• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

از انتشار فكت شيت عبور كرده‌ايم

گروه سياسي| دبير شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته حسابي پركار بود. يك سخنراني در دانشگاه علامه طباطبايي باعث شد كه او از موضوعات مهمي صحبت بكند. از شرايط دولت گرفته تا «فكت شيت» كه يكي از محورهاي انتقاد اين روزهاي منتقدان شده است. علي شمخاني روز گذشته يك جمله طلايي گفت كه شايد پاسخي باشد به منتقدان سياست‌هاي دولت پس از بيانيه لوزان. او صراحتا به منتقدان اعلام كرد كه «ديگر از مرحله انتشار فكت شيت» عبور كرده‌ايم و بحث روز «چگونگي برداشتن تحريم‌ها است». به گزارش ايرنا؛ علي شمخاني در پاسخ به سوالي درباره دستور مقام معظم رهبري براي انتشار فكت‌شيت اظهار داشت: دستور، مطالبه و توصيه با يكديگر متفاوت هستند. ضمن اينكه به نظر مي‌رسد زمان هم بر اين امر بي‌تاثير نبوده است.
وي به عنصر زمان در اين موضوع اشاره كرد و گفت: انتشار فكت‌شيت امروز مفيد فايده نيست ضمن اينكه نخستين فكت‌شيت را ايران پخش و روي سايت خبرگزاري‌ها منتشر كرد و بعد امريكايي‌ها فكت شيت را منتشر كردند. ممكن است كسي از آن مطلع نباشد. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: امروز از فكت‌شيت عبور كرده‌ايم. موضوع امروز ما رفع ابهامات فراوان در خصوص تحريم‌ها، چگونگي برداشته شدن تحريم‌ها توسط شوراي امنيت، دولت و كنگره امريكا و اتحاديه اروپا و همچنين متوازن‌سازي اقدامات ما و آنهاست. شمخاني در پاسخ به سوالي پيرامون فعاليت كشتي‌هاي ايراني در خليج عدن گفت: به شكل طبيعي انتقال از مبدا به مقصد و بازگشت بر اساس برنامه زمان‌بندي صورت گرفته و هنوز هم قسمتي از ناوهاي ايراني در منطقه هستند. وي گفت: تردد كشتي‌ها موضوعي نيست كه منقطع شده باشد و پس از نشاط‌گيري مجدد آن قسمتي كه برگشته است باز به خليج عدن باز خواهد گشت. دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره ريختن برگه‌هايي توسط هواپيماهاي سعودي روي مردم يمن كه در آن نوشته شده اين حملات براي مقابله با نفوذ ايران است، گفت: اين كار تكرار آموزه شكست‌خورده غربي‌ها توسط سعودي‌ها وعلامت كهنسالي فكري آنهاست. شمخاني خاطرنشان كرد: اين شگردي است كه دولت‌هاي غربي در زمان جنگ سرد از آن براي ترساندن مردم استفاده مي‌كردند. هرجا تحركات آزاديخواهانه بود اين برگه‌ها را مي‌ريختند و مي‌گفتند ما براي نفوذ كمونيسم اين كار را مي‌كنيم در حالي كه تهاجم شوروي در آن حد‌ها نبود. اكنون هم اين اقدام عربستان تكرار همان آموزه شكست خورده غربي‌هاست و نشان‌دهنده كهنسالي سياستمداران عربستاني است.
وي در پاسخ به اين سوال كه نمي‌خواهيد پاسخ مقتضي بدهيد، گفت: هنوز زمان پاسخ مقتضي تمام نشده اما اين اقدام يك شگرد شناخته شده‌اي است كه دولت‌هاي غربي براي ترساندن ملت‌ها جنگ سرد را راه‌اندازي كردند و مي‌گفتند تحركات آزاديخواهي نشانه تهاجم كمونيسم و شوروي است در حالي كه تهاجم شوروي‌ها گسترده نبود.

حل مشكلات اقتصادي با مذاكرات هسته‌اي مرتبط نشود
امير دريابان علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كه براي سخنراني با عنوان «دولت، ملت و آينده مشترك» در دانشگاه علامه طباطبايي حضور يافته بود، گفت: مگر مي‌شود بدون آزادي زندگي كرد. نبايد به دليل برخي رفتارهاي شخصي تصويري از سيستم ما منعكس شود كه برخلاف واقعيت است چرا كه در كشور ما تنوع قومي وجود دارد ولي بحراني در كشور نداريم. در رابطه با مسائلي هم كه وجود دارد مي‌شود با شكل‌گيري جلسات هم‌انديشي راه‌حل‌هايي را براي گذر از اين مسائل پيدا كرد.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر وحدت قوميت‌ها در كشور، افزود: زير تمام برگه‌هايي كه روي آنها گزارش نوشته مي‌شود و توسط مقام معظم رهبري ارسال مي‌شود متني در رابطه با تنوع قوميت‌ها نوشته شده است و اين نشان مي‌دهد كه ايشان چقدر به بحث قوميت‌ها و تنوع قوميتي در كشور اهميت مي‌دهند. در همين راستا اگر مشكلي پيدا مي‌شود و آن ناشي از ناكارآمدي فردي است نبايد آن را به نام سياست به جهان تحميل كنيم و نگاه سليقه‌اي در منطقه را به جاي نگاه ملي به ديگران بخورانيم. وي تصريح كرد: آزادي جزو ذات ما است و بدون آزادي امكان زندگي كردن نيست و نمي‌توان آن را سركوب كرد. دبير شوراي عالي امنيت گفت: با وجود اينكه ما در كشور در رابطه با اقوام و مليت‌هاي گوناگون با بحراني روبه‌رو نيستيم اما متاسفانه گاهي نگاه سليقه‌اي در منطقه به جاي نگاه ملي عمل مي‌كند.  نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي ايجاد انتظار و توقع بيش از اندازه براي حل مشكلات اقتصادي كشور و مرتبط كردن آن با مذاكرات هسته‌اي را موجب آسيب‌پذير شدن اقتصاد كشور دانست و افزود: پيشرفت و اصلاح ساختاري در ايران از طريق تقويت ساخت دروني كشور، حضور موثر مردم و اقتصاد مقاومتي ميسر خواهد شد. وي ابعاد گسترده موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در منطقه را به موضوع قدرت گفتماني و منطق قابل قبول انقلاب اسلامي مرتبط دانست و افزود: قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران موجب شده است كشور ما در سطح بين‌الملل به عنوان موفق‌ترين كشور در مقابله و مهار تروريسم شناخته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون