اعتمادسازي گردشگري
با برنامه ضربتي
گروه اجتماعي | محمدابراهيم لاريجاني، مديركل بازاريابي و تبليغات گردشگري با اشاره به تحولات اخير ايران و منطقه، از اقدام براي تدوين برنامه ضربتي اعتمادسازي بازاريابي و تبليغات در بازارهاي هدف گردشگري خبر داد.
لاريجاني، مدير كل بازاريابي و تبليغات وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايعدستي تهيه و اجراي طرح ضربتي براي بازاريابي و تبليغات گردشگري به منظور اعتمادسازي و حفظ اشتغال و معيشت صدها هزار نيروي كار كه در معرض بيكاري قرار دارند را در وضعيت موجود كشور ضروري دانست و به ايسنا گفت: اين طرح با مشاركت بخش خصوصي در دست تهيه است.
به گزارش ايسنا، او درباره ضرورت تهيه و اجراي برنامهاي ضربتي براي اعتمادسازي گردشگري، توضيح داد: با توجه به اتفاقات اخير در خصوص ناآراميهاي آبانماه، تحولات عراق و اقدامات تروريستي فرودگاه بغداد، حادثه سقوط هواپيماي اوكرايني و كنسل شدن بسياري از پروازهاي بينالمللي ضرورت برنامهريزي گسترده براي بازاريابي و تبليغات اعتمادساز در ماههاي پايان سال و قبل از شروع فصل پيك سفرهاي گردشگران خارجي احساس ميشود.
او با توجه به اينكه «مديريت بحران در گردشگري» مقولهاي است كه همه كشورهاي فعال در صنعت گردشگري ممكن است با آن مواجه شوند، يادآور شد: موضوعاتي نظير سيل، زلزله، كودتا، انقلاب، مسائل سياسي، بيماريهاي فراگير و بسياري موضوعات است كه در كشورهاي مختلف دنيا رخ ميدهد و روي گردشگران ورودي آن كشور تاثير ميگذارد كه با يك سري اقدامات ضربتي شرايط به وجود آمده را مديريت ميكنند و به عبارتي بحران را پشت سر ميگذارند.
مديركل بازاريابي و تبليغات گردشگري افزود: در وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و فعالان بخش خصوصي و تمام كسبوكارهايي كه از حوزه گردشگري بهطور مستقيم و غير مستقيم منتفع هستند و حتي شهرداريها و برخي سازمانها و وزارتخانههايي كه كاركرد بينالمللي دارند، بايد در برنامه «اعتمادسازي تبليغات گردشگري ايران» با هدف عبور از چالش به وجود آمده نقش موثر ايفا كنند.
او بيان كرد: بديهي است اقدامات بازاريابي و تبليغات وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كه براي شرايط عادي پيشبيني و طراحي شده هم به لحاظ كمي و حجم برنامهها و هم به لحاظ كيفي و نوع برنامه، جوابگوي تبليغات منفي و رفع تشويش اذهان و تنوير افكار عمومي اتباع كشورهاي بازار هدف نيست؛ ضمن اينكه اين وزارتخانه به تنهايي نميتواند برنامهريزي گستردهاي را در بيش از۳۰ كشور بازار هدف اول گردشگري به لحاظ منابع مالي، انساني و عملياتي به كار گيرد؛ لذا نيازمند همكاري همه ذينفعان و فعالان حوزه گردشگري هستيم.
او ادامه داد: حفظ روند رو به رشد گردشگري در ماههاي پاياني سال و به ويژه در سال آتي در عمل به حفظ كسب و كارها و مشاغل متعددي منجر ميشود كه در شهرها و روستاهاي مختلف كشور به عنوان مقاصد گردشگري، دهها هزار جوان از آن بهطور مستقيم ارتزاق ميكنند و دهها هزار نفر نيز در دفاتر خدمات مسافرتي، رستورانها، مراكز اقامتي، راهنمايان گردشگري بومگرديها مشغول به كارند و چشم اميد خود و خانوادههايشان به چرخيدن چرخ صنعت گردشگري است.
لاريجاني با بيان اينكه تاثيرات غيرمستقيم و القايي صنعت گردشگري بر ساير صنايع اعم از حملونقل زميني، هوايي، ريلي، دريايي و حملونقل درونشهري، توليد، كشاورزي و كسبوكارهاي خرد آحاد مردم نيز بر كسي پوشيده نيست، تصريح كرد: اگر اكنون از تهيه برنامه ضربتي بازاريابي و تبليغات گردشگري سخن ميگوييم در واقع از حفظ اشتغال و معيشت مستقيم و غيرمستقيم صدها هموطن در اقصينقاط كشور حرف ميزنيم، بنابراين مشاركت همه فعالان و ذينفعان و نهادهاي دولتي و غيردولتي را در اين مسير نياز داريم.