• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

راهبرد نظرسنجي براي معرفي نامزدهاي دبيركلي جامعه روحانيت

 ان‌شاء‌الله كه غايبان مي‌آيند  گرچه بعيد مي‌دانم
مشخص نيست كه تمايل اعضا به جانشيني چه كسي است
فعلا حرفي درباره جانشيني آيت‌الله مهدوي كني نمي‌زنيم

  مرجان زهراني/عباي زعامت جامعه روحانيت مبارز را چه كسي به تن مي‌كند؟ اين نخستين‌بار است كه يكي از مهم‌ترين نهاد‌هاي مذهبي، سياسي اصولگرايان با معضل جانشيني رو به رو مي‌شود آن هم در شرايطي كه رهبري اصولگرايان مدت‌ها است با چالش رو به رو است. اصولگرايان كه سال‌ها به تبعيت از پدر معنوي در مقاطع سياسي عادت داشتند مدتي است در نبود حبيب‌الله عسگر اولادي و ظهور اصولگرايان جوان حتي در مهم‌ترين تصميم‌گيري سياسي‌شان زير بار حرف آخر آيت‌الله مهدوي كني هم نرفتند و در انتخابات گذشته نشان دادند ديگر تمايلي به حرف شنوي از پيران اصولگرا ندارند. حالا بعد از 35 سال از 29 مهر ماه گذشته گمانه‌زني‌ها در مورد جانشيني دبيركل جامعه روحانيت مبارز در ميان اصولگرايان شروع شده است. گزينه محتمل شان هم آيت‌الله موحدي كرماني است كه در قريب به چهار ماه بستري بودن دبيركل وظيفه اداره جامعه را بر عهده داشته است. جلسات 15 روز يك بار جامعه روحانيت مبارز از زمان درگذشت آيت‌الله مهدوي كني هر بار قرار بر تصميم‌گيري در مورد جانشيني داشته است تصميم‌گيري يك ماه است به تعويق مي‌افتد.
پيش از اين مصباحي‌مقدم، از احتمال كانديداتوري حسن روحاني براي دبيركلي اين تشكل اصولگرا هم خبر داده بود. مصباحي مقدم در اين باره گفته بود: اولويت با اعضاي موسس و افرادي است كه در جامعه روحانيت مبارز و كشور از مقبوليت بيشتري برخوردارند و فرد فعالي نيز باشد؛ بر اين اساس به نظر مي‌رسد كه آيات موحدي كرماني، مجتهد شبستري، امامي كاشاني و همچنين حسن روحاني بتوانند در معرض انتخاب به عنوان دبيركلي اين تشكل روحاني باشند. اين در حالي است كه جعفر شجوني در واكنش به حضور روحاني و جانشيني او به عنوان دبيركل گفته بود ما ديگر روحاني را به جلسات روحانيت مبارز راه نمي‌دهيم. روايت‌ها از انتخاب جانشين گرفته تا زمان برگزاري جلسه براي اين انتخاب متفاوت است. سيد رضا اكرمي در مورد جلسه روز سه‌شنبه جامعه روحانيت به «اعتماد» مي‌گويد: اين جلسه هم مثل باقي جلسات جامعه است. يك جلسه آخوندي كه دور هم جمع مي‌شويم و در مورد مسائل مهم روز صحبت مي‌كنيم و اصلا قرار نيست در مورد جانشيني مهدوي كني در اين جلسه حرفي به ميان بيايد. او تاكيد مي‌كند: ما در جلسات جامعه روحانيت مبارز كه پيش از چهلم آيت‌الله مهدوي كني قرار است برگزار شود به احترام ايشان هيچ حرفي از جانشيني را مطرح نمي‌كنيم. اما جعفر شجوني در مورد گمانه زني‌ها در مورد اين جانشيني به «اعتماد» مي‌گويد: جانشين آيت‌الله مهدوي كني به احتمال بسيار زياد آيت‌الله موحدي كرماني است چون گزينه ديگري وجود ندارد. او همچنين در مورد دعوت از غايبان اين جلسات مي‌گويد اين آقايان دعوت شده‌اند و امكان دارد كه بيايند و ان‌شاء‌الله كه مي‌آيند گرچه من بعيد مي‌دانم كه حضور پيدا كنند. 6 ساله اين آقايان جلسه نيامده‌اند من بعيد مي‌دانم بيايند اما احتمال جانشيني كساني مثل روحاني و ناطق وجود ندارد. اين افراد 6، 7 سال است كه در جلسات شركت نكرده‌اند حالا البته دعوت شدند اما جانشين آيت‌الله مهدوي كني، آيت‌الله موحدي كرماني است. ما دستور كار دقيق جلسه را از پيش نمي‌دانيم اما ممكن است اين انتخاب در جلسه سه‌شنبه اتفاق بيفتد كس ديگري هم براي جانشيني نيست. به عقيده من موحدي كرماني جانشين مي‌شود. او در پاسخ به اين سوال كه در صورت حضور ناطق نوري احتمال اينكه او به عنوان گزينه‌يي براي جانشيني مطرح شود، مي‌گويد: اينها همه شايعات خبرنگاران است من مي‌گويم گزينه جانشين موحدي كرماني است و اين افراد كه سال‌هاست در جلسات شركت نكرده‌اند. به گفته سيدرضا تقوي ديگر عضو شوراي مركزي روحانيت مبارز راهبرد اعضاي شورا براي انتخاب جانشين نظرسنجي و راي‌گيري است و هر كس محبوبيت بيشتري در ميان شوراي مركزي داشته باشد به دبيركلي انتخاب خواهد شد گرچه او از نظرسنجي بعد از چهلم آيت‌الله مهدوي كني خبر داه است. او در اين باره مي‌گويد: هنوز در شوراي مركزي جامعه روحانيت نظر سنجي نكرده‌ايم و مشخص نيست كه تمايل اعضا به جانشيني چه كسي است.
جلسات جامعه روحانيت مبارز مدت‌هاست با غايبان بزرگي تشكيل مي‌شود. هاشمي‌رفسنجاني، روحاني، امامي كاشاني و ناطق نوري غايبان اين جلسات 15 روزه هستند. تكليف حسن روحاني و آيت‌الله هاشمي و غيبت مدتدارشان تا حدودي مشخص است. امامي كاشاني هم كه مدت‌هاست ترجيح داده است از سياست دوري كند اما دعوت حضور دوباره در جلسات را پذيرفته است. اما مهم‌ترين غايب جلسات جامعه ناطق نوري است كه از سال 88 با دلخوري همدرسان سابق و دوستان اصولگرايش را همراهي نمي‌كند. كدورت ناطق از مناظره‌هاي انتخاباتي سال 88 و سكوت اصولگرايان چهار سال است كه پاي ناطق را از جامعه روحانيت مبارز بريده است. حالا كه اصولگرايان حتي رهبري آيت‌الله مهدوي‌كني را در مهم‌ترين مقطع زماني براي تصميم‌گيري انتخاباتي لبيك نگفتند و هر كدام راه خود را رفتند بايد ديد آيت‌الله موحدي كرماني مي‌تواند جانشين مناسبي براي اين تشكل اصولگرا باشد يا گزينه‌هاي بهتري هم براي جريان اصولگرايي وجود دارد و اينكه ناطق كه اين روزها همه اصولگرايان سعي دارند او را با سياست آشتي دهند تا نقش تاريخي خود را در جريان اصولگرايي ايفا كند كدورت‌ها را كنار مي‌گذارد و دعوت جامعه را مي‌پذيرد و آيا حضور او در اين جلسه نقطه شروع دوباره فعاليت سياسي نا‌طق‌نوري خواهد بود يا نه؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون