• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

نگـاه

امام جمعه اهل سنت چابهار:

هيچ كدام از علماي اهل سنت  فتواهاي تكفيري‌ها را قبول ندارند

سيدالرحمن سربازي در كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام گفت: حب و شهوت دنيا موجب مي‌شود كه انسان‌ها دست به هر كاري بزنند. وي افزود: امريكا و انگليس با شيوه‌هاي متنوع، مباني وحدت ميان مسلمانان را از بين بردند و به دنبال تكه‌تكه كردن ممالك اسلامي هستند. امام جمعه اهل سنت چابهار عنوان داشت: امام حسين(ع) نشان داد كه دين اسلام يك دين آزاديخواهي است و افراطي‌گري و ستيز در اسلام جايگاهي ندارد. وي عنوان داشت: پيامبر(ص) رحمه‌العالمين است و ما همه بايد بر اساس ايشان و نظرات اين بزرگوار حركت كنيم و بدانيم كه سعادت در اين امر است. سربازي با اشاره به موضوع فتوا دادن گفت: كسي مي‌تواند فتوا دهد كه در برابر علما زانو زده و از نظرات آنها استفاده كرده باشد و فتوا دادن كار هر كسي نيست ولي امروزه مشاهده مي‌كنيم اين تكفيري‌ها اين‌گونه فتوا مي‌دهند. امام جمعه اهل سنت چابهار گفت: ما براساس ضوابطي كه در فقه وجود دارد، همه اهل سنت جهان، همه بر اساس اين ضوابط حركت كرده و هيچ كدام از علماي اهل سنت اين فتواهاي تكفيري‌ها را قبول نداشته و آنها را محكوم مي‌كنند. وي گفت: ما در مسائل سياسي نيز رهبري شايسته داريم كه همه پيرو ايشان هستيم و هميشه به سخنان ايشان گوش خواهيم داد. سربازي گفت: ما اين مسائل و فتواها را محكوم كرده و حرام مي‌دانيم و هيچ اعتقادي به اين مسائل نخواهيم داشت.

 

تاج‌الدين هلالي، عالم مصري:

مسلمانان مرز خود را با تكفيري‌ها مشخص كردند

عالم برجسته مصري تبليغ اسلام حقيقي را وظيفه علماي اسلام دانست و گفت: امروز جهان اسلام نسبت به خطر جريان‌هاي تكفيري آگاه شده و مسلمانان مرز بين خود و اين گروه‌ها را مشخص كرده‌اند و بايد اين مرز‌بندي را براي همه جهان بيان كرد. «تاج‌الدين هلالي» عالم برجسته اهل سنت از كشور مصر در كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام كه در قم در حال برگزاري است. ضمن تقدير از ابتكار عمل آيت‌الله مكارم‌شيرازي در برپايي اين كنگره اظهار كرد: گروه‌هاي تكفيري به بهانه جنگ مذهبي و با پرچم لااله الاالله حرمت‌ها را زير پا گذاشتند و به قتل و كشتار مردان و زنان مسلمان پرداختند. وي ادامه داد: ما با حضور در اين جلسه اعلام مي‌كنيم كه با تمام توان در برابر تكفيري‌ها ايستادگي خواهيم كرد و در برابر كساني كه با شعار‌ الله‌اكبر به جنگ با مقدسات اسلامي آمده‌اند مقاومت كرده و ريشه تفكر تكفيري را خشك خواهيم كرد. عالم برجسته مصري تبليغ اسلام حقيقي را وظيفه علماي اسلام دانست و گفت: امروز جهان اسلام نسبت به خطر جريان‌هاي تكفيري آگاه شده و مسلمانان مرز بين خود و اين گروه‌ها را مشخص كرده‌اند و بايد اين مرز‌بندي را براي همه جهان بيان كرد. تاج‌الدين هلالي در پايان با تاكيد بر اينكه تكفيري‌ها براي از بين بردن سوريه، عراق، ليبي، يمن و ساير كشورهاي اسلامي وارد عمل شده‌اند، خاطرنشان كرد: فرزندان ما نياز به امنيت واقعي دارند و علماي جهان اسلام بايد با اتحاد و اجماع در برابر تكفيري‌ها ايستاده و ريشه اين نوع تفكر را خشك كنند. وي افزود: حضور علماي جهان اسلام در كنگره جريان‌هاي افراطي و تكفيري به جهت اعلان جنگ با تفكر تكفيري است.

 

رييس دفتر سياسي حزب‌الله لبنان:

پشتيباني مراجع تقليد  از همايش جريان‌هاي تكفيري ضامن ثمردهي آن است

حجت‌الاسلام سيد ابراهيم امين السيد، رييس دفتر سياسي حزب‌الله لبنان طي سخناني در مراسم افتتاحيه «كنگره جهاني خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام» با اشاره به جايگاه مرجعيت در محافظت از كيان اسلام، گفت: اشراف و پشتيباني دو تن از مراجع عظام حوزه علميه قم بي‌شك موجب ثمر‌دهي اين كنگره با شكوه مي‌شود. وي در ادامه به چند نكته درباره اقدامات تروريست‌هاي تكفيري اشاره و تاكيد كرد: تكفيري‌ها تلاش دارند با استفاده از وجهه ديني اسلام به جنايت‌هاي خود وجهه شرعي دهند و مانع از اشاعه اسلام حقيقي شوند. آنان اتحاد مسلمانان را خطر بزرگي براي خود دانسته و از هر راهي سعي دارند اين اتحاد را از بين ببرند. اين عضو ارشد حزب‌الله لبنان ادامه داد: تكفيري‌ها سعي دارند مشتركات مذهبي را كمرنگ كرده و در عوض اختلافات بين مذاهب مختلف را برجسته سازند كه اين امر با سوءاستفاده از تعصبات كوركورانه طايفه‌يي و مذهبي صورت مي‌پذيرد. حجت‌الاسلام امين السيد موضع چالش‌برانگيز تكفيري‌ها را نفي هرگونه فكر مخالف برشمرد و گفت: گروه‌هاي افراطي و تكفيري معتقدند هر فردي كه مخالف آرا و عقايد آنان باشد ملحد بوده و ريختن خون او مباح است. وي با اشاره به اهداف اين كنگره بين‌المللي كه درصدد مبارزه با جريان‌هاي تروريستي است، خاطرنشان كرد: هدف اساسي از برگزاري اين اجلاس افشاي ماهيت شوم تكفيري‌ها و همچنين تبيين مطلوب اسلام ناب و حقيقي است. اسلام داراي اهداف والايي است كه تكفيري‌ها درصدد نابودي و مقابله با آن اهداف هستند. اين عالم لبناني در بخش ديگري از سخنان خود به تبيين تحركات تروريستي در لبنان و فلسطين پرداخت و تصريح كرد: فلسطين و لبنان به وضوح شاهد توطئه‌افكني تروريست‌هايي است كه به دنبال اشاعه فتنه‌افروزانه در منطقه هستند. حجت‌الاسلام امين السيد در پايان خطاب به همه علماي مسلمان گفت: مسووليت تبيين انحرافات عقيدتي گروه‌هاي تكفيري و همچنين معرفي مباني اسلام حقيقي امروز به دوش تمام علماي جهان اسلام است و بايد مقابله با انحرافات پديده تكفير به يك انديشه گسترده و حقيقي تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون