• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4546 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ دي

فاطمه فتاحي، نايب قهرمان كشتي آليش زنان جهان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دوست ندارم كسي نااميد باشد

علي ولي‌اللهي

قهرماني كشتي آليش زنان ايران در جهان اتفاق ويژه ورزش كشورمان در چند وقت اخير بوده است. يكي از اعضاي اين تيم كه توانست با مدال نقره خود سهم بسزايي در قهرماني تيمي ايفا كند، فاطمه فتاحي‌جويباري است. دختري 21 ساله كه از دل سرزمين كشتي‌گيرخيز جويبار رشد كرده و حالا به مدال جهاني دست پيدا كرده است. فاطمه معتقد است اگر به دختران كشتي‌گير ايراني فرصت داده شود، مي‌توانند به موفقيت‌هايي بسيار بيشتر از قهرماني كشتي آليش جهان دست پيدا كنند.

 

چند سال است در كشتي آليش فعاليت مي‌كنيد؟

من از روز اولي كه وارد حيطه ورزش شدم، كشتي آليش كار نمي‌كردم. از سه سال قبل وارد كشتي كلاسيك و امسال در مسابقات انتخابي كشتي آليش حاضر شدم و توانستم به مقام نخست دست پيدا كنم. سپس راهي مسابقات جهاني شدم و در اين رقابت‌ها به رتبه دوم رسيدم. اما فعاليت ورزشي من به 12 سال قبل برمي‌گردد كه در رشته دووميداني فعاليت مي‌كردم.

به نظر شما اگر دختران ايراني بتوانند در رقابت‌هاي كشتي كلاسيك يا همان كشتي آزاد جهاني حاضر شوند، حرفي براي گفتن دارند؟

دختران ايراني پتانسيل درخشش و قهرماني در ميادين بين‌المللي و جهاني را دارند. قدرت‌بدني دختران ايراني بيشتر از ورزشكاران بسياري از كشورهاست. ولي به دليل يك‌سري مسائل هنوز اين امكان فراهم نشده است.

تا مدت‌ها در جهان اين تصور وجود داشت كه كشتي يك ورزش مردانه است. در ايران نيز اين نگرش وجود داشت. با اين حال مدتي است كه اين طرز فكر تغيير كرده است. شما در دفاع از اين كه كشتي يك ورزش مردانه نيست چه صحبتي داريد؟

ابتدا بايد بگويم كه كشتي نمي‌تواند يك ورزش مردانه باشد، چون در همه رشته‌هاي ورزشي هم ورزشكار خانم داريم هم آقا. منتها چون كشتي نوع پوشش‌اش با بسياري از رشته‌ها متفاوت است اين رشته با محدوديت مواجه شده است. اما در كشتي آليش نسبت به كشتي كلاسيك پوشش متفاوت است و مي‌شود خيلي بيشتر و بهتر حمايتش كرد. البته در كشتي كلاسيك هم اگر فضايي فراهم شود و فرصتي به ورزشكاران اين رشته داده شود خيلي خوب مي‌شود.

آيا آليش‌كاران ايران اكثرا كلاسيك‌كار هستند؟

خير، كشتي آليش از سال 84 در ايران آغاز شده است. در اين سال‌ها افراد زيادي كه ورزشكاران قدرتمندي هم هستند در اين رشته شروع به كار كرده‌اند. ما در كشتي آليش قهرمانان زيادي داريم كه پيش از اين مدال‌هاي نقره و برنز جهان را به دست آورده بودند. سال به سال هم كه مي‌گذرد اين ورزش پيشرفت مي‌كند و افراد قدرتمندتري وارد مي‌شوند. من هم جزو همين دسته هستم كه در ميانه راه به اين ورزش اضافه شدم.

لباس كشتي آليش با لباس كلاسيك متفاوت است. آيا اين لباس مانع از اجراي فنون شما مي‌شود؟

آليش يك‌سري محدوديت‌ها و تفاوت‌هايي در اجراي فنون با كشتي كلاسيك دارد. لباس طراحي شده براي كشتي آليش مناسب همين رشته و فنوني است كه ورزشكار مي‌خواهد پياده كند.

واكنش ساير تيم‌ها به قهرماني شما چه بود؟ به نظر مي‌رسيد انتظار نداشتند كه تيم ايران قهرمان شود.

معمولا در مسابقات جهاني افراد قديمي حضور و كاروان‌هاي ورزشي با اين قهرمان‌ها آشنايي داشتند. ما چون جديد بوديم و ناشناس، كسي انتظار نداشت كشتي‌هاي‌مان را ببريم و قهرمان شويم. به همين دليل اين قهرماني باعث تعجب خيلي‌ها شد.

چه شد كه فينال را واگذار كرديد؟

من بعد از كشتي سومم كه توانستم ببرم و به فينال برسم نزديك يك ساعت فرصت استراحت داشتم. در اين زمان تا برسم به مسابقه فينال، يك مقدار از لحاظ ذهني آمادگي‌ام را از دست دادم. در كنار اين بايد بگويم كه حريفم هم حريف خيلي خوبي بود كه قبلا قهرمان جهان و آسيا شده بود. حريفم پيش از اين به عنوان مربي هم راهي كشورمان شده بود، اما مي‌دانم كه مي‌توانستم برنده باشم. منتها در مسابقات آليش روند رقابت بيشتر به نفع قديمي‌ها پيش مي‌رود. در كمربندگيري كمي مشكل به وجود آمد كه همين باعث شد نتوانم خوب كارم را انجام دهم. يعني حريفم نمي‌گذاشت اين كار را انجام دهم و از آن طرف داور مدام به من تذكر مي‌داد. در نتيجه ابتدا حريفم كمربند‌گيري كرد و بعد من. اين موجب شد كه گاردم به هم بخورد و نتوانم همانند كشتي قبلم كار كنم. ان‌شاء‌الله در مسابقات بعدي اين كشتي‌گير را شكست خواهم داد.

وضعيت شما هنگامي كه در اردوها هستيد از حيث امكانات چگونه است؟

وضعيت خوب است. يعني مربي بالاي سر تيم است و سالن هم داريم. حريف تمريني هم در اردوها داريم. مشكل تمريني نداريم. ما به يك سالن تمرين اكتفا نمي‌كنيم و از چند سالن بهره مي‌بريم تا بتوانيم از همه جهات خودمان را آماده كنيم؛ مخصوصا از لحاظ بدني.

شما اصالتا جويباري هستيد و در آن منطقه همه به نوعي كشتي‌گير هستند. خانواده خودتان چه نگاهي به فعاليت حرفه‌اي شما دارند؟

پدرم در قديم كشتي‌گير بود و در رشته كشتي پهلواني فعاليت مي‌كرد. به همين دليل خانواده من با كشتي آشنا هستند. در تمام خانواده‌هاي جويباري يكي، دو تا كشتي‌گير وجود دارد. در خانواده ما ولي نشد كه پسر خانواده كشتي‌گير شود. در عوضش من كشتي‌گير شدم. در واقع خودم از بچگي به كشتي علاقه داشتم و با حمايت و تشويق خانواده، مخصوصا مادرم توانستم به صورت حرفه‌اي به كشتي بپردازم.

به نظرتان جدا از خانواده‌ و اطرافيان خودتان، ساير مردم در ايران چه نگاهي به كشتي زنان دارند؟ واكنش‌هاي مردم وقتي مي‌فهمند شما يك كشتي‌گير حرفه‌اي هستيد، چيست؟

كشتي بانوان قبلا در ايران رايج نبوده و شايد برخي از مردم در نگاه اول كمي متعجب مي‌شوند از اينكه آيا زنان هم مي‌توانند كشتي بگيرند يا نه. با اين حال در مجموع مردم همان طور كه به كشتي آقايان نگاه مي‌كنند به كشتي زنان هم نگاه مي‌كنند. كشتي يك ورزش مردمي است و ايراني‌ها خيلي به اين رشته علاقه دارند. به نظرم نگاه به كشتي زنان مثبت است و اگر به ما فرصت داده شود، مي‌تواند در آينده بهتر هم بشود و ما هم مدال‌هاي زيادي بياوريم.

آينده كشتي زنان را در ايران با توجه به موفقيتي كه شما به دست آورديد، چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

كشتي زنان مي‌تواند خيلي بهتر از چيزي باشد كه امسال اتفاق افتاد. مسلما هر تيمي هنگام اعزام مشكلاتي دارد و ما هم از اين قاعده مستثني نيستيم. با اين حال مطمئنم با برنامه‌ريزي بهتر و اميدواري خيلي بيشتر و حمايت‌هاي مضاعف‌ كشتي زنان ايران مي‌تواند به موفقيت‌هاي خيلي زيادي دست پيدا كند.

شما به عنوان يك زن قهرمان جهان الگوي بسياري از زنان هستيد. چه پيامي براي هم‌سن و سالان خودتان داريد؟

خودمان را مثال مي‌زنم، چون مي‌خواهم در نهايت به يك پيام اميدواركننده برسم. دوست ندارم كسي نااميد باشد. ما هميشه تلاش كرديم. بارها و بارها باختيم و از ميادين بزرگ دور شديم. ولي بعد از مدتي استراحت و تجديد قوا دوباره شروع و به سمت هدف‌مان حركت كرديم. اگر بدون حاشيه باشيم و فقط روي هدف خودمان تمركز كنيم، مي‌توانيم موفق باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون