• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

خبر

صادق خرازي:

استاني شدن انتخابات آزمايشي اجرا شود

رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان گفت: طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي بهتر است ابتدا به صورت آزمايشي در دو يا سه استان اجرا شود. به گزارش ايرنا، صادق خرازي افزود: در اين شيوه ابهامات و معايب اين طرح و همچنين حاشيه‌هاي آن در حين اجرا ديده خواهد شد و با تجارب حاصل از آن مي‌توان اين طرح را به صورت كشوري اجرا كرد. وي با اشاره به اينكه با اجراي اين طرح موافق اما با شيوه اجراي آن مخالف است، گفت: اين طرح داراي ابعاد مختلفي است اما مي‌توان گفت يكي از طرح‌هاي مترقي و مدرن محسوب مي‌شود. وي ادامه داد: اجراي انتخابات مجلس به اين شيوه نقش و قدرت پول و تاثير‌گذاري آن در انتخابات را كمتر مي‌كند و احزاب در فرآيند استاني شدن انتخابات مجلس بهتر مي‌توانند خودشان پيدا كنند.
 وي تاكيد كرد: در ايران احزاب هنوز توسعه نيافته‌اند و نتوانسته‌اند موقعيت‌هاي استراتژيك خود را ايفا كنند. خرازي با تاكيد بر اينكه توسعه اقتصادي محال است بدون توسعه سياسي انجام شود، گفت: توسعه سياسي هم با فعاليت و توسعه احزاب شكل مي‌گيرد. رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان تاكيد كرد: احزاب براي ايفاي نقش موثر و توسعه خود نيازمند كمك‌هاي مادي و معنوي دولت هستند و در چارچوب اصالت و حفظ نظام حركت مي‌كنند. وي با اشاره به اينكه تصرف در راي مردم عدالت نيست، خاطرنشان كرد: انتخابات مجلس يك انتخابات حساس است و ملاك راي مردم است و در اجراي اين انتخابات به شيوه استاني زمينه تصرف افراد كمتر خواهد شد. طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آذرماه 93 با امضاي 169 نماينده و با تغييرات تازه‌اي مطرح شد. همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته كليات طرح استاني شدن حوزه‌هاي انتخابيه مجلس شوراي اسلامي را تصويب كردند و اين طرح براي رفع ابهامات، به كميسيون شوراها و امور داخلي كشور ارجاع داده شد.

 

سخنگوي حزب نداي ايرانيان:

بنا نداريم ليست جداگانه ارايه دهيم

سخنگوي حزب نداي ايرانيان در بيان فعاليت اين حزب در زمينه انتخابات گفت: ما فعلا وارد جزييات مسائل مربوط به انتخابات نشده‌ايم و به دنبال ارزيابي و جمع‌آوري اطلاعات در مورد افراد و گروه‌هاي سياسي در استان‌ها و شهرستان‌ها هستيم. حسن يونسي در گفت‌وگو با ايسنا در تشريح برنامه‌هاي حزب نداي ايرانيان با تاكيد بر اينكه در حال حاضر به عنوان مهم‌ترين اولويت، برنامه‌هاي آموزشي براي اعضا و كادر حزب در نظر گرفته شده است، گفت: موضوعات مربوط به نقش احزاب در فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي و تاريخ و رويكرد احزاب با حضور اساتيدي چون استاد نقيب‌زاده و جواد اطاعت در اين برنامه‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد. وي همچنين در بيان فعاليت‌هاي حزب در مسير منتهي به انتخابات افزود: كميته انتخابات حزب نداي ايرانيان به‌طور دايمي در حزب فعال شده و در حال تدوين راهبردهاي كلان حزب در حوزه‌ انتخابات است.
يونسي با بيان اينكه اين كميته به دنبال جمع‌آوري اطلاعات و رصد فعاليت‌هاي كساني است كه در مظان كانديداتوري قرار دارند، گفت: ما فعلا وارد جزييات مسائل مربوط به انتخابات نشده‌ايم و به دنبال ارزيابي و جمع‌آوري اطلاعات در مورد افراد و گروه‌هاي سياسي در استان‌ها و شهرستان‌ها هستيم.
سخنگوي حزب نداي ايرانيان همچنين كمك به جريان اصلاحات براي تدوين يك راهبرد كلان را از ديگر اولويت‌هاي تشكل متبوعش عنوان و اظهار كرد: معتقديم يكي از موفقيت‌هاي جريان اصلاحات اين است كه با هماهنگي و اتئلاف حركت كنيم و در اين مسير پيشنهادهاي خودمان را براي تدوين يك راهبرد كلان انتخاباتي به مجموعه اصلاح‌طلبان ارايه خواهيم داد. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا حزب نداي ايرانيان در مسير منتهي به انتخابات و فعاليت‌هاي مربوط به آن ليست جداگانه‌اي را مد نظر قرار مي‌دهد يا خير؟ گفت: موفقيت گفتمان اصلاحات در اين مسير است كه با حداكثر تفاهم و هماهنگي حركت كند و اصلا ما بنا را بر اين نگذاشته‌ايم كه ليست جداگانه‌اي براي انتخابات آينده ارايه دهيم.
يونسي ادامه داد: البته نمي‌توانيم منكر اين شويم كه در مجموعه اصلاح‌طلبان جريان‌هايي هستند كه تفكرات انحصارطلبانه دارند، اگرچه در اقليت هستند و اگر برخي انحصارطلب‌ها در جبهه اصلاحات سنگ‌اندازي نكنند ما دنبال ائتلاف و هماهنگي با اصلاح‌طلبان هستيم.
 وي گفت: اگرچه حزب نداي ايرانيان حزب نوپايي است اما بدنه قوي و گسترده‌اي دارد و مي‌تواند براي پيروزي جريان اصلاحات نقش جدي ايفا كند و همچنين باعث انسجام و تعامل بين اصلاح‌طلبان شود. يونسي با بيان اينكه در حال حاضر فضا را مثبت ارزيابي مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان به دنبال همفكري و انسجام با يكديگر هستند و همه نشانه‌ها در اين راستا اميدبخش و مثبت است و نبايد بدبينانه به مسير پيش رو نگاه كنيم. وي همچنين گفت كه حزب نداي ايرانيان در حوزه‌هاي اقتصادي و فرهنگي نيز برنامه‌هايي دارد كه بايد آنها را تدوين كند، ضمن اينكه فعاليت حزب نداي ايرانيان در حوزه‌هاي محيط زيست و حقوق‌بشر نيز به طور جدي پيگيري مي‌شود.

شجوني:

آيت‌الله مصباح ضلع سوم رهبري اصولگرايان نيست

جعفر شجوني، عضو جامعه روحانيت مبارز معتقد است: لاريجاني و جليلي هر دو از اصولگرايان هستند و از هر كجا كه كانديدا شوند مردم به آنها راي مي‌دهند و مقبوليت خوبي دارند. شجوني در خصوص نقش آيت‌الله مصباح‌يزدي در وحدت اصولگرايان و مباحث مطرح شده كه او را ضلع سومي در كنار جامعتين مي‌دانند، به نامه‌نيوز گفت: آقاي مصباح ضلع سوم رهبري اصولگرايان نيستند، ايشان فقط عضوي از جامعه مدرسين است. شجوني ادامه داد: اصولگرايان به وحدت رسيده‌اند و نيازي به وحدت ندارند؛ هر موردي كه در آينده پيش بيايد همان آينده مي‌توان درباره آن قضاوت كرد. وي در خصوص اخبار منتشر شده پيرامون ديدار سعيد جليلي با آيت‌الله مصباح‌يزدي و احتمال انتخاباتي بودن آن، خاطرنشان كرد: اين ديدار كه حتما نبايد در مورد انتخابات و اين گونه مسائل باشد. بنده از اين ديدار اطلاعي ندارم اما شايد مي‌خواهند در مورد انرژي هسته‌اي و مذاكرات صحبت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون