• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4535 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر

پيدا و پنهان

 

رشد صد درصدي درآمد هدفمندي از صادرات بنزين و گازوييل

 

جزييات منابع ۲۵۰ هزار ميليارد توماني تبصره ۱۴ لايحه بودجه سال ۹۹ نشان مي‌دهد، يك رشد ۱۰۰ درصدي براي دريافتي‌هاي هدفمندي يارانه‌ها از فروش صادراتي بنزين و گازوييل پيش‌بيني شده است. در حالي كه در لايحه سال 98 حدود 45 هزار ميليارد تومان براي دريافتي حاصل از فروش داخلي فرآورد‌ه‌هاي نفتي تخمين زده شده بود، در سال 99 اين منبع به 77 هزار ميليارد افزايش يافته و رشد 27 هزار ميلياردي را تجربه مي‌كند. همچنين دريافتي حاصل از فروش صادراتي فرآورده‌هاي نفتي از 43.5 هزار ميليارد به 88 هزار ميليارد تومان بالغ خواهد شد كه رشد 45 هزار ميلياردي يا 100 درصدي لحاظ شده است. از سوي ديگر دريافتي حاصل از فروش داخلي گاز طبيعي نيز با توجه به اقبال بيشتر صاحبان خودرو به استفاده از گاز، از 24.5 هزار ميليارد به 31 هزار ميليارد افزايش خواهد يافت. همچنين دريافتي از محل فروش برق و آب نيز نسبت به سال قبل تغيير عمده نخواهد داشت.

تحريم‌هاي جديد امريكا روابط ايران و عمان را نشانه رفته است

 

در حالي يكشنبه گذشته ايران و عمان اولين توافقنامه همكاري حمل‌ونقل دريايي را امضا كردند كه امريكا شامگاه چهارشنبه چند شركت و فرد فعال اين بخش را تحريم كرد. به گفته صاحبنظران اين تحريم تاثيري بر روابط ايران و عمان نخواهد داشت.

يك مقام آگاه در گفت‌وگو با تسنيم كه نخواست نامش فاش شود درباره تحريم امريكا و تاثير آن بر روابط ايران و عمان گفت: ‌اين تحريم‌هاي جديد به نوعي شبيه تحريم‌هاي قبلي است. اين سري يك شخص فعال حوزه بندري و دريايي، دو كشتي و شركت‌هاي مربوطه را امريكايي‌ها تحريم كرده‌اند. وي تاكيد كرد: منظور امريكا از اين تحريم آن‌هم چند روز پس از توافقنامه ايران و عمان در حوزه حمل‌ونقل دريايي و كشتيراني اين است كه فشارها بيشتر خواهد شد. وي در عين حال افزود: ‌حال بايد ديد آيا واقعا اين فشارها تاثيري بر روابط ايران و عمان دارد يا خير. در پاسخ بايد گفت چنين تحريم‌هايي اساسا هيچ تاثيري در فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران ندارد و روابط با كشور عمان را دچار مانعي نخواهد كرد.

جهرمي: زورم به رفع فيلتر تلگرام نمي‌رسه!

يك روز پس از آنكه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از «سورپرايز» خود كه همان «ارسال بسته‌هاي پستي با پهپاد» بود رونمايي كرد؛ اين‌بار در توييتر خود به كاربراني كه اميدوار بودند اين سورپرايز «رفع فيلتر تلگرام» باشد تاكيد كرد كه از نظر قانوني زورش به رفع فيلتر تلگرام نمي‌رسد. محمدجواد آذري‌جهرمي در حساب توييتري خود نوشت: «اميدوارم تلاش‌هايم براي رفع فيلترها هم به نتيجه برسه ولي خب از نظر قانوني زورم نميرسه. ولي خيلي از توييت‌ها و كامنت‌ها رو براي بقيه در جلسات مي‌خونم تا بالاخره با واقعيت‌هاي جامعه و خواسته‌هاي شما آشنا شوند. خوبي شبكه اجتماعي همين ارتباط مستقيم و بي‌ريا است كه داريم.»

 

دلار ۴۲۰۰ توماني غيركاربردي است

محمد لاهوتي، رييس كنفدراسيون صادرات با بيان اينكه امسال با پديده‌اي در بودجه مواجه هستيم كه سال‌هاي قبل آن را نداشتيم، گفت: رييس بانك مركزي اصرار دارد كه هيچ دخالتي در سامانه نيما صورت نمي‌گيرد و قيمت‌ها كاملا براساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شوند اما وقتي در بودجه دلار 8500 توماني تعيين شد اين شك را ايجاد كرده كه نرخ دستوري است. وي ادامه داد: معمولا دولت‌ها بر اساس پيش‌بيني‌هاي خود يك عدد را به عنوان نرخ واحد ارز در بودجه تعيين مي‌كنند تا بر اساس آن درآمدها را محاسبه كنند. در سال‌هاي قبل كه ارز تك‌نرخي يا دو نرخي بود و بازار ثبات داشت اين عدد نزديك به واقعيت بود اما از سال 97 كه دلار 4200 توماني مطرح شد و سپس شاهد جهش قيمت ارز بوديم، نرخ آن همان 4200 تومان باقي ماند و اكنون شاهد اين هستيم كه اين عدد غيركاربردي است و نمي‌توان بر مبناي آن محاسبات انجام داد. رييس كنفدراسيون صادرات با ابراز تعجب از اصرار دولت براي مبنا قرار دادن دلار 4200 توماني گفت: حتي در سامانه نيما ميانگين نرخ ارز كمتر از 10 هزار تومان بوده اما معلوم نيست چرا دولت روي اين عدد اصرار دارد. اين در شرايطي است كه بيشتر كارشناسان اعلام كرده‌اند كه ارز 4200 توماني به دست مردم نمي‌رسد و بهتر است دولت نرخ ارز را واقعي كند و به روش‌هاي ديگر به اقشار آسيب‌پذير كمك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون