برگزيدگان سومين دوسالانه جشنواره فيلم 180 ثانيهاي پاسارگاد
امانتدار فرهنگ و تاريخ ايران باشيم
تينا جلالي
شنبه شب مراسم اختتاميه سومين دوسالانه جشنواره فيلم 180 ثانيهاي پاسارگاد به رياست مجيد قاسمي مديرعامل بانك پاسارگاد، دبيري دكتر حسن بلخاري و با حضور جمعي از هنرمندان، منوچهر شاهسواري مديرعامل خانه سينما، مديران و اعضاي بانك پاسارگاد در سالن مركز همايشهاي صدا وسيما برگزار شد. اين مراسم كه با سالروز تاسيس بانك پاسارگاد
(14 سالگي) همزمان شده بود در چهار بخش مسووليت اجتماعي، حمايت از توليد ملي در بستر اقتصاد مقاومتي، جايزه ويژه جشنواره و بخش ايدههاي برگزيده (جنبي) برگزيدگان خود را شناخت. اعضاي كميته داوري اين جشنواره متشكل از دكتر حسن بلخاري، علياكبر امين تفرشي، دكتر محمود دهقان، غلامرضا نامي، بهرام توكلي، نيما جاويدي و روحالله حجازي بودند.
برندگان جشنواره
در بخش مسووليت اجتماعي فيلمهاي «سوپ» ساخته تييام يابنده، «ناهار در چمنزار» به كارگرداني حميدرضا بيات، «سينك» ساخته محبوبه كلايي، «كانال» به كارگرداني حسام حسيني و «وادي موران» به كارگرداني عيسي بابايي جوايز جشنواره را از آن خود كردند. فيلم «قلم» به كارگرداني هيراد گرايلي جايزه حمايت از توليد ملي در بستر اقتصاد مقاومتي را از آن خود كرد. جايزه ويژه جشنواره به مهدي شاهسواري كارگردان فيلم «هانيه» و مهدي خديويپناه براي فيلم «كلكسيون مادر» اهدا شد. ايدههايي كه در اين جشنواره مورد تقدير قرار گرفتند، عبارتند از: «تولد» مربوط به كمال احمد پوري، «عصا» متعلق به اكبر روح، «پرنده آبي» اصغر روح، «آخرين رويا» متعلق به پيمان بيرانوند، «اهداي عضو» متعلق به شيدا اسلاميفراز، «خانواده من» سارا منصوري، «تصميم كبري» ميثاق بحرالعلوميان، «شما هم دعوتيد» مربوط به علي ياوري، «قلب» فرزانه ناظرانپور و «قنوت» زهرا جديدي.
جنگ اقتصادي امروز كمتر از جنگ جبهه نيست
مجيد قاسمي مديرعامل بانك پاسارگاد و رييس اين جشنواره در ابتداي مراسم با اشاره به اينكه در آستانه پانزدهمين سال فعاليت بانك پاسارگاد براي تفكر خلاق، پشتكار استوار و ذوق و قريحه سرشار جوانان آرزوي بالندگي دارد، بيان كرد: «براي امانتداران تاريخ و تمدن كشور و حمايت از نسل جوان آرزوهاي بزرگي در سر داريم. عهد ما با شما جوانان، عهد سن و سال شما نيست؛ اين عهد به امانتداري شما از تاريخ و تمدن كشور وابسته است كه مزين به دين مبين اسلام است.» او از هنرمندان درخواست كرد در زمينه توليد ملي ورود پيدا كرده و باتوجه به گستردگي اين بخش فيلمنامههاي ارزشمندي در اين زمينه بنويسند تا ايثارگري تلاشگران در اين حوزه نشان داده شود. قاسمي تاكيد كرد: در دورهاي هستيم كه تحريم و جفا بر ملتي واجب اعلام شده. امروز صحنههاي جنگ اقتصادي ما كمتر از صحنههاي جنگ جبهه نيست و از اهميت زيادي برخوردار است. در حالي كه چنين واقعيتهايي در فيلمها به تصوير كشده نشده و ديده نميشود. بايد جنگ ما در حوزه اقتصادي روايت شود تا آيندگان بدانند كه اين ملت چگونه از افتخارات خود محافظت كرده و ميكند. حسن بلخاري دبير اين دوره جشنواره در سخناني از استقبال بالاي علاقهمندان و فيلمسازان براي شركت در جشنواره گفت و اينكه آثار ارزشمند و درخور توجهي در دو بخش فيلم و ايده به دبيرخانه جشنواره ارسال شد: «اميدواريم اين جشنواره در جهت شناسايي استعدادها به اعتبار بيشتري دست پيدا كند.» بلخاري همچنين به اين نكته اشاره كرد: «اگر در اين دوره نسبت به دورههاي قبل فيلمهاي كمتري پذيرفته شدند
به خاطر رعايت قوانين جشنواره بود ضمن اينكه تمايل داشتيم فيلمهايي را انتخاب كنيم كه صرفا براي نمايش در اين جشنواره ساخته شوند.» دبير اين جشنواره ضروري دانست كه در حوزه توليد ملي و اقتصاد مقاومتي فيلمها در جهت حمايت ملي با مهارت بيشتري ساخته شوند. بلخاري ابراز اميدواري كرد كه از سال آينده علاوه بر جشنواره فيلمهاي 180 ثانيهاي جشنواره ديگري در جهت حمايت از توليد آثار ملي برگزار شود. منوچهر شاهسواري مديرعامل خانه سينما نيز در اين مراسم گفت: «معتقدم هيچ ستوني سر و شكل درستي پيدا نميكند مگر اينكه بنيانهاي خود را برمبناي تصوير قرار دهد. از نظر من تمدن ساخته نميشود مگر با پيشرفت خلاقانه و بدانيم بدون خلاقيت هيچ پيشرفت و ماندگاري به وجود نميآيد. همه جهان امروز و بنيان تمدن از تصوير و تصوير هم از خلاقيت شكل ميگيرد. در نتيجه از ملت بدون صدا و تصوير تمدني به وجود نميآيد. او در بخش ديگري از صحبت خود
با اشاره به اينكه تمدنسازي و خلاقيت ريشه در پيشينه ايرانيان دارد، گفت كه در ميان نسل جوان هم ويژگيهاي خلاقه زياد به چشم ميآيد. به باور اين تهيهكننده، وطنمان ايران با مجموعه فعاليتهاي زنجيرهاي كه در آن انجام ميشود همچنان وطن باقي ميماند و با خلاقيت و تلاش و ممارست بقا پيدا ميكند: «خون دل خوردهاند تا اين كشور پابرجا بماند و ما بايد با تلاشمان آن را حفظ كنيم.»مديرعامل خانه سينما با اعتقاد بر اينكه اعضاي سينما در حوزه مسووليتهاي اجتماعي فعاليت پرشماري دارند، اهميت سينماگران در مجامع را صرفا به آثار توليدي آنها مربوط ندانست و گفت: «خلق و خوي خوب سينماگران هم در اين مسير بيتاثير نيست.» او بابت كمبودها در حوزه فعاليت سينماگران عذرخواهي كرد و درباره اهميت جشنواره فيلم 180 ثانيهاي بانك پاسارگاد توضيح داد: «جشنوارهاي در اين قالب بسيار قابلقبول و پذيرفتني است اما ابعاد آن در مصارف ديگر بايد وسيعتر شود تا بتواند به يك سرمايه عظيم در فضاي مجازي تبديل شود و هم اينكه از اين طريق بتوانيم با جهان سخن بگوييم.
برگزيدگان از جشنواره پاسارگاد گفتند
شيدا اسلامي فراز برگزيده بخش ايده به «اعتماد» ميگويد: «ايده «اهداي عضو» از آنجا به ذهن من رسيد كه يكي از دوستان ما نياز به اهداي عضو داشت ولي از آنجايي كه نتوانست به اين مهم دست پيدا كند جانش را از دست داد و من از اين بابت خيلي ناراحت بودم. اين موضوع هميشه دغدغهام بود و تلاش ميكردم به نحوي نظرم را در اين مورد بيان كنم و خب چه جايي بهتر از جشنواره فيلم پاسارگاد كه ايده ذهني من در آن مطرح شد، شايد فيلمي بر اين اساس ساخته شود. من معتقدم حتي يك نفر ايده ذهن مرا بخواند ممكن است تصميم بگيرد عضو خود را اهدا كند و از اين طريق جان كسي به خاطر اهداي عضو نجات پيدا كند. اسلامي همچنين ميگويد كه ايده «اهداي عضو» اولين كار او در زمينه هنر بوده (به همراه امير نوري با هم به پرورش ايده پرداختند) و وقتي شروع كارش موفقيتآميز بوده او اين مسير كاري را ادامه دهد.فيلم «هانيه» به كارگرداني مهدي شاهسواري در مورد دختر كرمانشاهي كه خواهرش را از زير آوار نجات ميدهد اما خودش دچار ضايعه نخاعي ميشود. اين فيلم جايزه ويژه جشنواره را دريافت كرد. مهدي شاهسواري نزديك به 12 سال است كه در سينما كار ميكند و سومينبار است كه در جشنواره فيلم پاسارگاد شركت كرده او در دوره اول جشنواره فيلمش به جشنواره راه پيدا نكرد، در دوره دوم جشنواره فيلمش جزو برگزيدهها انتخاب شد، اما نتوانست جايزه دريافت كند و در دوره سوم جشنواره جايزه ويژه به او تعلق گرفت. او معتقد است كه سطح جشنواره فيلم پاسارگاد بسيار بالاست و جزو فستيوالهاي رده يك سينما به حساب ميآيد. او از مسوولان جشنواره ميخواهد جوانها را بيشتر حمايت كنند تا بتوانند فيلم اول خود را در سينما بسازند تا از اين طريق جوانان با انرژي هم وارد سينما شوند. مهدي خديويپناه كارگردان «كلكسيون مادر» ديگر فيلمي كه جايزه ويژه جشنواره را دريافت كرده، معتقد است كه ايده اين فيلم 180 ثانيهاي به او سفارش نشده، بلكه به مرور زمان و براساس شناخت و شنيدههاي خود به ايده فيلم «كلكسيون مادر» رسيده است. او ميگويد: «با روايت اين فيلم خواستم خانوادهها توانايي بخشيدن اعضاي عزيزان خود را به دست آورند چون اگر واقعبينانه بخواهيم درنظر بگيريم كار سختي است.»هيراد گرايلي كه جايزه بخش توليد ملي را دريافت كرد، ميگويد: «امسال جشنواره پاسارگاد از لحاظ فني با رشد و ارتقا همراه بود. داوران به آثار درخور توجه گرايش بيشتري داشتند، فيلمهايي كه حرف خود را بهتر به مخاطب انتقال ميدهند نه اينكه صرفا فيلمها از موضوع خوبي برخوردار باشند.» اين كارگردان جوان با بيان اينكه دوست ندارد در فيلمهايش شعار بدهد، ميگويد: «تصويري كه فيلمنامه ارايه ميدهد براي من از اهميت زيادي برخوردار است از اين جهت ايده «قلم» را انتخاب كردم چون فيلمنامه قلم بسيار تصويري بود و من با تصوير حرفهايم را بيان ميكنم.»
تحت هيچ شرايطي با پول مشكوك فيلم نميسازم
روحالله حجازي كه از اولين دوره برگزاري جشنواره فيلم ١٨٠ ثانيه فيلم پاسارگاد به عنوان داور با تيم برگزاري اين رويداد همكاري داشته و فيلم «مرگ ماهي» او هم با مشاركت بانك پاسارگاد توليد شده، معتقد است؛ به حساب شناختي كه طي سالها همكاري از متوليان اين رويداد پيدا كرده و اينكه زمينه فعاليت مديران پاسارگاد غير از سينما در بخشهاي ديگر هنري از جمله هنرهاي تجسمي و نقاشي هم جاري است، همكاري با آنها را قبول ميكند. به اعتقاد اين كارگردان، وجه سينمايي و هنري اين دوره برگزاري جشنواره پاسارگاد هم نسبت به دورههاي قبل بيشتر بوده و افراد سينمايي بيشتري درگير اين جشنواره بودند كه اين خود براي تمديد همكاري با آنها باعث دلگرمي است. حجازي ميگويد: «بانك پاسارگاد در سالهاي اخير سرمايهگذاري خوبي روي فيلمهاي سينمايي داشت كه فيلم «جدايي نادر از سيمين» اولين و مهمترين تجربه سينمايي اين بانك بود كه اين فيلم به اسكار راه پيدا كرد و فيلم بسيار موفقي هم از كار درآمد.»به اعتقاد حجازي در روند برگزاري جشنواره استعدادهاي خوبي شناخته شده و به سينماي ايران معرفي ميشوند كما اينكه در جشنواره امسال هم شاهد فيلمهاي خوبي از جوانان بوديم.حجازي با بيان اينكه تحت هيچ شرايطي حاضر نيست با منابع مالي مشكوك همكاري كند اما وضعيت اقتصادي بانك پاسارگاد پيچيدگي مشكوكي ندارد، ميگويد كه جشنواره 180 ثانيهاي فيلم پاسارگاد جزو معدود جشنوارههاي داخلي است كه به دو فيلم برگزيده ويژه جشنواره هركدام 15 ميليون تومان و نفرات بعدي نفري 10 ميليون ميدهد ضمن اينكه به تمام ٦٧ آثاري كه به مرحله نهايي داوري راه پيدا كردند، نفري يك ميليون تومان هديه ميدهد كه به عقيده من اين خودش باعث دلگرمي براي فيلمسازان در جهت ساخت فيلمشان است. او گفت كه در مراسم اختتاميه دبير جشنواره گفته بانك پاسارگاد به عنوان بخش خصوصي در جهت ساخت فيلمهاي حمايت از توليد ملي گام برميدارد و كمكاري توليد فيلم با اين محتوا را در بخشهاي ديگر جبران ميكند و اساسا از سال آينده جشنوارهاي برگزار ميكند براي فيلمهاي با محتواي حمايت از توليد ملي.به گفته روحالله حجازي، چنين انديشه و حركتي از نظر او بسيار ارزشمند است. اين كارگردان
با اشاره به اينكه به احترام مجموعه پاسارگاد كه پاي فيلم «مرگ ماهي» من ايستاد، همكاري با آنها در جشنواره را پذيرفتم. اين را هم گفت كه اگر سمپاشي عدهاي سودجو نبود اين بانك باز هم براي توليد فيلم پيشقدم ميشد.او با بيان اينكه مسوولان جشنواره پاسارگاد افراد بسيار فرهنگي و باذوقي هستند، گفت كه بعضي وقتها در بحث داوري نظرات ما با آنها يكي بود و حتي براي نظرات ما احترام بيشتري قايل بودند. به اين نكته هم اشاره كنيم كه روحالله حجازي در اين دوره جشنواره فيلم پاسارگاد كارگاه انتقال تجربه فيلمسازي هم براي ٦٧ فيلمسازي كه آثارشان مورد داوري قرار گرفت، برگزار كرد.سومين جشنواره فيلم 180 ثانيهاي بانك پاسارگاد، با هدف كشف استعدادهاي جوانان و جلب افكار عمومي به موضوعات تعيين شده، با محورهاي مسووليتهاي اجتماعي شامل «تكريم خانواده، حفظ منابعطبيعي و محيطزيست، اهداي عضو و همدلي و همبستگي ملي در مواجهه با بلاياي طبيعي» و همچنين «حمايت از توليد ملي در بستر اقتصاد مقاومتي» و بخش جنبي با محوريت ايدههايي كه در هر بخش امكان ساخت پيدا نكردهاند، برگزار شد.