• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

با اسم بزرگان بازي نكنيد

عبدالجبار كاكايي

اين روزها انتقادهاي زيادي درباره شيوه برگزاري جايزه ادبي جلال آل‌احمد در ميان اهالي فرهنگ و ادب وجود دارد و از زبان آنها درباره اين جايزه و نحوه برگزاري‌اش مي‌شنويم.

دولت و وزارت ارشاد براي جلوگيري از اين انتقادات و شبهه‌ها‌ بايد كمك غيرمشروط به اين جوايز داشته باشد. پيش‌تر هم گفته‌ام كه حمايت دولت در حوزه فرهنگ و از اهالي فرهنگ و هنر و جريان‌ها و نهادهاي فرهنگي را تاييد مي‌كنم، اما متاسفانه چون اين حمايت‌ها بدون چشمداشت نيست، صلاح نمي‌دانم كه دولت متولي چنين جريان‌هايي باشد. اين روند درست نيست و بايد شوراي سياستگذاري تشكيل شود و با شكل‌گيري آن، حمايت‌ها بدون چشمداشت و غيرمشروط شكل بگيرد.

متاسفانه نهادها و سازمان‌هاي مرتبط براي برگزاري چنين جوايزي در تمام حوزه‌هاي هنري يك فرمول ساده دارند و معتقدند كه چنانچه در جايزه‌اي هزينه‌ و به برگزاري آن كمك كردند، نبايد خلاف نظر آنها هم اتفاقي رخ دهد ويك اثر متفاوت با نظر آنها به عنوان برنده معرفي شود. در مقابل بايد آثار معرفي شده با سياستگذاري آنها حتما همسو و همراستا باشد.

سال‌هاست كه با اين نگاه در برگزاري جوايز بزرگ مانند همين جايزه جلال ‌آل‌احمد يا جايزه نيما مواجه بودم و سال‌هاست كه توصيه مي‌كنم اجازه دهيد نهادهاي مستقل اين جوايز را دست بگيرند تا هم سلامت جايزه حفظ شود و هم اعتماد عمومي به دست آيد.

وقتي نهادهاي مرتبط با دولت نمي‌توانند در كمك‌هاي اعطايي استقلال داشته باشند و ماموريت‌هاي‌شان را به بنيادها و نهادها ابلاغ و تكليف مي‌كنند و در يك گام بعدتر نظارت را هم به عهده مي‌گيرند، بهتر است كه اعلام كنند به دليل بي‌طرفي نمي‌توانند حمايت از جوايز در حوزه‌هاي مختلف از جمله در عرصه ادبيات را داشته باشند و به اين ترتيب با اسم بزرگان ادب و هنر اين كشور كه سال ها براي رسيدن به جايگاه والاي خود تلاش كرده اند، بازي نكنند و از همين حالا تكليف جوايز دولتي و عدم استقلال آن را اعلام كنند تا اين مشكلات و انتقادها هم رفع شود و ديگران بدانند برگزاري اين جوايز صرفا يك روند دولتي است و نه ديگر هيچ.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون