پيشفروش خودرو با آلايندگي يورو 4 متوقف شود
گروه اجتماعي| قانون هواي پاك خودروسازان را مكلف كرده است تا سال 99 خودروهاي بنزيني با كيفيت آلايندگي يورو 5 ارايه دهند. استاندارد آلايندگي اين خودروها بايد پيش از مرحله پيشفروش شدن به محك سازمان محيط زيست برسد، اما ايران خودرو بدون طي كردن اين مسير و در جديدترين اقدام خود، 4 محصول داراي استاندارد آلايندگي يورو 4 را براي آذرماه سال 99 به پيشفروش گذاشته است. طبق اعلام معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست، اين خودروها شمارهگذاري نخواهند شد.به گزارش ايرنا، روز شنبه 23 آذرماه ايران خودرو 4 مدل خودرو با استاندارد يورو 4 را به پيشفروش گذاشت كه با واكنش مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان محيطزيست مواجه شد و محمدمهدي ميرزاييقمي، رييس اين مركز در نامهاي خطاب به مديرعامل ايران خودرو نسبت به پيشفروش خودروهاي با استاندارد آلايندگي يورو 4 هشدار داد و ممنوعيت اين كار را يادآوري كرد. ميرزاييقمي در اين نامه تاكيد كرد: در صورت انجام پيشفروش اين محصولات، اين سازمان پيگيري قانوني را در دستور كار خود قرار خواهد داد. پيرو اين نامه پيشفروش اين خودروها بدون نظارت سازمان محيط زيست خلاف قانون هواي پاك است و خودروسازان بايد قبل از هرگونه اقدامي براي فروش يا پيشفروش اين خودروها نسبت به اخذ مجوز آلايندگي براي محصولات خود اقدام كنند. داريوش گلعليزاده، معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست در گفتوگو با ايرنا با اشاره به اين خبر تاكيد كرد كه تاكنون ايران خودرو درخواستي براي اخذ مجوز استاندارد يورو 5 براي اين محصولات به سازمان حفاظت محيط زيست ارايه نداده است. او افزود: طبق قانون هواي پاك براي شمارهگذاري خودروها ابتدا سازمان محيط زيست بايد استاندارد آن را تاييد و به پليس اعلام كند، در غير اين صورت شمارهگذاري صورت نخواهد گرفت و سازمان محيط زيست نيز تا زماني كه استاندارد يورو ۵ اين خودروها پاس نشود، اجازه شمارهگذاري آنها را نميدهد. البته يك ماه پيش نامهاي به ايران خودرو ارسال كرديم و از آنها خواستيم كه درخواست خود را براي ارتقا به سازمان بدهند اما اقدامي نكردند، امروز هم در يك نامه ديگر ممنوعيت پيشفروش اين خودروها را اعلام كرديم. خودروسازان هنوز تا پايان سال فرصت دارند و ميتوانند درخواست خود را براي اخذ مجوز استاندارد يورو ۵ به سازمان محيط زيست ارسال كنند در غير اين صورت قطعا با پيشفروش شدن تعهداتي ايجاد ميشود كه در زمان شمارهگذاري اين خودروها با خيل عظيمي از مردم مواجه خواهند شد كه مشكل شمارهگذاري دارند.بر اساس آييننامه فني ماده 2 قانون هواي پاك مقرر شده بود تا از ابتداي سال 98 تمامي خودروهاي داخلي با استاندارد يورو 5 توليد و روانه بازار شوند، اما اواخر بهمن ماه سال گذشته بود كه الزام رعايت اين قانون به خواست خودروسازان به سال 99 موكول شد.