• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

بررسي واكنش كاربران به توييت امانوئل مكرون

معلم‌تان خوب به شما تاريخ درس نداده است

گروه اجتماعي| گويا «امانوئل مكرون» هم مثل «دونالد ترامپ» تاريخ خوب نمي‌داند يا شايد دوست داشته در توييتر كاربران ايراني را محك بزند. گرچه مي‌توان فهميد در دنياي سياست توييتر هم ابزاري براي تحريك و پيشبرد مقاصد سياستمداران شده است اما اين كار به چه بهايي انجام مي‌شود؟ اين روزها كه امريكايي‌ها به سركردگي ترامپ از هيچ‌ فشاري بر مردم ايران فروگذار نكرده‌اند و اسم اين كارشان را فشار به دولت يا فشار به حكومت مي‌گذارند اروپايي‌ها هم به جمع آنها افزوده شده‌اند. مكرون كه خيلي تلاش مي‌كرد در ابتداي پاييز امسال نقش يك ميانجي ميان حسن روحاني و دونالد ترامپ را بازي كند حالا در توييتر رفتار همين مرد را سرلوحه توييت‌نوشتنش قرار داده است؛ همان كاري كه پيش‌تر دونالد ترامپ در مورد «خليج‌فارس» انجام داده بود حالا او هم مرتكبش شده است. پاسخش البته ساده است؛ كاربران توييتر براي اين سياستمدار جوان نوشته‌اند: آقاي رييس‌جمهور! لطفا درس تاريخ را از اول بخوان چون گويا درست پاسش نكرده‌اي. نوشته مكرون ديروز واكنش‌هاي بسياري در توييتر داشت و منجر به داغ شدن هشتگ خليج‌فارس شد. اين واكنش‌ها محدود به ايرانيان داخل ايران نبود و كاربراني از همه دنيا به اين كار او واكنش نشان دادند. مكرون در توييتي نوشته بود: «خليج عربي-فارسي.»

كاربران در بخش نظرات اين توييت با هشتگ
PersianGulf#، leGolfPersique# و Iran# به زبان فارسي و انگليسي واكنش‌هاي خود را نسبت به كاربرد واژه عربي در كنار خليج‌فارس توسط مكرون، در اين توييت نشان دادند.

مهناز يكي از كاربران توييتر با مبنا قرار دادن توييت او نوشت: «اجازه ندهيم كه فرانسوي‌ها به خليج هميشگي فارس، خليج عرب/ فارس بگويند.»

محبوبه ديگر كاربر توييتر هم اين‌گونه ديدگاهش را منعكس كرد: «اين هم سند خيانت امروز فرانسه به ايران! مكرون از خليج‌فارس با عنوان خليج عرب و فارس ياد كرده! فرانسه به ‌واسطه تمام استعمار‌گري‌هايش در كشور‌هاي عربي امروز تاوان پس مي‌دهد و پر از عرب است. فرانسوي به‌ندرت ديده مي‌شود. خواب ببينيد كه ايران مثل فرانسه بي‌هويت شود!»

محمد هم در اين باره نوشت: «كساني كه مي‌گويند اصرار بر «خليج‌فارس» ناميدن خليج جنوب ايران يك «تندروي» است، تصور نادرستي از تندروي دارند. بخشي از سياست واقعي همين است. «برخورد تمدن‌ها» وجود دارد. اين برخورد، واقعي است، اما لزوما نبايد خشن باشد. ماندگاري زبان فارسي تا امروز دستاورد همين نگاه به تمدن ايراني است.»

البته مثل بسياري ديگر از واكنش‌هاي ايراني‌ها موضوع كمي هم دستمايه طنز و كنايه شد. تا آنجا كه پاي برج
نه چندان تاريخي ايفل هم به ميان آمد. يكي از كاربراني كه با برج ايفل به مكرون واكنش نشان داد، نوشته بود: «ما هم در جواب آقاي امانوئل مكرون كه #خليج-فارس را خليج عربي اطلاق كرده از اين بعد نام اين برج را برج خليفه عربي نامگذاري مي‌كنيم.»

يكي از مهم‌ترين واكنش‌ها به اقدام مكرون بازنشر نقشه‌هاي تاريخي و تاكيد بر اين جمله بود: «خليج‌فارس در طول تاريخ فارس بوده و خواهد بود.» يكي از كاربران هم با انتشار نقشه‌اي نوشت: «نقشه عربستان‌سعودي از خليج‌فارس مربوط به سال 1952 كه نام #خليج-فارس را نشان مي‌دهد.»

بعد از ماجراي فعال كردن مكانيسم حل اختلاف در برجام و بعد از آنكه كنفدراسيون آسيا برگزاري مسابقات فوتبال در ايران را به دليل آنچه ناامن ‌خواندن آسمان ايران توصيف كرده تحريم كرد، اين نوشته مكرون بيشتر به يك ماجراجويي توييتري شبيه است. مثل اينكه بخواهد لج ايراني‌ها را درآورد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون