• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

افزايش شمار جان‌باختگان زلزله نپال


با گذشت دو روز از زمين لرزه 9/7 ريشتري در پايتخت نپال، شمار جان‌باختگان از مرز 2400 نفر گذشت.
سخنگوي پليس نپال با اعلام اين آمار گفته است كه هنوز نمي‌توان آمار قطعي كشته‌شدگان را اعلام كرد با اين حال مي‌توان احتمال داد كه به دليل پس‌لرزه‌هاي شديدي كه بعد از زلزله آمده و ادامه عمليات نجات مصدومان از زير آوار، شمار كشته‌ها افزايش يابد. اشاره مقامات نپالي به ده‌ها پس لرزه‌اي است كه بعد از زلزله شنبه، نپال، مناطق شمالي هند و بنگلادش را لرزانده است كه اندازه بزرگ‌ترين آن 7/6 ريشتر ثبت شده است.
روز شنبه، زلزله‌اي به بزرگي 9/7 ريشتر كاتماندو، پايتخت نپال را لرزاند و شهر را به ويرانه‌اي بدل ساخت. شدت زلزله به حدي بود كه در كشورهاي هند و بنگلادش و منطقه تبت نيز خساراتي به بار آورد. تعداد كشته‌شدگان در هند بيش از 30 نفر برآورد شده و در منطقه تبت نيز 17 نفر جان خود را از دست داده‌اند. اين تعداد در بنگلادش نيز ده‌ها نفر ذكر شده است.
كاتماندو 5/2 ميليون نفر جمعيت دارد كه همه آنها تحت تاثير اين زمين لرزه قرار گرفته‌اند. پس از زلزله، كمك‌هاي امدادي از كشورهاي همسايه با اعزام هواپيماهاي حامل كمك‌هاي امدادي از چين و هند به نپال و مناطق زلزله‌زده آغاز شد با اين حال شرايط جوي نامساعد عمليات امداد را با مشكلاتي مواجه كرده است. سازمان امداد و نجات ايران نيز بعد از وقوع اين حادثه آمادگي خود را براي امدادرساني به حادثه ديدگان اعلام كرده است. كشورهاي فرانسه و امريكا نيز خود را براي ارسال كمك‌هاي امدادي به اين كشور آماده مي‌كنند.
دولت نپال از كشورهايي كه قصد كمك دارند خواسته است كه به شكل فوري به ارسال آب آشاميدني، چادر و كيسه‌هاي انتقال جنازه اقدام كنند. به گزارش خبرگزاري‌هاي منطقه، در حال حاضر بيش از يك هزار نفر از مردم كاتماندو در چادرزندگي مي‌كنند. زمين لرزه روز شنبه كه در 80 سال اخير در كشور نپال بي‌سابقه بوده باعث ريزش بهمن در ارتفاعات هيمالياي اين كشور نيز شد كه براثر آن دست‌كم 17 نفر كشته و بيش از 60 نفر مجروح شدند.
نپال يكي از مناطق زلزله‌خيز جهان است و پيش‌تر در سال ۱۹۳۴ بخش وسيعي از پايتخت اين كشور در يك زمين‌لرزه از بين رفت. در آن حادثه 16000 نفر جان خود را از دست دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون