• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

مسعود پزشكيان:

اصلاح‌طلبي را وارونه معرفي كردند

اصلاح‌طلبان هميشه همراه و همسو با نظام بوده‌اند

«كسي كه اشتباه نمي‌كند، مجسمه است» مسعود پزشكيان با گفتن اين جمله مي‌گويد: آنچه اصلاحات و اصلاح‌طلبان امروز نياز دارند تصميم‌گيري در منطقي‌ترين و درست‌ترين شرايط است. به باور بسياري از فعالان سياسي منطقي‌ترين شرايط يعني پرهيز از تندروي است. آنچه اصلاحات بدان افتخار مي‌كند پديد آمدن گفتمان اعتدال‌گرايي از درون گفتمان اصلاح‌طلبي است. اين نماينده مجلس در ادامه به تشريح ساختارهاي گفتمان اصلاح‌طلبي مي‌پردازد و مي‌گويد« گفتمان اصلاحات و آنچه دوم خرداد 76 را پديد آورد تاكيد بر قانون‌گرايي و اصلاح ساختارهاي معيوب و ناكارآمد در چارچوب نظام بود. اصلاح‌طلب واقعي كسي است كه درچارچوب نظام فعاليت سياسي مي‌كند». چكيده اظهارات مسعود پزشكيان در گفت‌وگو با سايت نداي ايرانيان به شرح زير است:
 آنچه ما امروز در فضاي سياسي كشور مي‌بينيم اقبال طبقات مختلف اجتماعي به حضور در فضاي سياسي كشور بينديشد بايد ابتدا وضعيت خودش و جامعه را بسنجد و متناسب به شرايطي كه دارد منطقي‌ترين و درست‌ترين تصميم را بگيرد.
  اصلاح‌طلبان و جريانات اصلاح‌طلبي اگر بخواهند در جامعه حضور داشته باشند بايد صداقت، درستي و پايبندي خود به اصول و ارزش‌هاي اعتقادي و فرهنگي را به جامعه نشان دهند، طبعا اگر جريان اصلاحات توانست پايبندي خود را به اصول انقلاب نشان دهد قطعا جامعه به ما اعتماد مي‌كند و همچنان مانند امروز در كنار ما مي‌ماند. اما اگر نتوانستيم نشان دهيم هر سازوكاري نيز كه بخواهيم به كار ببريم مشكل پيدا مي‌كنيم، اين مهم فقط مربوط به اصلاح‌طلبان هم نمي‌شود هر گروه و جريان سياسي بايد اين اصول را مبنا و اصل قرار دهد.
 به طور كلي برخي اصلاح‌طلبان در گذشته اشتباهاتي داشتند، آنچه مهم است اين است كه فعالان اصلاح‌طلب اشتباهات خود را بپذيرند و از آن درس بگيرند، كسي كه اشتباه نمي‌كند، مجسمه است. همه انسان‌ها اشتباه مي‌كنند، زماني برخي اصلاح‌طلبان گفتمان جامعه را به درستي درك نكردند و حصاري از شبه روشنفكري را به دور خود كشيدند، كه نتيجه‌اش دور شدن مردم از گفتمان آنها بود.
 گفتمان اصلاحات و آنچه دوم خرداد 76 را پديد آورد تاكيد بر قانون‌گرايي و اصلاح ساختارهاي معيوب و ناكارآمد در چارچوب نظام بود. اصلاح‌طلب واقعي كسي است كه درچارچوب نظام فعاليت سياسي مي‌كند.
  متاسفانه برخي نمايندگان و جريان‌هاي رسانه‌يي از اصلاح‌طلبان و جريان اصلاح‌طلبي يك شبه‌ خطرناك درست كرده‌اند و از اين وحشت‌آفريني كاسبي خود را مي‌كنند.
  آنچه ما امروز به آن نياز داريم وحدت است، اينكه در حوادث 88 چه كسي مقصر بود طوماري است كه سر دراز دارد، آنچه ما امروز نياز داريم است كه از عقده‌هاي گذشته دست ‌برداريم.
 برخي نمايندگان بهتر است گره‌هاي موجود در جامعه را باز كنند، افزودن يك مشكل به مشكلات جامعه دردي از مردم دوا نمي‌كند. هيچ گروه و جناح سياسي با حذف رقيب نتوانسته است به نفع مردم گام بردارد، متاسفانه برخي تمام تلاش خود را در سال‌هاي گذشته براي حذف اصلاح‌طلبان و گفتمان اصلاح‌طلبي و وارونه جلوه دادن اين گفتمان به كار بستند.
 برخي جريان‌ها و برخي افراد اتهام‌هايي را عليه چهره‌هاي شاخص اصلاحات مطرح مي‌كنند كه واقعي نيست اگر كسي جرمي دارد، قطعا دادگاه صالحه مي‌تواند به جرمش رسيدگي كند. اينكه ما چوب را لاي زخم بگذاريم و از هر روشي براي وارونه جلوه دادن گفتمان اصلاحات بهره مي‌بردند. اين طور كه نمي‌شود، هر كسي با ديدگاه من هماهنگ و همراه نبود به او انگ ضد نظام بودن را بزنيم.
 اصلاح‌طلبان هميشه همراه و همسو با نظام بوده و اكنون نيز هستند. همان طور كه گفتم اصلاح‌طلب واقعي خود را در درون نظام تعريف مي‌كند و در چارچوب نظام فعاليت مي‌كند. كساني كه بر ادعاي ضد نظام بودن افراد شاخص اصلاحات تاكيد مي‌كنند، تلاش دارند تا دوستان را به دشمن تبديل كنند.
 اصلاح‌طلبي از همان خرداد 76 و آنچه گفتمان اصيل اصلاحات محسوب مي‌شود با اعتدال، قانونگرايي و احترام به حقوق شهروندي تعريف مي‌شد از سوي ديگر گفتمان اصلاحات در چارچوب نظام تعريف مي‌شد و اكنون هم تعريف مي‌شود.
  اگر بر مبناي گفتمان اصلاحات گام‌ برداريم، كساني كه اتهام مي‌زنند حرف‌هاي‌شان خريدار نخواهد داشت. صادقانه و در صحنه بودن ويژگي جدايي‌ناپذير گفتمان اصلاحات است. اصلاح‌طلبان واقعي نبايد اجازه دهند گفتمان اصيل اصلاحات به گونه‌يي ديگر تعريف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون