• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

مسوولان در روزهاي برفي گرفتاري‌هاي مضاعفي دارند

توصيه‌هاي برفي؛ تدارك برفي

گروه اجتماعي| وقتي برف مي‌بارد براي شهرنشين‌ها نخستين اثرش ترافيك و مسدود شدن خيابان‌هاست. وقتي برف مي‌بارد نخستين اثرش بر جاده‌ها كاهش ديد و لغزندگي است. احتمال وقوع تصادفات هم بيشتر مي‌شود. در شهر خيابان‌ها بعد از بارش برف يخ مي‌زنند و خلاصه آمد و شد درگير ماجراهاي مختلفي مي‌شود. براي همين بارش برف براي بچه‌ها همراه شادي است اما براي مسوولان به‌نظر نمي‌رسد چنين حسي به همراه داشته باشد. گو اينكه اين نعمت خداست كه شامل حال همه ما شده است. در چنين شرايطي گروه‌هاي مختلفي از نيروهاي اجرايي كشور كارشان مضاعف مي‌شود. شهرداري در شهرها، راهداري‌ها در كل كشور، پليس راهنمايي و رانندگي و نيروهاي امدادي. براي همين هم هست كه نخستين خواسته پليس راه از مردم كاستن از سفرهاي غيرضروري است.

سردار تيمور حسيني رييس پليس راه راهور در اين باره گفته است: بسياري از استان‌ها به صورت گسترده درگير شرايط جوي ناپايدار هستند و تردد در محورهاي اصلي در جريان است اما با توجه به شرايط جوي هموطنان از سفرهاي غيرضروري اجتناب كنند. بخش قابل توجهي از استان‌هاي كشور از جمله استان‌هاي مركزي، شمالي، شمال غرب و شرق متاثر از سامانه بارشي است؛ در واقع بسياري از استان‌ها به صورت گسترده درگير شرايط جوي ناپايدار هستند. اين مقام پليس كشور همچنين ادامه داد: به رغم حجم گسترده بارش برف از شب گذشته تاكنون، با تلاش همكاران در مجموعه پليس راهور و راهداري، محورهاي اصلي باز است و تردد در آنها به خوبي جريان دارد؛ البته در برخي محورهاي فرعي به واسطه بارش برف و كولاك، ناچار به انسداد موقت شديم.

رييس پليس راه راهور ناجا با اشاره به لغزندگي سطح معابر، يخ زدگي و مه شديد در محورها كه باعث كاهش ديد رانندگان شده است، افزود: هموطنان تا پايان اين شرايط جوي، از هرگونه مسافرت غير ضروري اجتناب كنند.

سردار حسيني همچنين تاكيد كرد: اگر هموطنان قصد مسافرت دارند، لازم است تجهيزات زمستاني به همراه داشته باشند چراكه در گردنه‌هاي برفي تردد تنها با زنجير چرخ امكان پذير است. همچنين از سالم بودن خودرو، سلامت بخاري، برف پاك كن، سيستم ترمز و روشنايي نيز قبل از مسافرت اطمينان داشته باشند.

رييس پليس راه درباره ديگر نكات ايمني در سوانح جاده‌اي توضيح داد: سرنشينان خودروهاي شخصي و اتوبوس بايد حتما از كمربند ايمني استفاده كنند. طي چند روز گذشته شاهد جانباختن هموطنان به دليل نبستن كمربند ايمني بوديم؛ بنابراين بستن كمربند ايمني و اهتمام ويژه به آن حائز اهميت است چراكه كمربند ايمني ۷۰ درصد از مصدوميت ناشي از تصادفات را كاهش مي‌دهد.

در همين حال شهرداران شهرهاي برف‌خيز نيز بايد خدمات‌رساني مضاعفي كنند. مجتبي يزداني معاون خدمات شهري شهرداري تهران از انجام اقدامات لازم براي جلوگيري از يخ زدگي معابر خبر داد. به گزارش ايسنا، يزداني با اشاره به آمادگي شهرداري تهران براي بارش برف در پايتخت گفت: با توجه به پيش‌بيني سازمان هواشناسي مبني بر برودت هوا و احتمال بارش برف در هفته اخير، از روزهاي گذشته ۱۴ هزار نيروي خدمات شهري به همراه هزار و 350 دستگاه ماشين‌آلات برف‌روبي در حالت آماده‌باش كامل قرار داشتند. او با اشاره به تعبيه 4هزار مخزن زردرنگ در پايتخت اضافه كرد: اين مخازن مجهز به شن مخصوص، نمك و ماسه هستند تا شهروندان و عوامل كارگري در صورت نياز بتوانند از آنها استفاده كنند. به گفته معاون شهردار تهران، تمامي مديران و شهرداران مناطق ٢٢‌گانه از شب گذشته در حالت آماده‌باش قرار داشتند و طبق گزارش‌هاي واصله تاكنون هيچ يك از معابر اصلي پايتخت به علت بارش برف مسدود نشده است.

يزداني در ادامه با اشاره به اولويت‌هاي شهرداري تهران در پاكسازي معابر اصلي و فرعي گفت: شهروندان مي‌توانند از طريق تماس با سامانه‌هاي ١٣٧ و ۱۸۸۸ هرگونه مشكل را با مسوولان شهرداري در ميان بگذارند تا بلافاصله عوامل ناحيه براي برف‌روبي اقدام كنند. او با بيان اينكه سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران نيز با هدف پشتيباني از عمليات برف‌روبي، ارسال ماشين‌آلات و تجهيزات به مناطق و توزيع آنها در سايت‌هاي پشتيبان كوهك، دارآباد، بني‌هاشم و آزادگان را در دستور كار خود قرار داد، عنوان كرد: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته به محض بارش برف، عمليات برف‌روبي در ۲۲ سايت مستقر در مناطق و سايت‌هاي اصلي برج ميلاد، بهشت‌زهرا(س) و مجتمع پردازش و دفع آرادكوه آغاز مي‌شود. يزداني همچنين به آماده‌باش تمامي مناطق ۲۲گانه براي جلوگيري از يخ‌زدگي معابر پرداخت و تصريح كرد: با توجه به احتمال اتمام بارش در ساعات پاياني امروز و برودت هوا به منظور جلوگيري از يخ‌زدگي، ماشين‌آلات تخصصي امشب اقدامات مربوط به شن‌پاشي و نمك‌پاشي را انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش روابط عمومي معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، يزداني تاكيد كرد: با توجه به پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي از روز چهارشنبه بارش برف دوباره در پايتخت آغاز مي‌شود و بر اين اساس، شهرداري تهران نيز در آمادگي كامل قرار خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون