• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر مشخص شدند

اين هفت نفر

تينا جلالي

 

 

از ابتداي شش ماه دوم سال كه روند توليدات در سينماي ايران شدت بيشتري به خود گرفت و كارگردانان حرفه‌اي و صاحب‌نام زيادي براي ساخت فيلم اعلام آمادگي كردند چگونگي حضور فيلم‌ها در جشنواره هم مهم جلوه كرد. از آنجايي كه تجربه ثابت كرده سرنوشت اغلب فيلم‌ها با جشنواره فيلم فجر گره خورده، پيشگويي رويدادي پرهيجان و بحث‌برانگير دور از ذهن به نظر نمي‌رسيد. فارغ از كيفيت فيلم‌ها، حضور فيلمسازان مهمي از نسل‌هاي مختلف بيشتر به اين بحث دامن مي‌زد و نويد يك گردهمايي جنجالي را مي‌داد.

 

83 فيلم از گردونه خارج مي‌شوند

تا اينكه دبيرخانه جشنواره فيلم فجر رسما اعلام كرد 115 فيلم سينمايي بلند اعم از فيلم اولي و حرفه‌اي متقاضي حضور در جشنواره فيلم فجر هستند و اين فيلم‌ها از دهم آذرماه توسط هيات انتخاب ديده و بررسي مي‌شوند. از آنجايي كه سهميه و ظرفيت اكران در بخش اصلي جشنواره 22 فيلم است و در بخش نگاه نو هم 10 فيلم به رقابت مي‌پردازند، طبيعتا 83 فيلم بعد از ارزيابي هيات انتخاب، از رقابت كنار گذاشته مي‌شوند. اما انتشار آمار رسمي فيلم‌هايي كه علاقه‌مند به حضور در جشنواره امسال بودند با تحليل‌هاي متفاوتي همراه بود. برخي رسانه‌ها با طرح پرسشي مبني بر اينكه سهم سينماي مستقل در جشنواره فيلم فجر امسال چقدر است، ابراز اميدواري كردند كه با جشنواره‌اي غيرسفارشي مواجه باشند. عده‌اي هم نظر متفاوتي داشتند و معتقد بودند فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره از همين الان قابل حدس است.

 

حاشيه‌هاي جشنواره كليد خورد

تا اينكه روز دوشنبه هفته‌اي كه گذشت، هيات انتخاب سينمايي سي‌و‌هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر معرفي شد. انتشار نام‌هاي محمد احساني، محمود اربابي، همايون اسعديان، يلدا جبلي، رضا درستكار، سيدمحمود رضوي و حسين كرمي در مقام هيات انتخاب فهرستي پرسش‌برانگيز را پيش اهالي رسانه و منتقدان قرار داد كه گزينش بعضي از اين افراد بر اساس چه ملاكي بوده است؟ اندكي بعد از انتشار اسامي هيات انتخاب كافه سينما نوشت: « انتقادها بالا گرفته است؛ هيات انتخاب جشنواره‌ پرفيلمساز فيلم فجر امسال اعلام شد: همان مسوولان هميشگي، نام‌هاي غيرمنتظره‌ از اهالي سينما. سايت سينما روزان هم به حضور يك فيلمساز جوان كم تجربه در هيات انتخاب اشاره كرد و نسبت به چينش اين افراد انتقادات تندي را وارد دانست.

 

آنها كه داوري را نپذيرفتند

از آنجايي كه مسووليت صيانت از فيلم‌هاي جشنواره بر عهده دبير است، ابراهيم داروغه‌زاده هم كه پيش‌تر در مصاحبه‌اي قول داده بود امسال در جشنواره فيلم‌هاي مناسبي انتخاب شوند با در نظر گرفتن اهميت فيلم‌هاي متقاضي حضور در جشنواره امسال در حساب شخصي خود هشدار داد و اين‌طور نوشت: « امسال هيات انتخاب كار بسيار دشواري پيش‌رو خواهد داشت.»

در اين ميان كاربران فضاي مجازي هم نكات جالبي را مطرح كردند، يكي از آنها در فاصله كوتاهي بعد از معرفي هيات انتخاب نوشت: «آقاي داروغه‌زاده ‌اي كاش نام افرادي را هم كه به عنوان هيات انتخاب پشنهاد داديد و نپذيرفتند هم اعلام كنيد» يا كاربر ديگري نوشت: «خوش به حال شعيبي و مهدويان شد» شخص ديگري هم از حضور يلدا جبلي در جمع هيات انتخاب انتقاد كرد يا ديگري نوشت: «مسابقه تهيه‌كننده‌هاست؟»

 

كارنامه داوران جشنواره

نگاه به پيشينه داوران جشنواره مشخص مي‌كند كه حسين كرمي پاي ثابت هيات انتخاب در چند دوره گذشته جشنواره فيلم فجر (سي و دوم، سي و سوم، سي و چهارم، سي و ششم) به شمار مي‌رود كه عضو شوراي پروانه ساخت و نمايش فيلم‌هاي سينمايي هم است. ضمنا او مسووليت قائم‌مقام معاونت سيما را هم بر عهده دارد.

در كارنامه محمد احساني مسووليت عضو شوراي پروانه نمايش فيلم سينمايي و مدير شبكه‌هاي تماشا، نمايش و نسيم ديده مي‌شود. او هم عضويت در هيات انتخاب جشنواره فجر (سي‌وچهارم) را تجربه كرده است .

مـحــمـود اربـــابي، فيلمنامه‌نويس و پژوهشگر كه عضو شوراي پروانه ساخت است، همچنين به عنوان معاون توسعه فناوري و مطالعات در سازمان سينمايي فعاليت مي‌كند. همايون اسعديان، فيلمنامه‌نويس، ‌تهيه‌كننده، كارگردان و رييس هيات مديره خانه سينماست كه فيلم‌هاي طلا و مس، بوسيدن روي ماه، يك روز به خصوص و... دركارنامه او ديده مي‌شود.

يلدا جبلي، فيلمنامه‌نويس، تدوينگر و كارگردان جوان سينما كه دو فيلم با نام‌هاي «داره صبح ميشه» و «جمشيديه» را ساخته كه دومي هنوز فرصت نمايش در سينماها را پيدا نكرده است. رضا درستكار، منتقد، نويسنده كتاب‌هاي سينمايي («در قلمرو گفتار»، يكي از نويسندگان «زندگي و آثار فريدون گله») و مستندساز است. سيدمحمود رضوي، تهيه‌كننده سينما و عضو شوراي صنفي نمايش است و فيلم‌هايي نظير «درباره الي»، «لاتاري»، «ماجراي نيمروز»، «دهيلز»، «داركوب» و.. را ساخته است.

 

ويترين مهم‌ترين فيلم‌ها در جشنواره

با توجه به تقاضاي بالايي كه فيلمسازها براي حضور در جشنواره امسال داشتند بايد منتظر باشيم تا ببينيم ويترين مهم‌ترين فيلم‌هاي سال آينده توسط هيات انتخاب چيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون