• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

مديركل دفتر سياسي وزارت كشور خبر داد

خانه احزاب راه‌اندازي شد

خبرش آنقدر اهميت دارد كه احزاب جشن بگيرند؛ خانه‌اي كه سال 90 در دوره احمدي‌نژاد و با حكم وزير كشور او پلمب شد توسط دولت روحاني بازگشايي شد. اين را مديركل دفتر امور سياسي وزارت كشور اعلام كرده است؛ خبري كه اگر به يكباره تكذيبش سر از برخي رسانه‌ها درنياورد يعني روحاني به يكي ديگر از وعده‌هايش در سياست داخلي عمل كرده و تلاش مي‌كند چتر امنيتي را از سر احزاب بردارد تا آنها در فضاي سالم سياسي رقابت و كرسي‌هاي مجلس را بين خود تقسيم كنند.
روحاني تلاش مي‌كند يكي يكي قفل‌هايي كه دولت احمدي‌نژاد بر نهادهاي مختلف زده ، باز كند. چند ماه پيش بود كه وزارت كشور اسناد و مدارك ضبط‌شده توسط دولت قبل را به متوليان خانه‌احزاب پس داد تا به نوعي براي بازگشايي خانه احزاب‌گرا داده باشد. در تمام مدتي كه از عمر دولت يازدهم گذشته هفته‌اي نبود كه اصولگرايان مخالفت خود را با بازگشايي خانه احزاب اعلام نكنند. در عوض احزاب اصلاح‌طلب مهم‌ترين اولويت حزبي دولت را همين باز شدن خانه احزاب مي‌دانستند. اصولگرايان مي‌گفتند خانه‌احزاب باشگاه حزبي اصلاح‌طلبان شده بود و در انتخابات آن تقلب مي‌كردند، اصلاح‌طلبان هم سابقه رفتارهاي انتخاباتي رقيب را به يادش مي‌آوردند كه هر گاه در انتخابات شوراي مركزي خانه احزاب شكست خورده بر طبل تقلب مي‌كوبد.
كم‌كم اصولگرايان متوجه شدند اراده دولت بر بازگشايي اين خانه است پس گفتند هر نامي داشته باشد جز «خانه احزاب». پيشنهاد دادند نامش را بگذاريم «باشگاه احزاب». اصلاح‌طلبان هم گفتند خانه‌اي كه غيرقانوني بسته شده باشد بايد قانوني باز شود و دليلي ندارد نامش تغيير كند. پس هيچ نامي جز خانه احزاب برازنده آن نيست. همين اختلاف نظرها قريب به يك سال و نيم زمان گرفت تا دولت موفق شود رضايت همه را جلب و قفل‌هاي خانه احزاب را باز كند.
ديروز مديركل دفتر امور سياسي وزارت كشور گفت: با توجه به شعار سال و با عنايت وزير كشور و با تشكيل جلسات متعدد و كارگشا، خانه احزاب كه به‌دليل اختلافات موجود بين مسوولان خود تعطيل شده بود، راه‌اندازي شد. به گزارش نداي ايرانيان، مديركل دفتر امور سياسي وزارت كشور گفت: با توجه به شعار سال و با عنايت وزير كشور و با تشكيل جلسات متعدد خانه احزاب راه‌اندازي شد.
 بر اساس گزارشي كه فارس از روابط‌ عمومي فرمانداري ويژه شهرستان ري منتشر كرد، محمدامين رضازاده، مديركل دفتر امور سياسي وزارت كشور در جلسه هم‌انديشي احزاب و تشكل‌هاي سياسي شهرستان ري كه با حضور هدايت‌الله جمالي‌پور، معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان ري، معاونان فرماندار، بخشداران و روساي احزاب و تشكل‌هاي سياسي شهرستان ري در تالار خدمت فرمانداري برگزار شد، شعار همدلي و همزباني را يكي از الزامات و نيازهاي نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و اظهار داشت: يكي ديگر از الزامات ايجاد ارتباط بين دولت و ملت، ايجاد گروه‌ها، احزاب و تشكل‌هاي سياسي است.
وي از ديگر اركان مهم اين ارتباط را رسانه‌ها و جامعه روحانيت كه هميشه مورد اعتماد مردم بوده و هستند، برشمرد و گفت: يكي از راه‌هاي تحقق عيني شعار سال، گسترش آزادي‌هاي سياسي، تقويت جامعه مدني، كاهش ريسك فعاليت‌هاي سياسي و افزايش مشاركت سياسي مردم است. مديركل دفتر امور سياسي وزارت كشور در ادامه با اشاره به اين موضوع كه احزاب بايد با تدبير و درايت براي بازسازي و احيا و اعتمادسازي جايگاه‌ خودشان اقدام كنند، گفت: منافع ملي و مسائل فراسياسي در كشور كه براي مردم و نظام مانند مساله هسته‌اي از اهميت بالايي برخوردار است نبايد خرج دعواها و نزاع‌هاي سياسي شود.
وي حضور فعال و پوياي احزاب و تشكل‌هاي سياسي در امر برگزاري انتخابات را بسيار موثر خواند و عنوان كرد: احزاب و فعالان سياسي موظفند امنيت اجتماعات و سخنراني‌هايي را كه قانون به آنها مجوز داده است، برقرار كنند. مديركل دفتر امور سياسي وزارت كشور نقش احزاب را در برقراري امنيت و ايجاد اعتماد در جامعه مهم برشمرد و اظهار داشت: بسياري از مفاسد به‌وجود‌آمده در جامعه به‌دليل عدم رعايت شايسته سالاري و عدم نظارت احزاب و تشكل‌هاي سياسي و همچنين رسانه‌هاست.
وي افزود: احزاب و تشكل‌هاي سياسي بايد با فرهنگ‌سازي در امر فعاليت حزبي و سياسي خود از حزب‌گريزي پرهيز كنند. رضازاده خاطرنشان كرد: فرآيند نظارت و آموزش در احزاب بايد نهادينه شود تا در چارچوب قانون اساسي و در راستاي آرمان‌ها و اهداف تشكيلاتي خود فعاليت كنند.
وي در ادامه به موضوع يارانه احزاب پرداخت و تصريح كرد: موضوع يارانه احزاب در قانون جديد احزاب در نظر گرفته شده است كه مي‌تواند بنيه مالي تشكل‌هاي سياسي را تقويت كرده تا در راستاي شناسنامه‌دار شدن و نهادينه كردن آموزش، قدم‌هاي مطلوبي بردارند. وي كميسيون ماده ۱۰ احزاب را يك كميسيون فراقوه‌‌اي دانست و گفت: تصميم‌گيري در كميسيون ماده ۱۰ احزاب به موجب قانون احزاب معادل وزارت كشور نيست بلكه وزير كشور يكي از پنج عضو اين كميسيون است.
وي افزود: اين كميسيون فارغ از نگرش‌هاي سياسي به مسائل نگاه حقوقي دارد و براي تاسيس احزاب، فعاليت آنان، نظارت و رسيدگي به تخلفات آنان تصميمات لازم را اتخاذ مي‌كند. مديركل دفتر امور سياسي وزارت كشور در پايان عنوان كرد: از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد تاكنون حدود ۱۵ حزب با گرايش‌هاي گوناگون سياسي تاسيس شده است و حدود ۲۰ مورد ديگر نيز در نوبت هستند تا پس از گذراندن مراحل قانوني به ثبت برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون