• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

ميزهاي ساخت داخل خط‌مقدم جبهه اقتصاد كشور هستند

حسن وفادار

ابتكار ميزهاي ساخت داخل كه از تابستان سال جاري آغاز شده است، حالا به مراحلي رسيده كه اثرات آن را مي‌توان به راحتي در صنايع مختلف از پتروشيمي تا خودرو و صنايع نيروگاهي و برق لمس كرد. به‌واقع تشكيل ميزهاي ساخت داخل از ارزشمند‌ترين اقداماتي است كه در سال‌هاي اخير در سطح صنايع كشور عملياتي شده است.

نكته جالب توجه در اين خصوص تئوري ساده موضوع است، «نشاندن قطعه‌سازان و خودروسازها يا بنگاه‌هاي بزرگ دور يك ميز بدون واسطه.»
به همين سادگي. همه آن چيزي كه براي اتكا به توان داخلي مورد نياز بود، همين است! رساندن قطعه‌سازان به خودروسازها و بنگاه‌هاي بزرگ بدون واسطه، باعث شده تا چند صد ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي حاصل شود كه دستاوردي عظيم به‌خصوص در شرايط تحريمي است.
به جرات مي‌توان گفت استفاده از روش با اين سطح از بهره‌وري و به اين سادگي تاكنون در صنايع كشور نظير نداشته است. البته جرقه اين تفكر به نيازهاي صنعت خودروي كشور در دوران تحريم بازمي‌گردد. مسير سختي كه پيش روي صنعت خودروي كشور قرار گرفت، جرقه برگزاري ميزهاي ساخت داخل و در واقع نهضت ساخت داخل را وزارت صمت زد و كسب موفقيت در اين مسير باعث تزريق اين تفكر به ديگر صنايع هم شده است، به شكلي كه تنها در ميز اول داخلي‌سازي خودرو با ساخت داخل كردن 35 قطعه توسط 32 قطعه‌ساز ايراني، قراردادي 740 ميليارد توماني بين خودروسازان و قطعه‌سازان به امضا رسيد كه از خروج 85 ميليون دلار ارز از كشور جلوگيري كرد. در ميز دوم قطعه‌سازان و خودروسازان توانستند به توافقي 1230 ميليارد توماني دست پيدا كنند كه خود صرفه‌جويي ارزي 91 ميليون يورويي را در بر داشت و در صنايع پتروشيمي نيز تنها در يك ميز تا 60 ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي
به دست آمده است. كيفيت اجرا و تئوري درست ميزهاي داخلي‌سازي تا به آنجا پيش رفت كه اگر به ميز سوم صنعت خودرو توجه كنيد، خواهيد ديد، صرفه‌جويي ارزي تا مرز 99 ميليون يورو حاصل شده است و به اين ترتيب، خلاقيت در مديريت و حذف واسطه‌ها توانسته تا حدود 275 ميليون يورو براي كشور كاهش ارزبري تنها در صنعت خودرو داشته باشد. اما يكي از لايه‌هاي پنهان ميزهاي داخلي‌سازي كه شايد كمتر به آن توجه شده باشد، فعال‌سازي دوباره بنگاه‌هاي قطعه‌ساز متوسط است، به شكلي كه بسياري از بنگاه‌هاي متوسط قطعه‌‌ساز كه از نظر دانش فني پتانسيل‌هاي مناسبي داشتند، وقتي پشت ميزهاي داخلي‌سازي قرار گرفتند، با حمايت مناسب توانستند به چرخه توليد بازگردند. در واقع امروز مي‌توانيم بگوييم ميزهاي داخلي‌سازي باعث شده اميد در صنعت قطعه‌سازي كشور زنده بماند، هر چند هنوز مشكلات بسياري در بخش نقدينگي وجود دارد اما، وجود بستر توليد يعني سرانجام سختي‌هاي مسير نيز پايان مي‌يابد. ميزهاي ساخت داخل يقينا نمادي از مقاومت اقتصادي و روي آوردن به توانمندي‌هاي داخلي است كه مي‌تواند در حوزه‌هاي ديگر نيز يك الگو باشد؛ الگويي موفق كه توانست تنها در صنعت خودرو بيش از چند صد هزار خودرو توليد شده با كسري قطعه را تكميل كند و به دست خريداران برساند. بي‌انصافي نيست كه بگوييم ميزهاي ساخت داخل همان خط‌مقدم جبهه اقتصاد كشور در برابر تحريم هستند.

نايب‌رييس هيات‌مديره و قائم‌مقام مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون