• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

روحاني:

دلالان تحريم به فكر شغل ديگري باشند

 گروه سياسي| رييس‌جمهور ديروز در جمع كارگران هم «هشدار» داد و هم «وعده». هم از گذشته‌اي كه دولت را به دست گرفته بود گفت و هم از حالا كه شرايط كمي بهتر شده است. در جمع كارگران «يادآوري» هم كرد. از روزهايي كه رشد اقتصادي كشور منفي بوده و حالا مثبت شده است. شاه‌بيت اظهارات روز گذشته حسن روحاني اما هشداري بود كه به «دلالان تحريم» داد. هشداري كه گويا تكليف را قرار است براي آينده كاري خيلي‌ها روشن كند. رييس‌جمهور ديروز گفت: « دلالان تحريم از هم‌اكنون به فكر شغل ديگري باشند. ما با هدايت رهبر معظم انقلاب و حمايت ملت ايران، راه تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهيم داد و كسي در دنيا نمي‌تواند فشار و تحريم بر ايران را در ماه‌ها و سال‌هاي آينده ادامه دهد.»
به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جشن بزرگ كارگري در بيست و ششمين جشنواره ملي امتنان از جامعه كار و توليد، اظهار داشت: افتخار آفرينان! ما نياز به توسعه داريم. توسعه يك هدف بسيار بلند و بالا براي همه كشورهاست. ما ايران توسعه يافته را مي‌خواهيم. چشم‌انداز 20ساله ابلاغي رهبر معظم انقلاب در 11 سال پيش به ما مي‌گويد ايران ظرف 20 سال بايد كشور توسعه يافته باشد؛ اين هدف بلندي است كه همه بايد آن را دنبال كنيم.
روحاني تاكيد كرد: چگونه توسعه حاصل مي‌شود؟ چگونه ما مي‌توانيم پرچم عزت ايران و پرچم عزت اسلام را در جهان بالا ببريم؟ آن روزي كه در اين كشور بيكاري نباشد، آن روز، روز عزت ايران و عزت اسلام در ايران است.  
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه همه بايد در صف واحد قرار بگيريم، گفت: دولت، كار‌آفرين و كارگر؛ ما در يك مسير سه جانبه گرايي مي‌توانيم به توسعه كشور برسيم. مهم‌ترين ستون توسعه كشور كار و كارگر است اما آيا بدون كارآفرين فضاي كار به وجود مي‌آيد؟ و آيا بدون هماهنگي دولت، كارگر و كارآفرين ما مي‌توانيم مسير توسعه را بپيماييم؟
روحاني افزود: يادمان نرود كه در سال 91، شرايط توسعه كشور رشد منفي 8/6 بود كه اين به معناي قفل زدن در مسير كار و تلاش كشور است و باز يادمان نرود در سال 92 باز هم رشد ما منفي 9/1 بوده است. كشوري كه در دو سال رشد منفي داشته است با همت شما كارگران، با ايثار مردم و با حمايت مردم و رهبر معظم انقلاب افتخار داريم كه به دنيا بگوييم بعد از دو سال رشد منفي، در سال 93 ايران داراي رشد مثبت بود.  رييس دولت تدبير و اميد تاكيد كرد: اين رشد مثبت را ادامه خواهيم داد، بدون رشد مثبت، اشتغال براي بيكاران امكان‌‌پذير نيست. بارها و بارها به وزير كار گفتم كه همه توان را به كار بگيريد تا كارگري بيكار نشود اين درد و غم بر دل همه ما است كه يك نفر شب به خانه برود و در برابر زن و فرزندانش گرفتار و شرمنده باشد.  
رييس دولت يازدهم با طرح اين سوال كه چگونه مي‌توانيم ميليون‌ها بيكار را در صحنه كار و فعاليت قرار دهيم؟ گفت: بايد توليد رشد كند. بايد اقتصاد نفتي به سمت اقتصاد مقاومتي حركت كند. بايد روي پاي خودمان بايستيم، بايد سرمايه در اين كشور روي زمين مستقر شود.
روحاني ادامه داد: بايد فناوري نوين در اين سرزمين بتواند تبديل به برند تجاري شود و بتواند علم به تجارت تبديل شود. همه بايد دست به دست هم بدهيم و با شعار «ما مي‌توانيم» در اين كشور توسعه به وجود بياوريم. دولت و ملت؛ سالي كه سال همدلي است همه بايد همدلانه در كنار يكديگر فضاي كار، اشتغال، توسعه و توليد را بالا ببريم.  
رييس‌جمهوري تاكيد كرد: البته براي توليد نياز به اخلاق داريم. ما براي توسعه به كار و وجدان كاري نياز داريم و جاي ترديد نيست اما در كنار آن نياز به فناوري نوين، مديريت كارآمد، سرمايه‌گذاري و حضور كارآفرينان در اين كشور داريم.
روحاني اظهار داشت: در طول 20 ماه گذشته دولت تلاش كرد قدرت خريد مردم همچون گذشته كاهش نيابد و لذا مهار تورم در دستور كار دولت بوده است. سال‌هاي 92 و 93 را با سال‌هاي گذشته مقايسه كنيد. طي اين دو سال در دولت يازدهم افزايش حقوق كارگران بر ميزان تورم متوسط سالانه براي نخستين‌بار پيشي گرفته است. اگر تورم ما 15 درصد بوده، حقوق كارگران 17 درصد اضافه شده است.
رييس‌جمهوري ادامه داد: به وزير كار تاكيد مي‌كنم كه براي بازنشستگان و كمك به آنان فكر جدي شود. آنها در تنگدستي هستند و همچنين براي حل معضلات كارگران گام‌هاي جدي تر‌برداريم.
 روحاني از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قدرداني كرد كه توانست برنامه دولت را در سال 93 اجرايي و عملياتي كند و يادآور شد: براي نخستين‌بار هشت ميليون و 500 هزار نفر كه داراي دفترچه بيمه درماني نبودند امروز داراي اين دفترچه هستند و اين قولي بود كه در انتخابات به ملت ايران داده بودم كه هيچ ايراني بدون دفترچه بيمه نباشد.  رييس دولت يازدهم با اشاره به اينكه همچنين وعده داده بود كه از مشكلات حوزه سلامت، بهداشت و درمان نيز كاسته شود، گفت: به اين دو وعده در سال 93 عمل كرديم و آن را ادامه خواهيم داد.
رييس‌جمهوري خطاب به 5/8 ميليون نفري كه دفترچه بيمه درماني دريافت كرده‌اند، گفت: بيمه درماني مخصوص سال 93 نبوده و اين بيمه تمديد خواهد شد. نگران تمديد نباشيد. ما بايد به سمت دفترچه تامين اجتماعي براي زندگي مردم و دوران كهولت و بازنشستگي حركت كنيم.
رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به مشكلات جامعه كارگري كه در اين مراسم مطرح شد، اظهار داشت: به وزير كار دستور مي‌دهم اين مساله را كه سهام عدالت به برخي كارگران نرسيده، پيگيري كند. ما براي اينكه معضلات اين كشور را حل كنيم، مردم و كارگران عزيز، مردان سختكوش و زنان پرتلاش همه بايد بدانيم فضايي را براي كشور ايجاد كنيم كه سرمايه داخلي و خارجي و تكنولوژي جذب شود.  
رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مذاكرات هسته‌اي گفت: برخي تصور مي‌كنند در ماجراي مذاكرات هسته‌اي، دولت تنها به دنبال اين است كه يك معضل و آن برنامه پرونده هسته‌اي را حل كند. در حالي كه اين نخستين گام براي حل معضلات اساسي است.
 روحاني با اشاره به اينكه بدخواهان و دشمنان اين ملت دو معضل را به ناروا ايجاد كرده‌اند، افزود: نخست اينكه به ما تهمت زدند و گفتند دنبال سلاح اتمي هستيم و دوم ساز و كار غلطي ايجاد كردند تا سيستم بانكي ما را فلج كند، سرمايه‌اي وارد كشور نشود و خريد، صادرات و فروش با مشكل مواجه شود.  رييس دولت تدبير و اميد تاكيد كرد: ما در مذاكرات به دنبال دو مساله هستيم نخست رفع اتهامات. مي‌خواهيم به دنيا ثابت كنيم كه بدخواهان ما به جهان دروغ گفتند، ايران به دنبال فناوري صلح آميز بوده و نه ساخت بمب مخرب و ويرانگري كه طبق فتواي رهبر معظم انقلاب بر ما حرام و ممنوع است.
روحاني اضافه كرد: ثانيا ما در اين مذاكرات مي‌خواهيم مشكلات و معضلاتي را كه بدخواهان پيش پاي ما به وجود آورده‌اند، ‌برداريم كه با توافق نهايي و اگر طرف مقابل ما اراده جدي داشته باشد در ماه‌هاي پيش رو امكان پذير است.  
رييس‌جمهوري با بيان اينكه شرايط توليد در ايران به مراتب بهتر خواهد شد، گفت: دلالان تحريم از هم‌اكنون به فكر شغل ديگري باشند. ما با هدايت رهبر معظم انقلاب و حمايت ملت ايران، راه تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهيم داد و كسي در دنيا نمي‌تواند فشار و تحريم بر ايران را در ماه‌ها و سال‌هاي آينده ادامه دهد.  
روحاني با بيان اين نكته كه سازمان تحريم در حال فروريزي كامل است، خطاب به 1+5 اظهار داشت: بدانيد دولت و ملت ايران در كنار هم و پشتيبان هم هستند.  رييس دولت يازدهم اضافه كرد: همه ما براي توسعه كشور بايد تلاش كنيم و وظيفه شما كارگران سخت‌تر و سنگين‌تر است. مبادا به ذهن شما بيايد كه دولتمردان امروزتان، كارگران و معضلات آنها، فضاي كار و مشكلات اين فضا را فراموش كرده‌اند، هرگز، هرگز.  رييس‌جمهوري خطاب به جامعه كارگري گفت: ما به مشكلات شما آگاهيم و براي رفع آن از خدا مدد مي‌خواهيم و مي‌دانيم روزي در اين كشور عزت اسلامي خواهد بود كه همه كارفرمايان، سرمايه و مديريت خود را براي اشتغال و شما كارگران، تلاش خود را براي عظمت اسلام و ايران به كار بگيريد چرا كه عظمت اسلام در سايه كار و تلاش همانند تلاش اميرالمومنين علي (ع) است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون