• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4529 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر

پيشنهاد اتوبوسراني:

صندلي‌هاي اتوبوس را در مسيرهاي پرترافيك رزرو كنيد

حميدرضا خالدي| تصور كنيد بعد از كلي منتظر ماندن در صف و عجله براي رسيدن سركار بالاخره موفق مي‌شويد سوار اتوبوسي شويد و در كمال تعجب چند جاي خالي هم در آن ديده مي‌شود؛ اما وقتي مي‌خواهيد روي صندلي بنشينيد شخصي به شما مي‌گويد: اين صندلي رزرو شده است!‌ قيافه شما در آن لحظه ديدني خواهد بود. اما اين صحنه چندان هم دور از ذهن نيست، بلكه برعكس تا چند روز آينده در برخي خطوط اتوبوسراني تهران شاهد آن خواهيد بود.

اين خبر را رييس سازمان اتوبوسراني تهران داده و گفته است: قرار است به زودي نوعي سيستم حمل و نقل به نام DRT در تهران اجرا شود كه بر اساس آن شهروندان تهراني مي‌توانند از يك روز قبل از مسافرت خود، صندلي اتوبوس مورد نظرشان را رزرو و خريداري كنند. پيمان سنندجي با اشاره به ايجاد سيستم DRT (تقاضامحور) كه سيستم‌ اتوبوسي اينترنتي است، گفته است: با راه‌اندازي اين سيستم، ديگر نيازي نيست تا اتوبوس‌ها به صورت تمام‌وقت از ساعت ۵ و ۳۰ دقيقه تا ۲۲ فعاليت كنند، چون ممكن است در ساعاتي از روز در برخي خطوط مسافر نباشد، اما در ساعات پيك عصرگاهي تقاضاي شهروندان در خطوط ويژه‌اي بيشتر باشد. بر همين اساس اتوبوس را در اين مسير فعال خواهيم كرد و به همين دليل است كه به اين نوع سيستم حمل و نقل «تقاضامحور» گفته
مي‌شود.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران درباره اين پيشنهاد توضيح داده است: به منظور اطلاع شهروندان از نحوه خدمات اتوبوس DRT مانند ايستگاهي كه مي‌توانند سوار شوند و صندلي كه مي‌توانند در طول مسير از آن استفاده كنند، سيستم حمل و نقل تقاضامحور را به يك سيستم آي‌تي تجهيز خواهيم كرد. به عبارتي در اين روش فروش صندلي‌ها به صورت اينترنتي است و شهروندان مي‌توانند صبح صندلي خود را از طريق اپليكيشن ويژه‌اي كه براي اين سيستم طراحي مي‌شود، رزرو كنند.

سنندجي اعلام كرده كه در ابتداي امر براي مسير نيايش- جنت‌آباد و ونك-‌ آزادي در ساعات خاص كه مسافران زيادي دارند، فروش صندلي‌هاي اتوبوس به صورت پايلوت آغاز خواهد شد و مسافران مي‌توانند به صورت اينترنتي مشابه اتوبوس‌هاي بين‌شهري صندلي رزرو كنند.

مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهر تهران با ذكر اينكه اميدواريم تا پايان آذرماه اين طرح اجرايي شود، گفته است: همچنين جهت افزايش ظرفيت اتوبوس‌ها در پايتخت ساماندهي اتوبوس‌هاي دربستي كه مربوط به سرويس ادارات است را در دستور كار قرار داديم و بر اساس بررسي‌ها مسيرهايي مشابه كه اتوبوس‌هاي آن مسافران اندكي دارند، ادغام شده و در واقع همه مسافران با يك اتوبوس جابه‌جا خواهند شد.

 

DRT چيست؟

اگر جست‌وجويي در فضاي اينترنتي در مورد سيستم DRT داشته باشيد به نكات قابل تاملي برخواهيد خورد. اين سامانه كه در حال حاضر نماد آن كشور انگلستان است، شامل نوعي سرويس حمل و نقل عمومي است كه شما مي‌توانيد با رزرو آن در سطح شهر تردد داشته باشيد. اما اين طرح تفاوت اساسي با طرحي دارد كه قرار است توسط سازمان اتوبوسراني اجرا شود. اينكه بر اساس رويه‌اي كه در اين كشورها وجود دارد، خطوطي براي برخي مسيرهاي كم‌تردد ايجاد شده تا شما بتوانيد از منزل يا محل كار خود به اين نقاط سفر كنيد. به عنوان مثال شما مي‌توانيد با رزرو يك صندلي، از منزل خود به ايستگاه مترو يا از حاشيه شهر به يك خط اتوبوسراني برسيد كه غالبا نيز اين ترددها توسط ميني‌بوس انجام مي‌شود و نه اتوبوس . در اقع در كنار سيستم حمل و نقل عمومي در اين كشورها، سيستم جديدي راه‌اندازي شده تا نقاطي كه تحت پوشش سيستم حمل و نقل عمومي نيستند را پوشش دهند نه اينكه بخواهند براي خطوط معمول و عادي خود، از اين روش استفاده كنند . اين خبر اما همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد با واكنش‌هاي تندي از سوي شهروندان مواجه شده است. برخي اين تصميم را غيرعملي مي‌دانند و معتقدند كه نمي‌توان در يك اتوبوس مملو از جمعيت چند صندلي را براي گروهي خاص، رزرو كرد و خالي نگه داشت. گروهي ديگر نيز اين تصميم را باعث بيشتر شدن تراكم جمعيت در ساعت‌هاي پيك روز و عده‌اي ديگر نيز آن را مغاير با عدالت اجتماعي مي‌دانند. گروهي نيز معتقدند كه مناسبات فرهنگي با اجراي اين طرح مغاير است. فرهنگي كه بر اساس آن، شهروندان صندلي خود را به كهنسالان، زنان بچه در بغل، معلولان و... مي‌دهند. بدين‌ترتيب بايد منتظر ماند و ديد كه شهرداري تهران چگونه مي‌خواهد با اين همه تناقض، طرح حمل و نقلي خود را اجرا كند؛ آن هم در حالي كه هنوز طرح ترافيك جديد آن بعد از دو سال با اما و اگرهاي بسياري همراه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون