حراج آثار هنري كه نازيها به غارت برده بودند
كوشش عاشقانه پيسارو و اسكلههاي سينياك
بهار سرلك
گفته ميشود، رژيم نازي طي اشغال فرانسه حدود 100 هزار اثر هنري را به غارت برد. پس از خاتمه جنگ جهاني دوم حدود 61 هزار اثر به صاحبانشان بازگردانده شدند. حالا 3 شاهكار نئوامپرسيونيستي كه نازيها طي اين دوران از خانههاي مجموعهداران يهودي به غارت برده بودند به زودي چوب حراج ميخورد. به گزارش گاردين؛ آثاري از كامي پيسارو و پل سينياك كه كارشناسان هنري آنها را «منحصر به فرد» ناميدهاند اخيرا به وراث گاستون لوي، مجموعهدار هنري پاريسي در دهه 1930 بازگردانده شدهاند. لوي در آپارتماني پر از كتاب، تابلوهاي نقاشي و آثار هنري زندگي ميكرد كه با فرار به تونس از جنگ جهاني دوم جان سالم به در برد اما مجموعه آثار هنرياش طي اشغال فرانسه به غارت رفت. دو اثر از اين مجموعه پس از جنگ به فرانسه بازگشتند و بعدتر به ديوار موزه اورسي پاريس نصب شدند. سومين اثر كه از خانه ييلاقي لوي در 150 كيلومتري جنوب پاريس دزديده شد، بعدها در مجموعه دلالي آلماني به نام هيلدبرند گورليت پيدا شدند.
توماس بويد بومن، مدير بخش هنر امپرسيونيستي و مدرن ساتبيز ميگويد نخستين بار است كه پاي اين آثار به حراجي باز ميشود.
كارشناسان انتظار دارند «چمن يخزده، كشاورز جوان آتش درست ميكند» كه آن را جواهر اين آثار ناميدهاند، حدود 12 ميليون پوند در مراسم حراجي چهارم فوريه به فروش برود. بويد بومن اين اثر پيسارو را «هنرنمايي نور و رنگ» توصيف كرده و آن را در ميان برترين نمونههاي سبك پوينتيليسم (نقطهچيني) قرار داده است. «كوششي عاشقانه» كه پيسارو را 6 ماه مشغول خلقش كرد. نقطهچيني شاخهاي از امپرسيونيسم، تكنيكي در نقاشي است كه ژرژ سورا، نقاش پست امپرسيونيستي فرانسوي به گسترشاش مشهور است. در اين سبك از نقاشي هنرمند نقطههاي كوچكي از رنگ را به صورت مجزا اما در كنار هم روي بوم ميگذارد تا تصويري را خلق كند. منتقدان براي دست انداختن كار هنرمندان اين سبك كلمه «نقطه چيني» را براي آن برگزيدند. بويد بومن درباره اين اثر از پيسارو ميگويد:«در اين تصوير پيسارو را در اوج استعدادش در تكنيكي ميبينيد، تصويري را روي بوم آورده كه حقيقتا برايش اهميت داشت.» دو اثر ديگر به پل سينياك متعلقاند:«شيپور طلايي» و «كليشي كي. هواي ابري». كارشناسان ارزش اثر نخست را بين 5 تا 7 ميليون پوند و دومي را حدود 800 هزار پوند ارزيابي كردهاند. سينياك، نقاش نئوامپرسيونيستي فرانسوي يكي از دوستان لوي بود. اين مجموعهدار پشتيباني مالي پروژه روي بوم بردن 107 اسكله فرانسوي سيسنياك را طي 12 ماه سفر در سراسر شهرهاي ساحلي كشور بر عهده داشت. سينياك «كليشي كي» را در سال 1887 كشيد كه گورليت بين سالهاي 1943 تا 1947 آن را خريد و بعدتر به پسرش، كورنليوس رسيد. او بود كه مجموعه 1500 اثر هنري را در انبارش مخفي كرده بود. تا اينكه ماموران ماليات به خانه مخروبه و پر از آشغال او در مونيخ و ملك ديگري در سالزبورگ اتريش هجوم بردند و نقاشيهاي ارزشمندي را از پيكاسو و ماتيس كه نازيها به غارت برده بودند، كشف كردند. آلمان سال گذشته «كليشي كي» را به خانواده لوي بازگرداند. مقامات فرانسوي نيز اثر پيسارو و «شيپور طلايي» سينياك را سال 2018 به اين خانواده دادند.