ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت هم گفت: «شركت‌هاي خارجي و واردكنندگان دارو به دليل بهره‌مندي از سود چند برابري داروهاي وارداتي و همچنين تبليغات منفي كه در خصوص كيفيت داروهاي داخلي بعضا صورت مي‌گيرد به علاوه برخي مشكلات فرهنگي كه داريم موجب افزايش تقاضا براي مصرف داروي خارجي مي‌شوند. متاسفانه برخي پزشكان به دليل مشكلات فرهنگي و برخي نيز به دليل تقاضاي القايي، داروهاي خارجي تجويز مي‌كنند كه البته اثبات اين موضوع كمي سخت است اما اگر رابطه مالي دارو با تجويز‌كننده ثابت شود، قوانين سختي داريم كه منجر به ابطال پروانه طبابت هم مي‌شود.»

تخلف 16 ميليون يورويي در حوزه تجهيزات پزشكي

وزير بهداشت از تخلف 16 ميليون يورويي در حوزه تجهيزات پزشكي خبر داد. سعيد نمكي، ديروز به فارس گفت كه يك ماه قبل، در بررسي‌هاي انجام شده با نامشخص بودن تكليف 16 ميليون و 400 هزار يورو ارز دريافتي جهت واردات تجهيزات پزشكي مواجه شده آن هم در حالي كه شركت‌هاي دريافت‌كننده ارز، هيچ سندي درباره نحوه هزينه‌كرد اين ميزان ارز ارايه نكرده‌اند و وزارت بهداشت هم تاكنون به چنين اسنادي دسترسي پيدا نكرده است. نمكي علاوه بر اين افزود: «وضعيت يك‌ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار ارز تخصيص يافته به شركت‌هاي تجهيزات پزشكي توسط وزارت بهداشت پيگيري شد و من حدود شش ماه براي بررسي اين پرونده وقت صرف كردم. اين شركت‌ها موظف بودند اطلاعات خود را در خصوص خريد اجناس به ما ارايه كنند كه متاسفانه اين اتفاق رخ نداد. پس از بررسي‌ها به رقم‌هاي نسبتا بالايي رسيديم كه متوجه شديم برخي دريافت‌كنندگان ارز اوراق و اسنادشان را به وزارت بهداشت تحويل نداده‌اند در همين راستا به شركت‌ها وقت داديم تا اسنادشان را به ما تحويل دهند كه از مجموع اين ميزان ارز تخصيصي، تاكنون اسناد 16 ميليون و 400 هزار يورو از ارزهاي دريافتي به ما ارايه نشده و ما هم تمام اين شركت‌ها را به دستگاه قضايي معرفي كرده‌ايم و دستگاه قضا در حال پيگيري اين تخلفات است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون