• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

تازه‌ترين وعده مديرعامل آزادراه تهران- شمال :

بهره‌برداري آزمايشي قطعه يك آزادراه تهران- شمال در پايان دي ماه

آزادراه تهران-شمال كه طرح مطالعاتي ابتدايي آن اواسط دهه 50 تهيه شده بود و كلنگ احداثش اواسط دهه 70 به زمين خورد، سرانجام به مراحل پاياني يكي از قطعات خود نزديك مي‌شود و طبق وعده جديد مسوولان عبور و مرور آزمايشي از آن، از اواخر دي ماه كليد خواهد خورد.

مسافران ميليوني استان‌هاي شمالي كشور در ايام پيك سفر، جاده‌هاي شمالي ايران را به يكي از پرترافيك‌ترين جاده‌هاي كشور تبديل كرده و باوجود برنامه‌ريزي‌هايي كه در سال‌هاي گذشته براي افزايش ظرفيت اين جاده‌ها انجام شده اما عملا ميزان تقاضاي سفر، بسيار بالاتر از توان جاده‌هاي فعلي ارزيابي مي‌شود. به دنبال رسيدن به اين جمع‌بندي از حدود چهار دهه قبل، طرح ساخت آزادراه تهران-شمال ارايه شد و پس از انجام مطالعات ابتدايي كار ساخت آن به اواسط دهه 70 موكول شد.

با وجود آنكه در برنامه‌ريزي صورت گرفته بنياد مستضعفان به عنوان پيمانكار اصلي طرح انتخاب و با يك شركت چيني به منظور ساخت پروژه توافق شد اما باتوجه به اختلاف‌نظرهايي كه ميان دولت و بنياد وجود داشت، عملا اين طرح براي سال‌ها هيچ پيشرفت قابل‌توجهي را تجربه نكرد. هر چند در دولت قبل، قطعه چهارم اين آزادراه كه از نظر جغرافيايي ساده‌ترين شرايط را دارد به بهره‌برداري رسيد اما عملا در سه قطعه نخست كه پيچيدگي‌هاي فراواني دارند، كار خاصي صورت نگرفت.

با آغاز دولت يازدهم و همزمان با تغيير مديريت بنياد مستضعفان توافق جديدي براي پيگيري جدي آزادراه تهران-شمال نهايي شد و كار براي تكميل قطعه يك اين جاده آغاز شد.

هر چند در ماه‌هاي ابتديي بنياد و وزارت راه و شهرسازي اميد فراواني به افتتاح اين قطعه داشتند و از نوروز 96 تا زمستان 97، زمان‌هايي بود كه براي افتتاح اين قطعه اعلام شدند اما درنهايت اين قطعه تا امروز نيز افتتاح نشده و مسوولان جديدترين زمان براي آغاز به كار آن را دهه فجر امسال اعلام كرده‌اند. البته در جديدترين اظهارنظر اعلام شده كه پيش از دهه فجر، افتتاح آزمايشي اين قطعه در دستور كار قرار مي‌گيرد.

سعيد شاهسواري، مديرعامل آزادراه تهران-شمال گفته: روسازي پروژه تقريبا به اتمام رسيده است، فقط 200 متر محدوده سر در ورودي باقي‌مانده كه آخر آذر ماه به اتمام مي‌رسد. نصب تابلو، علائم و گاردريل‌ها بيش از 85درصد پيشرفت فيزيكي دارد و براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته تا اواخر آذر ماه به اتمام مي‌رسد. بعد از آن خط‌كشي و نظافت منطقه يك انجام خواهد شد.

عمده كار باقي‌مانده در بخش تاسيسات و تجهيزات است كه در تلاشيم به زودي بحث روشنايي و تهويه تونل‌ها به پايان برسد. تلاش مي‌كنيم در اواخر دي ماه عبور آزمايشي در اين آزادراه داشته باشيم و طبق وعده مديران در دهه فجر اين قطعه به بهره‌برداري مي‌رسد. او درباره مختصات و ويژگي‌هاي اين قطعه از آزادراه توضيح داد: اين قطعه از اتوبان همت بعد از تقاطع آزادگان مسير آن شروع مي‌شود و تا دوراهي شهرستانك به جاده فعلي كرج-چالوس متصل مي‌شود كه طول آن 32 كيلومتر است. اين منطقه يكي از مهم‌ترين قطعات آزادراه
تهران- شمال است؛ به اين دليل كه كل آزادراه
تهران- شمال 67 كيلومتر مسير تهران-كرج-چالوس را كوتاه مي‌كند كه 60 كيلومتر آن در منطقه يك اتفاق مي‌افتد. اين مساله به لحاظ ترافيكي كمك شاياني به تردد مي‌كند، ضمن اينكه براساس برآوردهاي صورت گرفته توسط مشاور پروژه سالانه 86 ميليون ليتر صرفه‌جويي مي‌شود، ‌يعني حدود 450 ميليارد تومان از دوش دولت برداشته مي‌شود. جدا از اين، كاهش تردد از محور تهران-كرج را خواهيم داشت. كاهش آلودگي، ‌كوتاه شدن زمان سفر و عبور ايمن از ديگر ويژگي‌هاي افتتاح قطعه يك آزادراه
تهران-شمال است. مديرعامل شركت آزادراه تهران-شمال در پاسخ به اينكه تا امروز چقدر در ساخت قطعه يك آزادراه هزينه شده و تا اتمام آن چه ميزان منابع مالي نياز است، تصريح كرد: تاكنون براي اين منطقه بيش از 3400 ميليارد تومان هزينه شده و پيش‌بيني مي‌شود تا انتهاي پروژه 600 ميليارد تومان منابع مالي نياز دارد.

او در پاسخ به اين پرسش كه عوارض عبور وسايل نقليه در قطعه يك چه ميزاني خواهد بود، اضافه كرد: 40درصد سرمايه‌گذاري كه بنياد در آزادراه انجام داده قرار است طي 10 سال از طريق خودروهاي عبوري بازگشت داده شود.

هر سال براساس سرمايه‌گذاري انجام شده ميزان عوارض تعيين مي‌شود كه ما پيشنهاد‌دهنده آن هستيم و وزارت راه و شهرسازي نرخ عوارض را تصويب مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون